Jag håller med om det, köpte en Skoda Enyaq 80iVSka beställa en Tesla Y. Verkar rymlig nog för familjen och får dra 1600kg. Betalar hellre en högre månadsavgift än bensin, skatt och reparationer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller med om det, köpte en Skoda Enyaq 80iVSka beställa en Tesla Y. Verkar rymlig nog för familjen och får dra 1600kg. Betalar hellre en högre månadsavgift än bensin, skatt och reparationer.
Har du sett nån info om räckvidd när man drar släp på en sån? Eller nån ren elbil?Ska beställa en Tesla Y. Verkar rymlig nog för familjen och får dra 1600kg. Betalar hellre en högre månadsavgift än bensin, skatt och reparationer.
Har du sett nån info om räckvidd när man drar släp på en sån? Eller nån ren elbil?
Jag försökte hitta för ett tag sen men tyckte inte jag hittade på nått vettigt om just det. Jag har ju inte hästtransport längre men vi har ju husvagn.
Ungefär som min dieselbil. Med en förbrukning som går från 0,50 till 0,80 (liter per mil) så minskar räckvidden med sådär 40%.@SaraMara har dragit med sin elbil och tror hon uppskattade räckvidden till ungefär 50%.
Kör jag mer än 15-20 mil med släp vill jag oftast pausa längre än 5 min ändå.Ungefär som min dieselbil. Med en förbrukning som går från 0,50 till 0,80 (liter per mil) så minskar räckvidden med sådär 40%.
Fördelen med dieseln blir väl att laddtiden är mindre än 5 minuter till helt fullt igen.
Kör jag mer än 15-20 mil med släp vill jag oftast pausa längre än 5 min ändå.
Ja, om inte andra alternativ finns (förarbyte exempelvis). Sedan är 5 minuter och runt en timme ganska stor skillnad, om man inte får tag i de där mest extrema snabbladdarplatserna med rätt sorts elbil. Däremot är det lättare att ha laddningsstation hemma med elbil än med dieseldito.
(Mitt inlägg var mer för att visa att elbilar inte drabbas särskilt annorlunda av räckviddsminskning när man drar släp, det finns nån uppfattning om att de är extra värdelösa på just det.)
Och jag har gratis el i garaget, eller den ingår i hyranSom jag förstått det ska man också släppa tanken på att tanka fullt-köra slut- tanka fullt.
Istället duttar man i när man har tid. Eftersom man nu kan tanka på ica/hemma/pp jobbet.
Så himla mycket bättre tillgänglighet än att köra till ”sin” mack.
Nä det spelar ingen roll vilket bränsle det är. brinner det så är det mycket energi! men det som skrämmer mig är vätgasbilar!Och ang brandrisken är den lägre för en elbil än en dieselbil. Och brinnande bilar verkar aldrig enkla att släcka.
Hur säker är du på det? När man kontrollerat för faktorer som ålder, körsträcka mm...? Bara nyfiken.Och ang brandrisken är den lägre för en elbil än en dieselbil.
Har du sett nån info om räckvidd när man drar släp på en sån? Eller nån ren elbil?
Jag försökte hitta för ett tag sen men tyckte inte jag hittade på nått vettigt om just det. Jag har ju inte hästtransport längre men vi har ju husvagn.
Samma som vår, jag är lite kär i vår idag hittade jag även paraplyet som är infällt i dörrenJag håller med om det, köpte en Skoda Enyaq 80iV
Hur menar du? Elbilar är väldigt starka.Släpbiten tycker jag är bökig. Med skallkrav på användbar släpvikt (på en laddhybrid eller elbil) hamnar man lätt på en bil som är ordentligt suboptimal för all körning utan släp...
Jag syftar inte på kraft. Utan på att de elbilar som har någon användbar släpvikt ofta är så dyra och/eller tunga att de är suboptimala i alla de lägen då man *inte* kör med ett tungt släp.Hu
Hur menar du? Elbilar är väldigt starka.
Har en -13 Octavia diesel. Gillar den. Gått klockrent i dessa 3-4 år jag haft den. Drar runt 0,5l. Går lägre med långkörning och om jag medvetet kör för att få ned förbrukningen. Drog hästtransporten (1300 kg) bra.Åh vad härligt att höra, av siktat in mig på en sådan nämligen.