Byta försäkring vid hästköp

DaydreamBeliever

Trådstartare
Om man vill byta försäkringsbolag vid hästköp, måste hästen då besiktigas om på nytt för det nya bolaget? Visserligen kommer ju hästen vet.besiktigas i vilket fall som, men tänkte ändå kolla.

Sv: Byta försäkring vid hästköp

Jag har bytt försäkringsbolag på två av mina hästar. I det ena fallet var det så att jag tog över befintlig försäkring och behöll den i ett år eftersom hästen just då hade dåliga framhovar. Jag vågade inte riskera en besiktning med reservationer som resultat. Hovarna blev bra och jag bytte försäkringsbolag, men någon besiktning krävdes inte.
Den andre var försäkrad i ett annat bolag men jag ville ha honom i samma som jag har de andra tre hästarna så jag tecknade en försäkring som gällde från första dagen. Här krävdes inte heller någon besiktning.
Tilläggas bör att det nya försäkringsbolaget frågade efter hästens tidigare försäkringsbolag och försäkringsnummer, så det är möjligt att de gör en kontroll där.
Båda hästarna har förresten låga livbelopp, 15 000 kronor, men veterinärvård 120 000.

Hästen det rör sig om opererades som tvååring för lösa benbitar bak, och ägaren har hästen på väldigt lågt livbelopp, samt dubbel vet. vård. Lär det bli något problem för mig att höja livbeloppet i nytt bolag?

Det beror helt ock hållet på hur mycket det handlar om, vilket bolag och ras på hästen lite också kommande användningsområde. Så det kan gå bra att göra helt utan problem men det kan också komma att krävas besiktning. Men om hästen redan är opererad så det bara ett tips att du behåller den försäkring den har och om du vill höjer den istället. En ny kommer inte att täcka något som kan dyka upp i framtiden som rör de opererade benen. Den gamla kommer att göra det (om den var försäkrad i samma försäkring redan innan operationen) även om det kan bli till det lägre beloppet som den har idag på försäkringen.

Hästen är i dagsläget försäkrad i Sveland 10 000 liv, jag vill byta till Folksam, till i alla fall 60 000:-
Hästen är ett halvblod som skall användas som tävlingshäst (hopp)

Men om hästen redan är opererad så det bara ett tips att du behåller den försäkring den har och om du vill höjer den istället. En ny kommer inte att täcka något som kan dyka upp i framtiden som rör de opererade benen. Den gamla kommer att göra det (om den var försäkrad i samma försäkring redan innan operationen) även om det kan bli till det lägre beloppet som den har idag på försäkringen.

Så jag kommer alltså inte kunna höja livsförsäkringen, och få ut den om hästen får problem pga. de opererade benen? Och framförallt inte i ett nytt bolag?

Troligen inte, i allafall inte utan en ordentlig besiktning. Kan till ock med komma att krävas röntgen. Men det enklaste är ju om du hör med Folksam imorgon, om vad de kommer att ha för krav och villkor.

Häst som har fått en del av sitt livvärde utbetalt för skada lever vidare och används då oftast som avelshäst eller promenadhäst. Ett nytt bolag kollar alltid med det bolag som har betalt ut del av liversättningen för vilken skada hästen har blivit delersatt.

Vid bolagsbyte:
Hälsodeklaration och försäkringsnummer i tidigare bolag
Det nya Försäkringsbolaget kollar
-hur länge den funnits där
-vilken omfattning
-har den reservationer
-har den skador
- Är allt OK kan man nyteckna

Djurägaren får höja försäkringsbeloppet med max 20000kr i Livförsäkring med användbarhet
Om livvärdet överstiger 60000kr krävs alltid veterinärintyg
Det finns två självrisksalternativ på veterinärvårdsförsäkring i det bolag jag
representerar 2500 kr och 4000 kr. Med fasta självrisker vet kunden exakt vad kostnaden blir.
Har du valt ett högre belopp får du lägre premie.

Försäkringen kan köpas till alla sorters hästar upp till 16 år och gäller till hästen fyller 25 år.

Häst som har fått en del av sitt livvärde utbetalt för skada lever vidare och används då oftast som avelshäst eller promenadhäst. Ett nytt bolag kollar alltid med det bolag som har betalt ut del av liversättningen för vilken skada hästen har blivit delersatt.

Fast jag tror ju knappast ägaren har använt sig av livsförsäkringen för att ombesörja operationen. Den blev ju inte utdömd eller så. Har hon nyttjat försäkringen så lär det ju vara veterinärvårdsförsäkringen.

Djurägaren får höja försäkringsbeloppet med max 20000kr i Livförsäkring med användbarhet
När gäller det??

Ringde till Folksam, de kunde inte svara på det förrän de sett hästens journal från förra bolaget, men då jag sa att hästen blev opererad som 2-åring och att den idag var fyra, så sa de att då har hästen varit igång och då blir det troligtvis inga reservationer.
Fast hästen i fråga blev ju inriden i höstas, så så himla länge och mycket har den inte varit igång. Jag skulle ju kunna ha kvar samma bolag ett tag och sedan byta just för att slippa reservation med säkerhet, men frågan är om jag kan höja försäkringen i gamla bolaget och att jag får ersättning OM hästen skulle få problem rörande de opererade benen. För får jag bara ut 10 (som hästen för tillfället är försäkrad i) så gör jag ju en enorm förlust med tanke på inköpspriset. Och avlivas hästen inte så får man väl ändå inte ut hela beloppet, dvs då får jag inte ens ut fullt 10 000 , om hästen t ex triangelmärks.

Nån som fö vet hur det fungerar med triangelmärkning hos Folksam? En vän som har sin häst försäkrad hos Agria fick, så vitt jag förstod, inte ut någon ersättning om hästen "bara" triangelmärktes. Utan hon var/är tvungen att ta bort hästen för att få ut livsersättningen.
Jag vill inte gärna hamna i en situation där jag tvingas avliva en häst för att få ut pengarna, bara för att den inte håller till de höga klasserna.
Det borde ju gå ändå, jag frågade Folksam om den här "Tävling Extra" , men de sa att har man A1 försäkring så täcker det den. så då borde det inte vara några problem att få ut pengar vid begränsad användbarhet, eller?

Senast ändrad:

Om du får ut ersättning eller inte beror på hur högt hästen är försäkrad. Tror t ex att Folksam har ett restvärde på 10 000 på sina försäkringar. Vilket innebär att om hästen är försäkrad för 60 000 så får du ut 50 000 med ett restvärde på 10 000 om hästen T-märks. Så om hästen in har mer i försäkring än 10 000 så finns ju inget att få ut. Enda chansen att få ut ersättning blir då avlivning.

Ja, det var ju så jag menade.. Om det inte går att höja nuvarande liv-beloppet, utan reservation, så lär jag inte få ut några pengar utan att ta bort hästen. Och tiotusen är ju en droppe i havet ändå egentligen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 245
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Kollade nu på mina försäkringspapper, har hos folksam. Kan se dom har ökat med 1000 kr om året alla senaste åren. Så varje gång jag får... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 577
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
948
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka