byta från krafft till nått liknande?

A

Anja586

Krafft foder blir alldeles för dyrt för min plånbok med ett fullblod som ska äta hur mycket som helst! vad finns det för andra foder som är samma som krafft grund fast billigare?

Sv: byta från krafft till nått liknande?

Salsa foder har några olika alterntiv att välja på,
Länk

Anja586 skrev:
nej havre går inte

Kraft grund innehåller 22 % havre, en del andra spannmål, lusern, betprodukter och olja.

Om man vill renodla ingredienserna och inte ge havre kan du som
Proteinkälla ge lusern från 3 kr per kg=105-115 gr smältbart råprotein.
Energikälla; ge olja från 8 kr per liter=350 MJ och uppåt. Och Betfor ca 12 MJ/kg, minns ej pris men rätt billigt.

Men om hästen funkar bra med 22 % havre kan du ju fortsätta med den andelen havre i din nya foderstat. HH

Ja du det var ju det varför man inte vill låna ut sin häst till "vem som helst" på foder, plötsligt har det kanske inte råd att låta hästen få det fordet somden tidigare fått och funkar bra på..... .angel:

Om ditt fullblod äter mycket, kanske det är bättre att fundera på att byta till något mer energirikt och proteinrikt foder? Själv har jag fullblod och det är bara att inse att de är dyrare än andra hästar i matkostnader om man vill hålla dem i bra hull. Själv har jag börjat ge D &H fodret Build up och det är inte billigt :o

Ett tips är olja, om det är energihalten som ska ökas. Billigt är ju annars lucern (pellets eller strå) finns massor av trådar om det.

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
607
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 086
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar