Byta bil-hjälp behövs

H

hallontuss

Jag och gubben min ska ta BE-kort och byta dragbil. Så här har vi tänkt:
Det ska helst vara en diesel eftersom de drar mindre bränsle. Dessutom kan vi tanka billigt hos svärfar ibland.
Eftersom dieselbilarna är så dyra i skatt vill vi ha en lastbilsreggad men som ändå hela familjen ( 5 pers) kan åka lagligt i (alltså inte lb-reggad kombi för då ska det ju vara lastgaller bakom förarsätet om jag fattat rätt). Då återstår pickup med dubbelhytt, tex King cab.

Vi vill inte ha en bil som drar 2-3 liter milen med släp om det går att undvika.

Âr vi helt ute och cyklar i vårt resonemang?
Hur har ni andra resonerat när ni valde dragbil? Hur hög bränsleförbr har ni med och utan släp? Vad kostar er bil i skatt?

Kan tillägga att bilen får kosta max ca 60 000 kr och släpet ska vägas upp till 2000 kg. Dessutom är det ju bra med 4hjulsdrift...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Som det ser ut nu ska väl de lätt lastbilsreggade öka i skatt till de är i kapp personbilarna? Vi märkte i alla fall av den effekten innan vi sålde vår lätta lastbil tidigare i år, det blev en REJÄL skattesmäll på den bilen. När vi räknade på det blev det billigare att ha en bensinare, vilket vi också köpte och har nu.
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Usch då, det hade jag ingen aning om. Synd isf, och definitivt värt att kolla upp.
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Nu har jag kollat runt och läst i olika trådar, och fastnat för Kia Sportage. Inte vad vi tänkt från början, men verkar vara ett mkt bra alternativ. Får dra tillräckligt för oss (2 c-ponnyer) och vettig bensinförbrukning.

Nån som har nåt annat förslag?
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Nästa gång jag skall byta, vilket jag inte har råd med just nu,,, så blir det nog en Passat combi. Troligen diesel. Kompisen har en som drar 0,7 blandad körning med och utan släp. Är inte helt hundra på vad den får dra med E körkort. Jag tror iaf att den får dra så det räcker. Så blir körningen med bara bil väldigt billig, typ 0,5-0,6. Helt ok. De flesta större bilarna drar ju runt litern tyvärr. Tittade på King cab i vinter, men den var lite äldre och ingen rolig åk-komfort.
Men nu är bränslet dyrt så man skall definitivt titta på vad bilen drar.
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Vill du undvika att göra av med massor av bränsle när du drar släp så ska du ha en rejäl dieselmotor med ganska stor cylindervolym.

Bensinare är ofta högvarviga och är ofta turbomatade, för att du ska få ut tillräckligt "vrid" från en sådan motor när du drar släp så måste du gasa på jättemycket = lika med tomt i tanken :eek:.

En 4-cylindrig bensinare med turbo drar typ 0,7 liter/mil när man "finåker" men drar helt plötsligt massor, typ 2-3 liter/mil, när man ska plocka ur allt vrid man behöver ur motorn för släpdragning.... en diesel med ganska tilltagen cylindervolym är därför ofta jämnare i bränsleförbrukningen då den ofta ger högre vridmoment vid lägre varv.

Turbohästar är bara ponnys när det kommer till att dra tungt !

Ska du mestadels ha bilen att dra med så behöver du ju inget fartvidunder som axar som f*n på motorvägen och har en toppfart över 200... då har du mer nytta av råstark diesel med en toppfart på typ 90.

En gammal King Cab med dieselmotor kan nog vara ett bra val, lågväxlad, riktig 4-hjulsdrift som du själv bestämmer över... den har många fördelar vid släpdragning.
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Skitsvårt detta med dragbil, bra dragbil = mycket bränsle. Speciellt om bilen ska användas i vardagen också, för oss är det mer ekonomiskt att ha två olika bilar: en att pendla med till jobbet och en som används vid hästaktiviteter :crazy:.

Att ha lastbilsreggad bil är knappt värt besväret idag- dom har höjt skatten! Betalar nästan 4500 i skatt på våran lätta lastbil..

I dagsläget har vi en hästlastbil (b-körkort) för hästaktiviteter, tycker det är en bra lösning (drar ca 1 liter milen och hästarna åker bekvämt). Betalade 50 000 för våran (byggd -88).
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Jag vågar nog skriva att ni kan vara ute & cykla ja.

För det första så kommer man numera inte undan om man lb reggar en bil eftersom den skatten höjdes med 45% eller mer(fick hem ett papper om det nämligen) för ett tag sedan.

Diesel drar visserligen ofta mindre än bensinare men nu är dieseln snart uppe i 15 kr/l(sänks & höjs men räkna med att det inte blir så mkt billigare även om dieseln sänktes igen för några dagar sedan).

Sedan får man nog inte mkt till 4 wd bil som dessutom ska dra lite för just det priset ni satt tyvärr.
På rak arm kan jag inte komma på ngn hyffsad bil till priset som får dra så pass mkt.
Men en beggad volvo eller audi av viss modell brukar få dra runt 1500 iaf.
Finns fler vanliga bilmodeller som får dra runt 1500.
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Men en beggad volvo eller audi av viss modell brukar få dra runt 1500 iaf.
Finns fler vanliga bilmodeller som får dra runt 1500.

Vi har en Audi A4 1,8t avant quattro - 97. Den drar 0,7 utan släp och har som mest dragit 1,3 med en stor husvagn, svagt uppför, kringelikrog +100km/h.

Får dra 1.540 kg med B och 1.700 med BE.

Den är dessutom lastkännande.

Valde mellan den och passat 4motion diesel. Valet blev enkelt då skatten var lägre och audin mer lämpad för att köra mkt tungt, fjärdningen blir snabbt dålig på passaten och kräver oftast att man stärker upp med en extra fjäder om man ska köra tungt.
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Eftersom du alltid tjatar om passat så måste jag meddela att jag körde en helt ny i helgen.Eller, den hade gått 1,3 mil innan jag körde den;)

Har alltid snackat skit om VW som ngn slags c bil men den här var över alla förväntningar.
Rolig att köra, stor(eftersom jag gillar breda stora bilar), märkte inte av att den drog hästtransport alls.
Måste kolla vad det är för vrid i den, för den var pigg:laugh:

Hade jag köpt en dragbil nu så hade jag köpt en sån, enda nackdelen med passat är att de kan ha elfel som är krångliga.
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Sedan får man nog inte mkt till 4 wd bil som dessutom ska dra lite för just det priset ni satt tyvärr.
På rak arm kan jag inte komma på ngn hyffsad bil till priset som får dra så pass mkt.
Men en beggad volvo eller audi av viss modell brukar få dra runt 1500 iaf.
Finns fler vanliga bilmodeller som får dra runt 1500.

Min Frontera får dra 2000 kg med BE-kort (1400 kg med B), den drar ca 0,95 blandad körning och ca 1 liter med släp, har hög- & lågväxel och kostade 20 000 kr... Opel är väl inget höjdarmärke, men den funkar utmärkt som hästbil. :)
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Vill du undvika att göra av med massor av bränsle när du drar släp så ska du ha en rejäl dieselmotor med ganska stor cylindervolym.

Bensinare är ofta högvarviga och är ofta turbomatade, för att du ska få ut tillräckligt "vrid" från en sådan motor när du drar släp så måste du gasa på jättemycket = lika med tomt i tanken :eek:.

En 4-cylindrig bensinare med turbo drar typ 0,7 liter/mil när man "finåker" men drar helt plötsligt massor, typ 2-3 liter/mil, när man ska plocka ur allt vrid man behöver ur motorn för släpdragning.... en diesel med ganska tilltagen cylindervolym är därför ofta jämnare i bränsleförbrukningen då den ofta ger högre vridmoment vid lägre varv.

Turbohästar är bara ponnys när det kommer till att dra tungt !

Ska du mestadels ha bilen att dra med så behöver du ju inget fartvidunder som axar som f*n på motorvägen och har en toppfart över 200... då har du mer nytta av råstark diesel med en toppfart på typ 90.

En gammal King Cab med dieselmotor kan nog vara ett bra val, lågväxlad, riktig 4-hjulsdrift som du själv bestämmer över... den har många fördelar vid släpdragning.

Du har bara delvis rätt. Visst är en dieselmotor bättre att dra med än en bensinmotor. Vi har dock just en turbomatad benisnare osm väl drar 0,8-0,9 vid normalkörning. Med släp och två islandshästar efter så drar den ca 1,5 l/mil. Alltså inte fullt så dramatiskt.
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Vi har en Audi A4 1,8t avant quattro - 97. Den drar 0,7 utan släp och har som mest dragit 1,3 med en stor husvagn, svagt uppför, kringelikrog +100km/h.

Får dra 1.540 kg med B och 1.700 med BE.

Den är dessutom lastkännande.

Valde mellan den och passat 4motion diesel. Valet blev enkelt då skatten var lägre och audin mer lämpad för att köra mkt tungt, fjärdningen blir snabbt dålig på passaten och kräver oftast att man stärker upp med en extra fjäder om man ska köra tungt.

Det där är ju väldigt bra kompromisser till bilar om man kör mest utan släp och vill ha personbilsprestanda men ändå en bra dragbil när det behövs.

Men är det någon större skillnad mellan en A4 och en Passat egentligen? Mer än att Passaten är större och Audin känns lite lyxigare?
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Grattis till fyndet.Hur många mil hade den gått?

Man kan ju alltid hitta bilar men man vill ju inte att de ska ha gått för långt heller.
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

En ny passat är lyxigare än audi:angel:
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Ok, vilket fynd.
Vi har helt andra priser var vi bor då bilarna håller bättre, inte blir så angripna av rost som i södra sverige så vi får räkna med högre priser.
Får hoppas ts hittar lika billiga objekt.
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Vi är själva på gång att byta bil och har fastnat för subaru outback
(4-hjulsdriven), jag får väl rapportera senare hur den fungerar att dra med.
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Jag la ca 70 000 på min Jeep Grand Cherrocke V8 från 96. Det var helt ärligt den bästa bil jag någonsin köpt. Den drar ca 1,2 liter milen utan släp och 1,5-1,8 med mitt släp beroende på hur man kör.
Själv kör jag aldrig över det LAGLIGA 80 km/h med släp och kör sällan fortare än 100 utan.

Den får dra 3500 kg på BE, och 1040 på B. Själv har jag en Cheval Liberté 2004XL som är den största och tyngsta transport i deras sortiment. Den är typad till 2500 kg och över 2 meter bred utvändigt (den invändiga bredden på min är över 195cm).
Att med de ekipaget inte sluka mer bensin än 1,8 l/milen är helt okey. Nästa bil blir nog en Jeep Patriot dricker 0,7 l/milen utan släp. Sen är frågan vad får den dra?!
 

Liknande trådar

Fordon Framöver blir det ju förr eller senare dags för pension och därmed lägre inkomst. Därför har jag börjat fundera på vad för slags bil...
Svar
16
· Visningar
1 302
Senast: BornAgain
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
2 068
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 275
Senast: Liten
·
Utrustning Sitter o googlar sönder "bra dragbil" och behöver lite hjälp. - Är ute efter en kombo (suv går bra men fått för mig att de drar lite...
Svar
6
· Visningar
1 031
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp