Bluefish
Trådstartare
Är det någon som gjort det? Inte via vigsel då. Jag vill göra det och håller på läsa in mig på kriterierna. Men ni som har erfarenhet får gärna berätta hur det gått till för er del. I mitt fall är det nog ett "gammalt släktnamn": För att få byta till ett gammalt släktnamn ska det ha burits i rakt nedstigande led i din släkt under minst två generationer. Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar.
Men alltså.. Rakt nedstigande led. Det är min mormors flicknamn, men mormor är i sin tur adopterad. Bioföräldrar okända. Så det är alltså inte vårt namn by blood. Ser lagen annorlunda på släktskapet då? Min mamma har inte detta namn utan sin fars. Däremot är jag rätt säker på att generationen innan mina släktingar hade samma namn.
Man ska ju också ange anledning. Är det vanligt att få avslag för att man har för vaga skäl? Jag menar, om man kan byta för att det är krångligt att stava bör man få byta med en taskig relation som grund? Det kostar tydligen pengar också, hur mycket? Vad ska man tänka på rent praktiskt vad gäller pass, körkort och fakturor?
Jag kan ju ringa Patent och registreringsverket, men hur kul vore det..
Tänkte avvakta och se om "släkten" samtycker innan jag kopplar in myndigheter.
Men alltså.. Rakt nedstigande led. Det är min mormors flicknamn, men mormor är i sin tur adopterad. Bioföräldrar okända. Så det är alltså inte vårt namn by blood. Ser lagen annorlunda på släktskapet då? Min mamma har inte detta namn utan sin fars. Däremot är jag rätt säker på att generationen innan mina släktingar hade samma namn.
Man ska ju också ange anledning. Är det vanligt att få avslag för att man har för vaga skäl? Jag menar, om man kan byta för att det är krångligt att stava bör man få byta med en taskig relation som grund? Det kostar tydligen pengar också, hur mycket? Vad ska man tänka på rent praktiskt vad gäller pass, körkort och fakturor?
Jag kan ju ringa Patent och registreringsverket, men hur kul vore det..