Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Känner att jag spammar nästan tråden nu, men huset var värderat till 1 450 000kr innan bytet, efter bytet 1 700 000kr
Fönster tillverkade i mitten på 1900-talet är väl kända för att vara av sämre kvalitet med u-värden på typ 3. Moderna fönster har ju u-värden under 1. Det måste väl ändå löna sig att byta fönster? Om ingenting annat för ens egen komfort så man slipper frysa inomhus om det drar.Jag tänker också att tvåglasfönster som aldrig sett en pensel och är snart femtio åt gamla är ganska dåliga energimässigt jämfört med nya?
Fönster tillverkade i mitten på 1900-talet är väl kända för att vara av sämre kvalitet med u-värden på typ 3. Moderna fönster har ju u-värden under 1. Det måste väl ändå löna sig att byta fönster? Om ingenting annat för ens egen komfort så man slipper frysa inomhus om det drar.
Hus byggda på 1950- fram till 1980-talet är väl allmänt känt att det är bättre att byta ut de fönsterna än att renovera eftersom trät var så dåligt.
Nä, jag var mest förvånad över att så många i tråden tyckte att det inte lönade sig. Om ingenting annat lönar det sig komfortmässigt och det är ju nästan viktigast. Annars hade vi ju likagärna kunnat bo i tält typ.Ja du behöver inte övertyga mig ;-).
Ja men helt klart! Jag längtar redanNä, jag var mest förvånad över att så många i tråden tyckte att det inte lönade sig. Om ingenting annat lönar det sig komfortmässigt och det är ju nästan viktigast. Annars hade vi ju likagärna kunnat bo i tält typ.
Jag tror inte heller det gör ngn skillnad på utseendet, det är mer principen för mig... men kanske ska be om pris för aluklädda också (han sa 30-40% upp) så jag har det svart på vitt. Då blir det kanske lättJust det, ska tillägga att det i vårt fall gäller en byggnad från sent 1800-tal med allt vad det innebär, och att det inte varit några problem med PVC alls - varken estetiskt eller praktiskt.
Alltså det finns ju riktigt fula PVC-fönster, jag har tyvärr sett flera exempel på det i våra kvarter, men det är då de allra billigaste som man lätt kan undvika. Och ja, för vår del var de där 30-40 000 kr som vi sparade in definitivt avgörande!Jag tror inte heller det gör ngn skillnad på utseendet, det är mer principen för mig... men kanske ska be om pris för aluklädda också (han sa 30-40% upp) så jag har det svart på vitt. Då blir det kanske lätt
Alltså det finns ju riktigt fula PVC-fönster, jag har tyvärr sett flera exempel på det i våra kvarter, men det är då de allra billigaste som man lätt kan undvika. Och ja, för vår del var de där 30-40 000 kr som vi sparade in definitivt avgörande!
Visst går det. Det är bara ett annat upplägg.Torpet hade tidigare blåst enkelglas. Det går inte ens att värma ett hus som har så.
Hur behåller man värmen med enkelt blåst glas? Så att de blir en komfortabel inomhusmiljö? I -15 grader vintertid.Visst går det. Det är bara ett annat upplägg.
Jag förstår att många prioriterar enkelhet, bekvämlighet etc. Men som en hängiven byggnadsvårdare mår jag fysiskt illa av moderniteter som plastfönster - än mer så när de trycks in i ett äldre hus.