Byta foder - Westie?

L

LFN

Hej! Vi har fått reklam från Royal Canin om ett nytt foder som heter West Highland White Terrier Adult 21
http://www.royalcanin.se/Hund/Produkter2/BREED---efter-ras/MINI-raser/West-Highland-White-Terrier/

Våran westie är 19 månader och har egentligen inga problem med fodret som uppfödaren rekommenderade (Doggy Prima). Men när man har utvecklat ett foder skräddarsytt för just den rasen så undrar jag om det kan vara skäl att byta? Man pratar väldigt mycket om att westien har känslig hud och våran kliar sig lite mer än önskat.

Är det nån som har testat det nya fodret?

Sv: Byta foder - Westie?

RC nya foder tycker jag bara är larv. Det handlar bara om marknadsföring. Själv skulle jag aldrig aldrig fodra med ett foder som tillverkas i Frankrike när vi har bra foder i sverige. Dessutom innehåller RCs foder väldigt mycket socker och det är verkligen inget jag vill ge våra hundar.

Jag tycker definitivt att ni ska byta från Doggy, men att byta till RC rasspecial är precis som Haukur säger bara trams i och med marknadsföring.

Nu vet jag inte vilken uppfödare er hund kommer ifrån, jag har haft hund från Whitesox kennel och nu har jag en hund från kennel Whiteboards. Jag kan uppleva att många westieuppfödare tjatar mycket om att westien ska ha låg proteinhalt i sin mat och sådant, det är mycket mygel i den aveln. Min första uppfödare var hysterisk med att man INTE fick ge westie protein (vi blev påprackade doggy som i stort sett bara innehåller vete) och han hade även klådor och irriterat tandkött, när jag trotsade detta och bytta till färskfoder fick jag en mycket friskare och gladare hund.

När jag köpte min nya vovve sa uppfödaren att jag fick ge vovven vad jag ville. Jag ger min hund i huvudsak rått kött och han är kärnfrisk och helt klådfri. Han fick RC förut och var klådfri även då. Han är förvisso kärnfrisk sen början.

Vill ni slippa klåda kan jag verkligen rekommendera rå mat, hundarna ÄLSKAR det och resultatet är oftast fantastiskt bra. Jag kan iaf inte rekommendera rc's rasspecial foder.

Våran westie är ju oxå från Whitesox (Anita). Klart är att man vill sin hund det bästa, jag inbillar mig ju att en erfaren uppfödare har bra koll på vad man bör låta sin hund äta men om det är bättre med annat foder så kan jag ju tänka mig att byta.
Nåt tips på bra färskfoder då?

Våran westie är ju oxå från Whitesox (Anita). Klart är att man vill sin hund det bästa, jag inbillar mig ju att en erfaren uppfödare har bra koll på vad man bör låta sin hund äta men om det är bättre med annat foder så kan jag ju tänka mig att byta.
Nåt tips på bra färskfoder då?

Jaha men åh då känner jag igen er! :):):)

Mja, jag har efter att ha träffat många uppfödare inom diverse raser konstaterat att många inte kan så mycket alls och att det myglas med mycket :crazy: , sedan finns det dom som är guld värda också naturligtvis!

Kolla vad ni har i närheten! Finns Priima, Nordic, Klass , Fodax och Bravo vad jag vet och samtliga märken är bra, sedan är det ju en smaksak.

Undrar dock om det inte blir billigare för er att göra eget (om ni orkar).
Man kan ge köttfärs, hjärta/lever, märgben, råa kycklingvingar (med benen i)
och annat rått muskelkött. En westie äter ju inte så mycket :) (som dom skulle vilja haha) så räkna lite på det. Man kan ju göra portionsvis och frysa in. Maten blandas med lätt kokta/råa grönsaker och om man vill lite ris eller liknande samt vitamin/mineraltabletter. Om det är något ni undrar eller om det är oklart så fråga på bara! :)

Nu har vi varit på veterinärbesök idag med klådproblemen, framförallt öron & tassar (var förresten svamp i ena örat, men båda känns torra).

Första steg i utredningen är foderbyte, en sk testdiet i 8-12 veckor.
Rekommenderade foder av veterinären är:
Hills z/d
Hills d/d
Royla Canin Hypoallergenic
Specific CDD
Specific CYD-Hy

Någon som har erfarenheter av dessa foder? Har inte hunnit att söka info på dessa foder men misstänker att det är foder som endast säljs av veterinärer.

Våran Westie väger strax över 6kg och är absolut inte överviktig. Och LÅG proteinhalt klingar fortfarande i öronen efter våran uppfödares rekommendationer, som iofs har instruerat oss att köra med Doggy Prima vilket inte verkar särskilt uppskattat här på forumet.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har problem med sin hud och bör äta ett foder med omega 3 i, nu har jag suttit och kollat på nätet efter foder med omega 3 och...
Svar
4
· Visningar
1 428
Senast: Rose
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 502
Senast: TantEster
·
Hundhälsa Foderfråga igen... Ras: Tibetansk terrier, snart 6 år. Problem: Äter inte, eller äter iaf väldigt dåligt. Ska byta foder hur...
Svar
10
· Visningar
1 212
Senast: Priscilla
·
Hundhälsa Min tik har haft dålig andedräkt i 3 år (hon är 5,5 år). Jag har skött hennes tänder med tandstensskrapning, plaque-off, borstning och...
Svar
14
· Visningar
7 539
Senast: Annika_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka