weasel_
Trådstartare
I våras/tidig sommar var vi akut tvungna att byta hösilaget mot hö då varje hösilagebal vi fick vart dålig efter öppning, antagligen pga varmgraderna (?). Detta resulterade i att mitt ena halvblod fick kolik, började givetvis med minde givor av höet första dagen men redan på kvällen var hon dålig. Hon fick alltså ganska svårt kolik och fick stå med dropp osv. Jag rådfrågade med vet om jag kunde fortsätta med hö eller hur jag skulle göra och hon tyckte jag kunde fortsätta med små givor och inget kraftfoder i början (vilket hon inte fick speciellt mycket av innan heller). Antagligen var det väl tillsammans med det lilla gräset som kommit allt detta skedde.
Hon har ätit höet hela sommaren nu ca 10 kg om dagen utan problem plus havre, betfor, kraft olja och salt vilket verkar fungera bra. Ger fodersalt så jag ska veta att hon får det i sig plus att jag har hink med vatten i boxen istället för vettenkoppen så jag har koll på hur mycket hon dricker på nätterna.
Nu till min fråga, vågar man byta tillbaks till hösilage? och då i så fall spara en hel del hö att blanda med en längre tid. Är jätte orolig att hon ska få kolik igen
Jag skulle gärna ha kvar höet men vi är fler i stallet och det enklaste för stallägaren är ju om alla vill ha samma. Känner bara att jag vill bli lite klokare då jag inte har varit med om kolikanfall tidigare.
Hon har ätit höet hela sommaren nu ca 10 kg om dagen utan problem plus havre, betfor, kraft olja och salt vilket verkar fungera bra. Ger fodersalt så jag ska veta att hon får det i sig plus att jag har hink med vatten i boxen istället för vettenkoppen så jag har koll på hur mycket hon dricker på nätterna.
Nu till min fråga, vågar man byta tillbaks till hösilage? och då i så fall spara en hel del hö att blanda med en längre tid. Är jätte orolig att hon ska få kolik igen
Jag skulle gärna ha kvar höet men vi är fler i stallet och det enklaste för stallägaren är ju om alla vill ha samma. Känner bara att jag vill bli lite klokare då jag inte har varit med om kolikanfall tidigare.