Byta flyg i USA, måste jag tänka på mobiltelefon osv?

Har du inget terrorist relaterad innehåll på din telefon eller data, vad är problemet?

Lär inte vara någon i säkerhetskontrollen som "säljer" dina affärs hemligheter vidare utan de är just ute efter terror relaterade data ...

Det finnes absolut inget i svenska företag, förutom Ericsson Microwave), som amerikanerna inte kan göra bättre själva, så rädsla för företagsspionage via din laptop eller telefon är fullstendigt ogrundat.

Vadå nej? Det har definitivt vart tal om att vilja gå igenom mail etc.

Sen om viljan har omsatts i handling eller inte är något annat, men det har absolut varit på tal från nuvarande regering.
Nej, det är i dagsläget ingen som vill gå igenom din mail etc, varken när du ansöker om inresetillstånd eller vid gränsen.
Däremot finns det kanske de som skulle vilja kontrollera vissa personers aktiviteter på nätet, men i så fall innan de får inresetillstånd. (Och som @hastflicka skrev så gick den lagen inte igenom). Jag tolkar det som att TS skall resa snart och undrar vad som gäller nu, inte spekulationer om vad som ev skulle kunna införas i framtiden.

Har du inget terrorist relaterad innehåll på din telefon eller data, vad är problemet?

Lär inte vara någon i säkerhetskontrollen som "säljer" dina affärs hemligheter vidare utan de är just ute efter terror relaterade data ...

Det finnes absolut inget i svenska företag, förutom Ericsson Microwave), som amerikanerna inte kan göra bättre själva, så rädsla för företagsspionage via din laptop eller telefon är fullstendigt ogrundat.
Jag arbetar ibland med säkerhetsklassad information. Det är inget som man har i sin laptop. Så jag har också mycket svårt att förstå oron.

För mig var det mest en fundering eftersom jag läst om flera amerikanare bl.a. en som jobbar för NASA som inte skulle få komma in om han inte låste upp sin jobbtelefon och lämnade över den. Jag ska som sagt bara byta flyg, ska inte stanna i USA men frågan kom upp på jobbet hur det ska hanteras. Info sec sa bara att jag inte får lämna över telefonen tex upplåst så de kan gå in och kolla innehåll pga det jag jobbar med och har tillgång till.

Försökte mig på att gissa sannolikheten att det skulle hända mig och om jag bör tex rensa telefonen innan. Är den tom är det ju bara att lämna över den....

Jag var i usa i februari och det var inga problem. Flög från Tokyo till Denver och hade ankomst-immigrationen i Denver innan jag flög vidare inrikes till Salt Lake city. Inga problem alls.

För mig var det mest en fundering eftersom jag läst om flera amerikanare bl.a. en som jobbar för NASA som inte skulle få komma in om han inte låste upp sin jobbtelefon och lämnade över den. Jag ska som sagt bara byta flyg, ska inte stanna i USA men frågan kom upp på jobbet hur det ska hanteras. Info sec sa bara att jag inte får lämna över telefonen tex upplåst så de kan gå in och kolla innehåll pga det jag jobbar med och har tillgång till.

Försökte mig på att gissa sannolikheten att det skulle hända mig och om jag bör tex rensa telefonen innan. Är den tom är det ju bara att lämna över den....
Det låter som att er säkerhetsavdelning inte har så stor erfarenhet av resor (till USA). Kanske borde ni anlita någon som kan? Till att börja med verkar ni blanda ihop två saker:
  1. Flygsäkerhet. Man ska alltid kunna bevisa att en telefon/dator är en telefon/dator och inget annat. Är inget speciellt för USA, men i praktiken så tror jag det är ovanligt att man måste visa det - oavsett vilket land man reser till. Om man reser från vissa länder i mellanöstern så måste viss elektronisk utrustning checkas in, får alltså inte tas med i handbagaget. Utgår från att du ska resa från Sverige + ett annat land som inte berörs, så det berör inte dig (även om en utökning av antalet länder diskuteras). Oavsett så handlar det här inte om att någon vill kontrollera innehåll i dator eller telefon. Och kontrollen görs vid avresa (incheckning) inte när man kommer fram till USA.
  2. Regler för att få inresetillstånd till USA. Här fanns det ett lagförslag på att kunna kontrollera vad resenärer från vissa länder i mellanöstern gör på nätet. Lagen gick inte igenom, men det är frivilligt att uppge t ex blogg när man ansöker om inresetillstånd. Detta görs innan du reser (utan inresetillstånd kommer du inte ombord på planet).
Om du raderar - eller inte - vad du har på dina enheter har ingen betydelse för något av återstående. Ingen har heller rätt att söka igenom din dator eller telefon, såvida du inte är misstänkt för terrorism, och även då krävs ett åklagarbeslut.
Jag vet inte om det vid någon flygplats är möjligt att byta flyg för vidare resa till annat land utan att passera gränskontrollen. Om det är möjligt så behöver du ju inte ens ett inresetillstånd, och är ännu mindre berörd.

Om du raderar - eller inte - vad du har på dina enheter har ingen betydelse för något av återstående. Ingen har heller rätt att söka igenom din dator eller telefon, såvida du inte är misstänkt för terrorism, och även då krävs ett åklagarbeslut.
I de där gränsbevakarprogrammen som går på tv brukar de ibland läsa sms i telefoner om de t.ex misstänker att den resande ska jobba illegalt. De har aldrig pratat om åklagarbeslut i de avsnitten jag sett iallafall.
Även datorer kollar de ibland för att se om det är olagliga porrfilmer där.

Nu är ju gränsbevakarprogrammen från USA, Kanada och Australien och jag minns inte helt säkert i vilket jag såg detta.

I de där gränsbevakarprogrammen som går på tv brukar de ibland läsa sms i telefoner om de t.ex misstänker att den resande ska jobba illegalt.

Japp, jag har varit tvungen att låsa upp och visa innehåll i telefon, mail etc vid inresa i USA, men då har jag varit misstänkt (och skyldig :o) för att försöka jobba utan rätt visum. Om TS har alla papper i ordning och inget verkar suspekt tror jag inte de lägger någon tid på sånt.

Fick det här mailet från vår resesäkerhetsorganisation igår (Observera att man skall tömma laptops som checkas in på känslig information):
Members planning to take flights between Europe and the US should closely monitor developments and prepare for new regulations on electronic devices that may be issued shortly by US authorities. US and European security officials are meeting airline officials on 11 May to discuss a new directive that could require travellers from some European airports to check in electronic devices larger than a smartphone before boarding US-bound flights. Specific details, including what devices and which airports would be affected, are so far unavailable. However, members should follow all security directives and anticipate possible security delays at affected airports if such regulations are implemented.
ADVICE

• Comply with all security directives from airport authorities. Use only Transportation Security Administration (TSA)-approved measures to secure valuable electronics in checked luggage.
  • Monitor the Department of Homeland Security website for up-to-date information on changes to regulations on US-bound flights.
  • Consult the relevant airport or airline directly for more information on new security screening processes prior to setting out for a US-bound flight from or transiting through an affected airport.
  • As a general cyber-security precaution, travellers should be aware of sensitive data on any devices, including laptops. Consider transferring such information prior to travel to a cloud or shared drive which can be accessed securely, or to a separate storage device such as an external hard drive or memory stick which can be taken into the aeroplane's cabin.
  • If travelling to the US and UK from countries in the Middle East and North Africa affected by previous electronics restrictions, anticipate possible security delays at pre-departure screening. All travellers departing from these airports, regardless of their final destination, should arrive earlier than usual to account for delays caused by screening of US and UK-bound passengers.
MORE DETAIL

• Although the authorities have yet to confirm the specifics of any upcoming regulations, guidelines are likely to be similar to those of an earlier ban which continues to prohibit all electronic devices larger than a mobile phone – including laptops, tablets, cameras and e-readers – from the passenger cabin and carry-on luggage on direct flights to the US from Egypt, Jordan, Kuwait, Morocco, Qatar, Saudi Arabia, Turkey and the UAE.
  • The UK has instituted a similar, though narrower, ban that only prohibits phones, laptops and tablets larger than 6.2in x 3.6in x 0.6in (16cm x 9.3cm x 1.5cm) on flights from Egypt, Jordan, Lebanon, Saudi Arabia, Tunisia and Turkey.
  • Such devices are permitted in checked luggage. Mobile phones and medical devices are excluded from the earlier bans, subject to additional screening. These bans have been proactively implemented in response to the perceived capabilities and intent of some militant extremist groups, rather than in response to a specific threat. For this reason it is likely that such measures will remain a long-term airline security procedure.
Så TS @95johsv får hålla utkik efter vad det blir för beslut idag - om hon behöver checka in laptopen (och då bör radera känsligt innehåll) eller inte.
Sedan kan jag rekommendera företaget att anlita en resesäkerhetstjänst. De larmar ibland om smått (som den ev förestående tunnelbanestrejken idag). Men var väldigt snabba med att informera om attacken på Drottninggatan.

Det låter som att er säkerhetsavdelning inte har så stor erfarenhet av resor (till USA). Kanske borde ni anlita någon som kan? Till att börja med verkar ni blanda ihop två saker:
  1. Flygsäkerhet. Man ska alltid kunna bevisa att en telefon/dator är en telefon/dator och inget annat. Är inget speciellt för USA, men i praktiken så tror jag det är ovanligt att man måste visa det - oavsett vilket land man reser till. Om man reser från vissa länder i mellanöstern så måste viss elektronisk utrustning checkas in, får alltså inte tas med i handbagaget. Utgår från att du ska resa från Sverige + ett annat land som inte berörs, så det berör inte dig (även om en utökning av antalet länder diskuteras). Oavsett så handlar det här inte om att någon vill kontrollera innehåll i dator eller telefon. Och kontrollen görs vid avresa (incheckning) inte när man kommer fram till USA.
  2. Regler för att få inresetillstånd till USA. Här fanns det ett lagförslag på att kunna kontrollera vad resenärer från vissa länder i mellanöstern gör på nätet. Lagen gick inte igenom, men det är frivilligt att uppge t ex blogg när man ansöker om inresetillstånd. Detta görs innan du reser (utan inresetillstånd kommer du inte ombord på planet).
Jag vet inte om det vid någon flygplats är möjligt att byta flyg för vidare resa till annat land utan att passera gränskontrollen. Om det är möjligt så behöver du ju inte ens ett inresetillstånd, och är ännu mindre berörd.

1. Är jag helt med på och har alltid allt laddat utom ev hörlurar för de tar slut i batteri vid långflygningar.

2. Kanske det kan vara detta som blandas ihop med annat?

Det som sades efteråt i tråden om illegalt arbete osv har jag inte heller problem med eftersom de gånger det kollats som jag vet, inte varit med om själv, så får man vara med. Vad jag var orolig för var att inte få vara med och de ska gå igenom tex dator. Att behöva skriva ner lösenord osv.

Jag har dock rest dit och fullkomligt ointresserade av mig på vägen dit. Kändes skönt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka