byta foder

N

Nalle_Björnen

jag ska byta från krafft grund till mer "vanligt foder".eller snarare det som finns hemma på gården.
det vi har tillgång till är:korn,betfor,havre,havrekross,kli och så klart mineraler,vitaminer.
men,nu ska vi alltså byta. Han går på bete nu under sommaren,i höst får han hösilage. Havre tror jag inte funkar,utan att det blir för mkt energi. Någon som har tips på hur man ska räkna och hur man hittar tabeller eller liknande.
Han är 11 år,halvblod och jobbas rätt hårt.
tacksam för hjälp:)

Sv: byta foder

Rent näringsmässigt ligger Krafft Grund närmast havre. Ungefär samma värden, och Grund består till större delen av just havre.

Det som skiljer rätt mycket är kalciuminnehållet, Grund innehåller mycket mer än ren havre.

Har du analys på silaget som ska användas till hösten?
Det smartaste är att titta på den och lägga till ett kraftfoder som matchar, istället för att bestämma sig innan.
Kan ju hända att man måste byta foder under vintern då...

http://www26.brinkster.com/fodersidan/main.html finns många foderslag uppräknade för jämförelser.

Sv: byta foder

jag hittar inget via länken,bara en kort text :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 218
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 040
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat