Byta foder!

A

attsy

Jag skulle vilja ha lite hjälp av foderkunniga här på detta forum. Det är så här att när jag köpte min häst för ca en månad sen så åt han hippo grow alfa (han åt det där under en kort period, vet ej vad han åt innan).

Jag fortsatte att ge honom det (o.75 kg tre gånger om dagen) och nu är det så att han skulle behöva ett liknande foder, men som ger honom mer eller i princip lika mkt energi (han får gärna bli lite piggare). Han är påväg att bli lite tjock och vi ska slimma honom lite och behöver då ett foder som inte gör honom lika "tjock". :p

Hippo Grow Alfa är väl för unghästar, digivande ston osv som jag har förstått det o han är varken eller, valack -99 172 cm. Har kollat mer på Hippos produkter, men vet inte riktigt... Han behöver ett havrefritt foder (ev. endast lite havre i det)... :D:D:D

Tacksam för svar! :D:D:D

Sv: Byta foder!

Krafft har foder utan havre....
kolla på hemsidorna,där står det vad deras produkter innehåller.
Hippo har säkerligen också havrefritt foder!!

Jag skulle vilja ha lite hjälp av foderkunniga här på detta forum. Det är så här att när jag köpte min häst för ca en månad sen så åt han hippo grow alfa (han åt det där under en kort period, vet ej vad han åt innan).
Vad hästen åt hos förra ägaren spelar mindre roll, för ni har ju troligtvis inte samma hö att basera foderstaten på. Du behöver leta efter ett foder som matchar ditt hö.

Hästen ska ha en välkomponerad totalfoderstat, där höet är grunden och avgör vad som behöver tillsättas i tillskott. Kraft- och mineralfoder ger man för att uppväga eventuella brister hos grovfodret. Ett grovfoder som matchar hästens behov = inga tillskott behövs.:)
Jag fortsatte att ge honom det (o.75 kg tre gånger om dagen) och nu är det så att han skulle behöva ett liknande foder, men som ger honom mer eller i princip lika mkt energi (han får gärna bli lite piggare). Han är påväg att bli lite tjock och vi ska slimma honom lite och behöver då ett foder som inte gör honom lika "tjock".
Här har vi en ganska omöjlig ekvation att lösa...
Energi är energi är energi är energi, och ett överskott på energi (MJ) lägger sig på hullet.

Att fodra upp pigghet i en häst är mycket svårt, för den blir till sist fet om den inte förbrukar energin man tillsätter. Det är tyvärr oundvikligt.
Vissa hästar blir ju lite "knarkade" på havre, så det är nog det man ska ge om man vill ha lite mera fart. Frågan är bara om det blir "ärlig" arbetsvilja eller bara stissighet?

En balanserad foderstat, oavsett vilka fodermedel den innehåller, samt varierad och rätt träning känns bättre att satsa på för en mer energisk häst. Övervikt kan ju även göra hästen lite slöare!:idea:

Hippo Grow Alfa är väl för unghästar, digivande ston osv som jag har förstått det o han är varken eller, valack -99 172 cm. Har kollat mer på Hippos produkter, men vet inte riktigt... Han behöver ett havrefritt foder (ev. endast lite havre i det)...
Det är lite knasigt av fodertillverkarna att säga att ett visst foder är till för en viss sorts häst, för det är ju grovfodrets innehåll som styr det.

Ett varmblod som äter ett proteinrikt hö kan man ge Krafft Ponny som tillskott, ett dräktigt sto kan klara sig på havre om grovfodret är proteinrikt, en ponny kan behöva ett "avelsfoder" om grovfodret saknar protein, osv, osv.

Hoppas det klarnar lite, annars får du fråga vidare!:)

Senast ändrad:

Tack för alla bra svar!
Jag skrev lite otydligt kanske... :p Jag vill egentligen inte att han ska bli piggare utan orka mer.. :P svårt att förklara.. :) men jag ska fråga stallägaren om föderanalys.. :)

jaa då kan ju jag skriva och säga vad vi gav honom och vad som jag tyckte var bäst på honom. när jag tyckte att han behövde mycket energi som han behöver när han rids hårt :) gav jag honom 2-3 kg krafft energi och ca 3 kg havre om dagen. då går han ej upp i vikt om han rids hårt. om du inte vill att han ska ha så mycket enegeri så brukade jag varva med att ge kraft sport 4-6 kg om dagen fast då också om han rids hårt. jag tycker att åda har passat honom utmärkt och jag har inte tyckt att han har gått upp i vikt någon gång. har varierat lite med beroende på tävlingar o så. jag har ej gett hippo så jag vet ej vad som motsvarar det jag skrev, men jag vet en sak och ge honom havre! massor. det komer du märka när ni kommer iång och börjar hård täna ;)

Hej! Jag har börjat fodra mina hästar med eggersmans foder vilket fungerar jättebra!! De har jätte många olika sorter, för hosthästar, kolikhästar heta hästar, och jätte mkt mer. De har även energifoder... Kolla upp detta!! För jag kan varmt rekomendera det!!! Min återförsäljare heter Agneta Karlsson 036-46689
MVH Ida

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 489
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 251
Senast: mackan
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar