byta foder?

L

lund93

Jag ska köpa en ponny men är inte så bra på foder..:crazy:
Där ponnyn står nu äter den hösilage (3 ggr om dagen) + kraft.
I nya stallet äter dem andra hästarna hö (4 ggr om dagen) + betfor, vilket ingår i stallhyran.
Kan jag då byta från hösilage till hö på en gång?
Och kan man börja ge betfor, eller ska ponnyn fortsätta att bara äta kraft?:confused:

Sv: byta foder?

jag kan inte svara på om du ska ge betfor, jag har alltid gett det men mest av gammal vana..

men en sak som jag brukar göra om jag säljer en häst är att skicka med hösilage av vårat, och kraftfoder, så nya ägaren kan blanda med sitt hö eftersom jag tycker att det är viktigt att inte omställningen blir så tvär. jag har alltid gjort så så jag kan inte berätta om motsatsen.

Hur mycket hö och om den ska ha kraft beror på analysvärdena, tänk bara på att det oftast går åt mer hösilage än hö.

kul med ny häst! lycka till

Sv: byta foder?

hästar kan få fång av för tvära foderbyten. du bör under minst 3 veckors tid blanda det gamla grovfodret med det nya. Sen säger jag som ovanstående, analysera grovfodret så du vet vad du ska tillsätta. Om inte så är det bara att chansa på och ge det du vill eftersom ingen ändå kan säga om det blir rätt eller fel.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka