Byta efternamn

Bluefish

Trådstartare
Är det någon som gjort det? Inte via vigsel då. Jag vill göra det och håller på läsa in mig på kriterierna. Men ni som har erfarenhet får gärna berätta hur det gått till för er del. I mitt fall är det nog ett "gammalt släktnamn": För att få byta till ett gammalt släktnamn ska det ha burits i rakt nedstigande led i din släkt under minst två generationer. Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar.

Men alltså.. Rakt nedstigande led. Det är min mormors flicknamn, men mormor är i sin tur adopterad. Bioföräldrar okända. Så det är alltså inte vårt namn by blood. Ser lagen annorlunda på släktskapet då? Min mamma har inte detta namn utan sin fars. Däremot är jag rätt säker på att generationen innan mina släktingar hade samma namn.

Man ska ju också ange anledning. Är det vanligt att få avslag för att man har för vaga skäl? Jag menar, om man kan byta för att det är krångligt att stava bör man få byta med en taskig relation som grund? Det kostar tydligen pengar också, hur mycket? Vad ska man tänka på rent praktiskt vad gäller pass, körkort och fakturor?

Jag kan ju ringa Patent och registreringsverket, men hur kul vore det.. ;) Tänkte avvakta och se om "släkten" samtycker innan jag kopplar in myndigheter.
 
Jag är inte riktigt med på vilket namn nu menar. Namnet bars av din mormors adoptivföräldrar? Eller var det namnet som din mormor hade innan hon blev adopterad?

Tror inte att skälen är avgörande för det hela. Om man nu inte skriver att man vill byta för att man tycker det är kul eller liknande.

Jag har bytt namn. Men det är nytt, alltså inte släktnamn.
 
Jag bytte till min morfars efternamn :) Är det ett namn inom familjen får man har jag för mig.
Man skriver anledning till namnbyte typ.
 
Jag har bytt till min morfars mors flicknamn. Det enda skäl jag angav var att det var släktnamn. Jag har svårt att tro att du skulle få avslag för att hon inte var född till det namnet, utan fick det vid adoption.
 
Min kusin fick inte byta till sin mammas (min fasters) flicknamn, eftersom namnet var skyddat. Grejen var att ingen av oss i släkten fick frågan, så vi kunde inte ge vår tillåtelse eftersom den helt enkelt inte efterfrågades. Hon fick avslag direkt på ansökan, så jag tror inte att det är så lätt som man tror ibland.
 
Jag har bytt till morfars släktnamn. Det kostade ingenting och jag angav bara anledning: "Mors flicknamn."
 
Min kille ville byta till mitt namn utan att vi skulle behöva gifta oss, så han ringde och kollade hur det funkade. Visade sig att för att få byta skulle de behöva få in godkännanden från alla de hundratals personer som har efternamnet. Ett ganska omöjligt projekt alltså (så han får väl fria i stället). Men om det knappt är några som heter som du vill heta är det säkert mycket enklare.
 
@netia Nej det är hennes adoptivföräldrars efternamn jag har i åtanke. Hennes biologiska är okänt.
@Duplo var det här längesedan? Rätt stor skillnad på 0 och 1800, men jag får kolla upp det om det blir aktuellt.

Det verkar alltså som att jag bör få byta! Namnet bärs bara utav en handfull människor i släkten så det är ganska enkelt att få samtligas medgivande. Om de nu vill dela med sig. Är det fler än 2000 (tror jag det var) som har namnet ska man inte behöva något godkännande.
 
Jag ville byta till min mammas flicknamn men fick inte. Hon hade tydligen gått genom patentverket (eller vad det heter) för att få rätt till det efternamn hon har nu. Då "raderades" tydligen alla tidigare efternamn, så dom kunde inte se att hon bar sitt flicknamn innan hon bytte till det hon har nu. Kanske hade jag kunnat byta med motiveringen att min mormor heter det fortfarande, men orkade inte krångla.
 
Är det någon som gjort det? Inte via vigsel då. Jag vill göra det och håller på läsa in mig på kriterierna. Men ni som har erfarenhet får gärna berätta hur det gått till för er del. I mitt fall är det nog ett "gammalt släktnamn": För att få byta till ett gammalt släktnamn ska det ha burits i rakt nedstigande led i din släkt under minst två generationer. Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar.

Men alltså.. Rakt nedstigande led. Det är min mormors flicknamn, men mormor är i sin tur adopterad. Bioföräldrar okända. Så det är alltså inte vårt namn by blood. Ser lagen annorlunda på släktskapet då? Min mamma har inte detta namn utan sin fars. Däremot är jag rätt säker på att generationen innan mina släktingar hade samma namn.

Man ska ju också ange anledning. Är det vanligt att få avslag för att man har för vaga skäl? Jag menar, om man kan byta för att det är krångligt att stava bör man få byta med en taskig relation som grund? Det kostar tydligen pengar också, hur mycket? Vad ska man tänka på rent praktiskt vad gäller pass, körkort och fakturor?

Jag kan ju ringa Patent och registreringsverket, men hur kul vore det.. ;) Tänkte avvakta och se om "släkten" samtycker innan jag kopplar in myndigheter.

Jag kan svara på passbiten, eftersom det är vad jag jobbar med. Du bör skaffa nytt pass (och körkort) när du bytt efternamn. Skaffar du nytt pass väldigt kort tid efter namnbytet är det inte helt säkert att polisen kan se ditt nya efternamn i dina system, därför kan det vara bra att ta med ett personbevis från Skatteverket som visar att du har ett nytt efternamn - annars kan du inte göra ett pass med det nya namnet. (Vi kan alltså inte ändra sådant själva). Du kan iofs alltid prova att gå till närmaste station och påbörja en passansökan, och om det sen visar sig att de inte kan se namnbytet så är det bara att de parkerar ärendet till du lämnat kompletterande uppgifter (personbevis).

Jag vill byta efternamn till ett nyskapat - för mig skulle det kosta 1800:-. 3600:- om hela familjen skulle ta det. Tror det är billigare att byta efternamn till något som redan finns i släkten. Jag bytte från min pappas till min mammas när jag var typ 10, jag tror att det bytet var gratis då. Om det var för att det var det första namnbytet eller för att jag var minderårig och namnet var inom familjen vet jag inte.
 
@Duplo var det här längesedan? Rätt stor skillnad på 0 och 1800, men jag får kolla upp det om det blir aktuellt.

Det var 2010. Jag kollade på länken ovan nu och gissar att mitt namnbyte var gratis för att min mamma burit det som liten.

"Byta efternamn
Om du som barn har fått din ena förälders efternamn kan du byta till din andra förälders efternamn eller till ett namn som en av dina föräldrar burit som ogift. Är du under 18 år har du rätt att byta efternamn flera gånger men när du fyllt 18 år har du endast rätt att byta en gång."
 
Att namnet burits av adoptivföräldrar är att jämställa med biologiska föräldrar, man behöver inte ha blodsband de kan även vara juridiska band. T ex bär jag själv ett efternamn som min pappa fick av sina fosterföräldrar.

Av den info du gett här ska du kunna byta till det.
 
Puttar upp den här gamla tråden för att fråga: är det någon som vet om det är möjligt att byta till det efternamn ens mamma bär som omgift?
 

Liknande trådar

Relationer Jag funderar ibland på att byta till ett släktnamn på min mammas sida. Detta är dock ett adelsnamn och används inte i Sverige. Är det...
Svar
5
· Visningar
1 089
Äldre Hur är det nu med efternamnsbyte till ett egenskapat efternamn, är det någon som vet? Jag har hittat följande hos PRV: Hur är det om...
Svar
0
· Visningar
842
Senast: _Charlotte_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp