Byta eller förbättra?

QuickStar

Trådstartare
Mitt värmesystem från -71 består av en kombipanna med 10 radiatorer, förra vintern hade jag förbrukning på 23000kwm ca på elpatronen eftersom pannan inte gick att elda i vilket det gör nu. Har även nu i höst kompletterat med en LL.VP som går nu, pannan är inte på alls ännu.

Bland vänner, bekanta och andra förstå-sig-påare så är det blandade åsikter om hurvida jag ska byta systemet till något snålare eller behålla det befintliga men förbättra det..

Tänker mig ett reglersystem till pannan med givare inne samt accumulator tank så man slipper elda stup i kvarten utan kanske en gång/dag, röris yrade något om en laddomat också så det sköter sig själv med att slå om när tanken är tom.
Ved har jag hyfsat mycket och behöver ta ner ett gäng björkar till så jag borde klara mig 2 vintrar på det vilt gissat.
Dessutom vill jag ha en kamin eller en kakelugn och den kommer jag troligen elda flitigt i.

Gissar på att förbättringarna går på runt 5,000-10,000kr Kaminen räknar jag inte med eftersom jag vill ha en oavsett vilket.

Så, ska man roa sig med att ändå byta systemet, isf till vad?
Vad kan man tänka sig för besparing i elförbrukning vid byte?

Eller är det inte ekonomiskt försvarbart att göra en sån stor investering i förhållande till vad man sparar?

Huset är oisolerat uppåt, fönster och dörrar behöver åtgärdas, några golv på nerevåningen tilläggsisoleras så det finns sånt som behöver göras oavsett vilket system man väljer.
Så till mitt hus försvar så tror jag man kan kapa en hel del av förra årets förbrukningen på dessa grejer. Eller tänker jag galet?

Sv: Byta eller förbättra?

Vad är det för typ av panna? Har du vattenburen värme idag? Eller hur distribueras värmen från pannan runt i huset, blir tveksam eftersom du skriver att du inte har ackumulatortank...

Ackumulatortank är alltid en stor fördel till panna. Jag eldar hemma i kamin med konvektorfläkt, det är vår enda uppvärmning i ett tvåvåningshus. Ojämn värme är väl bara förnamnet. Tank ger jämnare värme i huset och fördelen att inte behöva elda särskilt ofta.

Tank, styr- och reglersystem och laddomat brukar vara en riktigt bra lösning. Har man dessutom bra tillgång till ved skulle jag inte fundera på att byta system. Beror väl lite på vilken tillgång du har i framtiden, efter dessa två år. Kommer du att behöva köpa ved kan det bli dyrt i längden, priserna stiger för tillfället. Det är också något att ta med i beräkningen.

Om du med dessa investeringar klarar i stort sett hela värmebehovet med ved, då gör du en rejäl besparing på el. Vill minnas att i en normalvilla går 60 % av den förbrukade energin till just uppvärmning. Sen kan jag itne så mycket mer om siffror, men låt en energirådgivare eller annan kunnig människa räkna på det åt dig. Kommunen brukar ha sådana gratis. Även de som säljer produkterna utför säkert sådana beräkningar.

Det är en CTC kombipanna (el/olja/ved) alltså vattenburet.

Anledningen till att jag inte eldade i vintras var dels att pannan inte var ursotad på x antal år och att jag inte har någon tank så jag iddes inte springa upp o ner som en stolle för att elda. Tank ska ju in, helst igår, så man slipper elda så ofta.

Min tanke är också att det blir onödigt att byta system och att det inte kommer betala sig på väldigt länge med tanke på att man kanske enkelt utan att lägga multum kan förbättra det jag har men sen har det varit så många som tyckt att det är väl klart jag ska byta och då börjar man ju fundera..

Har jagat kommunens energirådgivare i över en vecka så idag fick jag tag på personen, vilket visade sig vara fel person så rätt nisse är tillbaka på torsdag så då ska jag försöka igen.

Vad det gäller veden så kommer jag få köpa det sen där den jag har/ska ta är slut. Så visst blir det dyrare då men frågan är om det blir dyrare än att köra med el?
Det finns ju även pellets kassetter att köpa och installera i befintliga vedpannor så man kan köpa pellets istället, men det kanske bara går till nyare pannor?
Sen blir väl pelletsen också dyrare antar jag.

Hur är det med flis, går det värme hus med det? Har för mig jag läst det någonstans...
Eldar man det i vanlig vedpanna eller är det något speciellt?

Vad det gäller veden så kommer jag få köpa det sen där den jag har/ska ta är slut. Så visst blir det dyrare då men frågan är om det blir dyrare än att köra med el?
Nej, det tror jag inte att det behöver bli. Det beror nog mycket på hur du väljer att köpa ved - på rot / fällt och kapat / färdigkluvet.
Hade jag varit du så hade jag inte tvekat en minut om att skaffa ackumulatortank, volymen får styras av hur ofta och hur kraftigt du vill/kan elda och hur mycket plats du har i pannrummet. Att värma med ved utan acktank känns förbehållet masochister och pyromaner... ;)
Har du nu egen ved så kan du ju om inte annat skjuta upp den investering det innebär att byta värmesystem. När din egen ved väl är slut och du behöver börja köpa ved (eller snarare en tid innan dess) kan du ta ställning till hur kostnadsläget ser ut för de olika alternativen - fortsätta med köpt ved i befintlig panna, i modern panna, pellets i befintlig eller modern panna, eller kanske bergvärme (motsv).
Mycket handlar ju om hur högt du värderar din bekvämlighet. Är den prioriterad så kanske du kan tänka dig att investera de (mycket grovt uppskattade) kanske 100.000 kr det kan handla om för en bergvärmeinstallation som då blir i princip helt underhållsfri. Set and forget. Är du redan van vid att fixa din egen ved och att elda då och då och ta hand om den biten, och inte tycker att det är så betungande, då kommer du säkert billigast undan om du fortsätter elda ved och köper den på rot.

Skratt, jag som är hobby pyroman :angel:

Nej, jag är tämligen bekväm av mig (lat är nog mer korrekt ordval) så springa upp o ner som en stolle är inte aktuellt, definitivt inte innan källartrappen är inbyggd så man kan gå inifrån direkt ner i allafall.
Elda en gång/dag känns mer aktuellt så då tror jag jag behöver åtminstone 1000L acc tank.
Än så länge så har jag massa annan bröte i källaren som måste tas ut innan jag kan uppskatta hur stor plats jag har att ställa tankar, ev. brännare etc på.

Om man nu ponerar att min ved räcker i vinter och nästa vinter så kan jag ju köpa under nästa år som kan torka till sig till säsongen efter så har man lite framförhållning.

Jag har också funderat på att sätta in en LVP till i huset.
I min värld (som kanske är aningen rosa... ;) ) så tycker jag att isolering, dörrbyte och fönster renovering ihop med kamin eller kakelugn borde fixa en hel del extra värme i huset, sen en LVP/våning borde ju innebära att elpatronen får går relativt sparsamt.
Eldar man sen i pannan på det så borde det inte bli så dyrt/år. Inga 8000-9000KWh men Iaf en bra bit under 23000... :grin:

Får nog bli behålla och förbättra tillsvidare!

Varför sätter du inte in en pelletsbränare i din panna och en acctank?
veden använder du sen till din myseldning.
Då kommer du relativt billigt undan, slipper springa till pannan varje dag.
Och nån elvärme borde du då inte behöva

Och glöm inte bort att isolera, de är där du sparar pengar

Jag hade nog satsat på att köpa acc-tank samt fått pannan sotad så att jag kunde elda där. Och sedan isolera vinden som första åtgärd.

kl

Tar upp min tråd igen.

Nu är expansionskärlet och lite termostater bytta och pannan proveldad, voila så bra det blev!

Men nu gav mig röris en idé som jag tycker är lite halvjobbig (?) men ändå rätt bra ut energi synpunkt?

Jag använder inte min ö.v typ alls, jag har mina soffor där och hade tvn där innan men nu är den nere och en soffa ska tas ner så då kommer det inte användas alls i princip och det är AP kallt där, även om elementen är på fullt blås så är det max 12-13 grader där. Jag har konstaterat att det inte är mkt till isolering varken på vinden eller i golvet mellan våningarna, gissningsvis är inte sned taket isolerat heller.
Så röris föreslog att jag helt enkelt skulle rulla ut isolering på hela golvet uppe för att behålla värmen på nerevåningen. Dels eftersom den knappt används och sen slipper man ju att så mycket värme sticker och värmer kråkorna.

I framtiden någongång så vill jag riva ut hela ö.v och göra ny planlösning så då blir det limträbalk etc för att få en mer öppen planlösning med totalt 3 rum istället för 7 (5 mindre) som det är nu. Så att göra något åt det är inte aktuellt om man inte göra allt på en gång. och det är inte aktuellt då det är mycket annat som är viktigare.

Så gott som all isolering man isf skulle lägga ut på golvet kommer ju kunna återanvändas i golv, väggar och tak sen när man väl gör om.

Dum idé eller smart?

Känns lite halv onödigt men samtidigt lär man ju spara en del på att värmen inte försvinner?

Lägga ut isolering på rulle 12cm*2 lager blir drygt 5400kr i material.
Säg att man köper blandat med skivor och på rulle eftersom det är lättare att hantera skivor till väggarna om man tänker på "återanvändningen" så blir det lite dyare.

Med tanke på att du ska använda materialet senare så varför inte?

Hur har du tänkt isolera så att det försvinner så lite värma som möjligt via trappen?

Inte alls någon dum idé! (men jobbig! ;) )

Börja dock med att täcka för trappan till övervåningen på något sätt och kolla hur mycket varmare du får nere då!
Den funkar nämligen som en skorsten som leder upp värme från nedervåningen.

Jag hade ett hus med för få radiatorer i hallen på övervåningen pga. rep som inte blev klart, men genom att ha dörrarna till rummen stängda blev det ändå (för mig) acceptabel sovrumstemperatur i dem.
Min trappa var "tät", alltså med bakstycken på trappstegen och jag hängde ett draperi i "svängen" halvvägs upp där hallväggen på övervåningen började. Lite klurigt att förklara, hoppas du fattar. Det syntes knappt nerifrån heller.

Från övervåningen var det en brant trappa under snedtaket upp till den oisolerade kallvinden och där var den en lucka av sådandär gammal fiberplatta överst i trappan. När man öppnade den och stack upp huvudet drog det om öronen! ;)
Skämt åsido, men det behöver inte kräva så jättemycket jobb för att få värmen att stanna kvar.

Lycka till!
/Keb

Tänkte börja med att sätta upp en dörr längst ner i trappan. Då kan inte värmen sticka upp på ö.v.

Sen då rulla ut isoleringen över golven uppe, har en heltäcknings matta i ett rum men den tänkte jag dra bort först - bajsbrun med några skumma fläckar på känns inte såå hett...
Isolering på rulle är ju helt okej att sedan lägga i golven och på vinden, kan tänka mig att skivor alt. frigolit (cellplast) är lättare att hantera när man ska isolera väggarna och taket så man kanske ska satsa på att köpa lite blandat bara för att inte ha en massa av det ena som kanske är besvärligt att återanvända sedan?

Just nu har jag en gammal gardin som täcker öppningen längst upp i trappan men det blir ändå mycket kall ras och svin kallt i hallen, dock blev det betydligt behagligare med en tjockare ylle tyg som hängdes dubbelt längst ner i trappan. Dock drar det fortfarande i kanterna - svårt att få tätt med tyget, därav min fundering på att sätta en dörr, då blir det ju tättare.
Ska ändå köpa ett par nya dörrar vilket betyder att jag får nån gammal över jag kan sätta där så länge istället för att elda upp. Elda är kul med det finns så jag klarar mig en stund ändå :-)

Smaken är som baken. Men jag tycker inte isolering i form av cellplast är så trevligt, framför allt eftersom det brinner väldigt bra. I ett trähus, som jag av någon anledning tar för givet att du har, finns det tillräckligt med brännbart material redan utan cellplast som isolering. Därför skulle jag välja mineralull.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka