Byta flyg i USA, måste jag tänka på mobiltelefon osv?

95johsv

Trådstartare
Ska flyga utomlands snart, och kommer då byta flyg i USA. Esta är fixat för byte, men med alla larm om problem med laptop/kindle/iPad/telefon som inte får tas med eller måste låsas upp blir jag lite nervös. Har inga problem med att rensa tex en telefon för lämna fram tex men varken jobbets eller min privata vill / får jag lämna fram som den är. Bör jag rensa dem? Laptopen å andra sidan kan jag inte rensa eftersom jag inte har lätt restore och utan laptop kan jag lika gärna låta bli att åka.

Hur bör jag göra? Någon som åkt nyss? Flyger med amerikan airlines via London.

Ska flyga utomlands snart, och kommer då byta flyg i USA. Esta är fixat för byte, men med alla larm om problem med laptop/kindle/iPad/telefon som inte får tas med eller måste låsas upp blir jag lite nervös. Har inga problem med att rensa tex en telefon för lämna fram tex men varken jobbets eller min privata vill / får jag lämna fram som den är. Bör jag rensa dem? Laptopen å andra sidan kan jag inte rensa eftersom jag inte har lätt restore och utan laptop kan jag lika gärna låta bli att åka.

Vi åkte med norweigan nyligen, från Arlanda till oakland. Man får inte ta in fröer, frukt mm, de scannade väskorna (lägga på band), man lämnar fram ett formulär som man fyllt i på flyget (om vart man ska, hur mkt kontanter man har med sig mm), men behövde inte lämna ifrån sig mobilen något. De kollar såklart passen men kollade inte Esta (är nog registrerat ändå), och så tog de foto+fingeravtryck.

De har blivit mycket "slappare" har hemma ... Nu sist vi flog fram och tillbaka till Florida behovde man inte ta av sig skorna ens ... om man har sneakers (vilken sorts tennis skor som helst ... da de inte piper i "apparaten") Vanliga skor och boots maste dock tas av. Och pa vissa flygplatser haller de fast att skorna ska av.
Nu var det heller inte viktigt att ta ut datorn, tablet, telefon, eller vad man har ur vaskan utan bara att lagga allt pa bandet. enkelt och smidigt.

Vad menar du med rensa ?
De jag har hört är att du ska kunna sätta igång telefon/laptop/ipad så de ser att den är en fungerande apparat och inte en attrapp som kan innehålla farliga saker... Så de handlar ju inte om att du måste lämna ifrån dej sakerna på mer ingående basis....

Har aldrig haft problem med min dator eller mobil de gånger jag flugit till USA. (flög senast i okt/nov förra året)

Det är ju speciella regler om du kommer från mellanöstern om att du inte får ha med dig en device större än en smartphone. Allt annat måste checkas in. Vad jag förstår har det varit på förslag att detta ska gälla från UK med men det har inte trätt i kraft. Angående jobbdatorn så kolla med säkerhetsavdelningen på ditt jobb vad de rekommenderar. Vi får visa våra jobbdatorer i säkerhetskontrollen om de skulle fråga om det. Jag har dock själv bara varit med om att de bett mig boota upp datorn för att se så att den fungerar.

Jag fattar inte. Varför skulle du inte få lämna ifrån dig din jobbmobil så att en säkerhetskontrollant kan titta på den? Det handlar ju som sagt att kolla så att det inte är en bomb.
Ställer mig samma fråga. I princip får en väl vara beredd på att lämna ifrån sig vad som helst för koll till säkerhetspersonal på flygplatsen. Allt åker ju på bandet bortsett från de kläder en har på sig och vad som helst kan då plockas in för närmare kontroll. Och det är ju inget som är specifikt för USA.

Vad jag menar är att jag har inga problem om de vill se att sakerna startar eller är riktiga saker. Utan att jag måste låsa upp dem och lämna över för att de ska gå igenom dem.

Vad jag menar är att jag har inga problem om de vill se att sakerna startar eller är riktiga saker. Utan att jag måste låsa upp dem och lämna över för att de ska gå igenom dem.

Ingen gar igenom nagonting vid nagon sakerhets kontroll alls i USA ... savida man inte ar starkt misstankt for brott, men da maste de kunna visa en search warrant.

Jag förstår inte riktigt din fråga? Vem skulle vilja gå igenom din telefon eller dator? Varför?
När du reser inrikes i USA så måste du precis som på alla andra ställen lägga laptop, telefon etc på bandet i säkerhetskontrollen. De kan (precis som på andra ställen) be dig slå på en avslagen telefon för att visa att den fungerar (har aldrig hänt mig någonstans).
När du reser in i USA så går du igenom passkontroll och tull på den flygplats där du landar. Därefter blir fortsatta resor som inrikes. Är i USA nu och det var den smidigaste och trevligaste passage av gränskontroll jag varit med om. Det påstås att det beror på incidenten på United att all flygplatspersonal är extra vänlig.
Jag hade med mig mat in (som jag deklarerade). Min väska skickades därför genom scanning, men ingen annan kollades. Absolut ingen koll av dator eller laptop när jag reste in.
Det låter på dig som att det finns topphemligt innehåll i din jobbdator som inte får komma ut (statshemligheter? men i så fall reser du väl på diplomatpass?) I så fall bör din arbetsgivare förse dig med information om du ska agera på något visst sätt, om det kan finnas anledning till att myndigheterna vill kontrollera dig speciellt t ex. Inför vissa resor ger min arbetsgivare info och annan hjälp.

Ingen gar igenom nagonting vid nagon sakerhets kontroll alls i USA ... savida man inte ar starkt misstankt for brott, men da maste de kunna visa en search warrant.

Fast nä, iom Trump så har ju mycket hårdare regler varit på tal, att de ska få gå igenom datorer och telefoner, få lösenord till mail, sociala medier etc för att gå igenom allt, osv. Utan att behöva ha någon särskild anledning eller en search Warcraft. Det var del av inreseförbudet i Trumps executive order. Men den kanske inte gäller längre?

Jag förstår inte riktigt frågan? När du kommer till USA så är det gränskontroll och tullkontroll. Ingen där kollar någon telefon eller laptop, finns liksom ingen "punkt" för det. Först passeras passkontroll, därefter hämtas väskan och sedan tullen. Har man deklarerat att man har mat med sig (som jag hade när jag reste in för en vecka sedan) så scannas väskan. Kan hända att fler scannas, men det är nog inte så vanligt. Så glatt och trevligt som det var i gränskontroll och tull som när jag reste in nu har det aldrig varit. Tjänstemännen skämtade t o m. Incidenten på United påstås ha fått effekten att alla är extra trevliga.
Ska du sedan vidare i Usa blir det som en vanlig inrikesresa. Laptop och telefon på bandet. Behöver du bevisa att det är en telefon/laptop så får du väl slå på den om den är avstängd. Har aldrig hänt mig, men borde kunna hända på alla flygplatser om de tycker att det ser misstänkt ut.
Så om det inte finns något med dig som person som gör att de vill kolla dig speciellt så behöver du inte bekymra dig. Om du eller något med ditt företag skulle vara ett speciellt problem, så borde din arbetsgivare ge dig den information som du behöver. (Har väldig svårt att förstå vad som skulle vara så hemligt på en laptop att det måste raderas inför ev gränskontroll. Diplomater reser ju på diplomatpass och kontrolleras inte)

Jag förstår inte riktigt din fråga? Vem skulle vilja gå igenom din telefon eller dator? Varför?
När du reser inrikes i USA så måste du precis som på alla andra ställen lägga laptop, telefon etc på bandet i säkerhetskontrollen. De kan (precis som på andra ställen) be dig slå på en avslagen telefon för att visa att den fungerar (har aldrig hänt mig någonstans).
När du reser in i USA så går du igenom passkontroll och tull på den flygplats där du landar. Därefter blir fortsatta resor som inrikes. Är i USA nu och det var den smidigaste och trevligaste passage av gränskontroll jag varit med om. Det påstås att det beror på incidenten på United att all flygplatspersonal är extra vänlig.
Jag hade med mig mat in (som jag deklarerade). Min väska skickades därför genom scanning, men ingen annan kollades. Absolut ingen koll av dator eller laptop när jag reste in.
Det låter på dig som att det finns topphemligt innehåll i din jobbdator som inte får komma ut (statshemligheter? men i så fall reser du väl på diplomatpass?) I så fall bör din arbetsgivare förse dig med information om du ska agera på något visst sätt, om det kan finnas anledning till att myndigheterna vill kontrollera dig speciellt t ex. Inför vissa resor ger min arbetsgivare info och annan hjälp.

De vill gå igenom mail, sociala medier etc för att försöka ta reda på om man är en terrorist, och har planerat ett attentat i USA. Det var rätt mycket diskussion om det tidigare i år.

De vill gå igenom mail, sociala medier etc för att försöka ta reda på om man är en terrorist, och har planerat ett attentat i USA. Det var rätt mycket diskussion om det tidigare i år.
Nej
När du fyller i ESTA (eller om det är inreseformuläret) så är det en frivillig uppgift att ange om man är aktiv på sociala medier.

Nej
När du fyller i ESTA (eller om det är inreseformuläret) så är det en frivillig uppgift att ange om man är aktiv på sociala medier.
Om det blir bestämmelse om rätt för myndigheterna att kontrollera om vissa personer är aktiva på sociala medier så kommer den kontrollen att göras innan man får inresetillstånd. Inte i gränskontrollen.

Om det blir bestämmelse om rätt för myndigheterna att kontrollera om vissa personer är aktiva på sociala medier så kommer den kontrollen att göras innan man får inresetillstånd. Inte i gränskontrollen.

Precis. Det finns inte tid eller utrymme att kolla sadant vid gransen. Dessutom gick ju inte Trump's "Muslim ban" igenom sa inget som det documentet foreslog galler.

Vadå nej? Det har definitivt vart tal om att vilja gå igenom mail etc.

Sen om viljan har omsatts i handling eller inte är något annat, men det har absolut varit på tal från nuvarande regering.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka