Byta från hö till hösilage - råd & tips

FreSus

Trådstartare
Nästa höst/vinter, byter vi från hö till hösilage. Tacksam om jag kan få lite råd och tips ang detta. Självklart kommer vi enbart köpa analyserat hösilage, så exakt mängd kan vi ju inte diskutera nu men några riktmärken...

Jag har läst att TS inte bör överstiga 65% p.g.a mögelrisk - stämmer detta?

Låt säga att TS är 65%, visst räknar jag då kilomängd som 0,65 när man räknar ut hur många kg som går åt?

Vi har 4 lättfödda, matglada islands hästar som får ca 24 kg totalt per dag, med tanke på att en bal skall ätas inom en vecka (räknat med minusgrader) så borde vi alltså titta på balar på 200 kg, finns det ens så små?

Med tanke på att vi fodrar för hand och hösilaget fryser väl vid minusgrader, borde vi sikta på att lagra balen i ladan istället för ute? Men då ökar väl risken för gnagare?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 490
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 944
Senast: trollmamma
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka