Byta eller inte...

S

Skrauti

Nu är väl detta kanske ingen direkt jätteseriös fråga. Men nu är det så här:
Jag har haft Kjarkur i lite mer än ett halvår nu och nu vill mamma ha en egen häst också. Och då funderar vi (mest jag då) på ifall vi skulle köpa en ny häst till mamma eller en ny till mig och att mamma tar över Kjarkur, eftersom han har ett så himla fint temperament, ett sånt man får leta efter...
Men jag är rädd att ifall mamma tar över Kjarkur så kommer han tappa tölten som jag tränat upp och bli passtaktig igen. Men samtidigt tror jag inte riktigt att han har den där viljan som krävs hos en tävlingshäst, han vill mest vara i skogen.

Så ifall vi skulle köpa en ny häst till mamma skulle det vara en äldre läromästare med rena gångarter (= svårt att få tag på ).
Skulle vi istället köpa till mig skulle det vara en lite yngre (blivande) tävlingshäst men snygga gångarter och mycket vilja.

Ok listar upp lite argument här då:

Positivt med att mamma tar över Kjarkur:
+Mamma får en otroligt snäll häst, som är väldigt cool (han har bara hoppat till 2 ggr på 6 månader när jag varit ute och ridit)
+Kjarkur behöver inte jobba hårt (jag tror han skulle gilla det :angel: )
+Han får gå mer i skogen, vilket han älskar.

Negativt:
-Kjarkur tappar sina fina gångarter
-Jag "blir av med" min otroligt snälla häst:cry: ( altså jag kommer ju få rida honom, men jag tror knappast att mamma skulle våga sitta på hästen jag skulle få då...)
-Jag vet inte hur viktbärande Kjarkur är, med tanke på att mamma väger 30kg mer än mig...

Hur skulle ni resonera?
Jag sitter väl inte direkt i den här positionen att jag kan göra det här valet, men det är klart att jag kan säga till mamma ifall jag tycker det är smart att låta henne ta över Kjarkur, eller vad vi nu ska göra.

(Förmodligen slutar det hela med att jag har två hästar som ska skötas, tränas och matas :rofl: )

Sv: Byta eller inte...

Ok, det kanske låter lite konstigt, men det är ju så att mamma undrar lite fram och tillbaka vad hon ska göra. Hon har t.o.m pratat lite om att "sno" min häst; det är därför jag börjat fundera över detta...

Varför skulle du inte kunna "rida till" Kjarkur med jämna mellanrum vid behov? Din mamma kanske inte vill rida lika mycket som du och din nya häst måste väl också få nån vilodag emellanåt?

Är det inte bättre att se sig om på hästmarknaden lite förutsättningslöst, så får ni se vad ni hittar? Kanske faller ni för en läromästare till din mamma eller så faller ni för en tävlingshäst till dig.

Skatan skrev:
Varför skulle du inte kunna "rida till" Kjarkur med jämna mellanrum vid behov? Din mamma kanske inte vill rida lika mycket som du och din nya häst måste väl också få nån vilodag emellanåt?

Är det inte bättre att se sig om på hästmarknaden lite förutsättningslöst, så får ni se vad ni hittar? Kanske faller ni för en läromästare till din mamma eller så faller ni för en tävlingshäst till dig.

Jo, vi skulle kanske kunna hitta en till häst som vi kan dela på; kanske att jag rider den ena dagen och mamma den andra...Men det stämmer tyvärr inte riktigt in på en av mina filosofier:confused: Nämligen att jag vill ha EN häst som bara jag rider...Men något kanske man får offra.

Det smartaste kanske är att vänta till det dyker upp något, som du säjer. Dom får ju in en del hästar i stallet som dom säljer...

Du lär dig så mycket på att rida flera hästar, och dessutom så heter det ju "omväxling förnöjer"... ;) Och du behöver ju inte släppa upp nån annan på din häst bara för att du rider din mammas häst ibland. Det är bara att välja att rida den en dag när hon inte vill rida alls...

Din mamma får väl lära sig att rida din häst helt enkelt;) . Hjälp henne att rida in sig på honom, du kan ju rida till honom när det behövs. Tänk bara så mycket kul ni kunde hitta på tillsammans, åka på kurs, rida ut tillsammans eller kanske tävla ihop! Se fördelarna istället för nackdelarna! Du får ändå en ny talangfull häst du kan satsa vidare på, har ändå möjlighet att ha kvar din gamla häst och rida den titt som tätt! Det kommer säkert att gå bra även om det kan vara svårt att se sin häst ridas av någon annan, därtill inte lika skickligt. Men du vet ju hur hästen fungerar och kan därmed ge din mamma de verktyg hon behöver (även om det kanske kommer att ta ett tag innan hon kan använda dem).

Du lär dig så mycket på att rida flera hästar, och dessutom så heter det ju "omväxling förnöjer"... Och du behöver ju inte släppa upp nån annan på din häst bara för att du rider din mammas häst ibland. Det är bara att välja att rida den en dag när hon inte vill rida alls...

Jo jag vet, men jag känner mig elak mot Kjarkur, det känns som att det skulle bli som att bara lämna honom. Men samtidigt så vill jag ju att mamma ska få en bra häst.

Din mamma får väl lära sig att rida din häst helt enkelt . Hjälp henne att rida in sig på honom, du kan ju rida till honom när det behövs. Tänk bara så mycket kul ni kunde hitta på tillsammans, åka på kurs, rida ut tillsammans eller kanske tävla ihop! Se fördelarna istället för nackdelarna! Du får ändå en ny talangfull häst du kan satsa vidare på, har ändå möjlighet att ha kvar din gamla häst och rida den titt som tätt! Det kommer säkert att gå bra även om det kan vara svårt att se sin häst ridas av någon annan, därtill inte lika skickligt. Men du vet ju hur hästen fungerar och kan därmed ge din mamma de verktyg hon behöver (även om det kanske kommer att ta ett tag innan hon kan använda dem).

Jo men det känns lite konstigt. Kjarkur gick på ridskola förut, men dom tyckte att han var lite för fin för det och att det skulle vara synd ifall han inte fick komma ut på tävlingar ( han är ju bara 6 år ). Mamma kommer antagligen aldrig tävla, inte på ett långt tag iaf, hon är ganska nybörjare ( har ridit i två år men vet knappt hur man sätter på grimman trots att jag jämt visar hur hon ska göra :o )
Det skulle kännas väldigt konstigt att ha en annan häst, eftersom Kjarkur har börjat förstå att jag är hans matte och han har börjar komma fram till mig i hagen..
Jag får väl prata lite mer med mamma...

vilket angenämt problem...

Fundera på om du vill mer än vad din häst har kapacitet till. Gillar din mamma din nuvarande häst är väl saken given om nu morsan går med på det alltså. Hon får ju en bra lärare som känner hästen väl ;)

Bara för att din mamma tränan honom och rider på fritiden behöver dte ju inte utesluta att du tar med honom när du ändå ska tävla den andra hästen! :) (om din mamma nu inte är tävlingssugen) Ni kanske inte kommer att utvecklas lika mycket som om du skulle satsa helhjärtat på honom men det låter ju som om du ändå vill ha en med lite mer kapacitet! :)

*off topic*

Men vad fint han går på din avtar! Det ser ut att gå framåt. Bra jobbat! :)

Förstår dig lite. Man vill ju ha kvar sin gamla häst, men samtidigt är det väl kul att kunna växla mellan två?

Min mamma ska börja rida (hon ska bara gå ner i vikt först för hon tror Kjarni ska gå av på mitten om hon sätter sig på honom:D ) och då kommer hon ta över Kjarni för hon vill inte ha någon annan häst. Kjarni kommer bli helnöjd då för hon fjäskar alltid med morötter:angel: Inget mig emot för då kan jag köpa mig ett kraftigt sto i stället. Jag vet ju att mamma inte kommer ha tid att rida honom så mycket så det kommer jag ju få göra ändå:D + att jag få en häst till;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 640
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar