BYS i Skara

L

lotta_k87

Någon här som går på biologiska yrkeshögskolan i Skara?
Jag har sökt in till utbildningarna Ridskola-Instruktör och Hälsa-Friskvård. Någon här som går någon av dessa utbildningar som kan berätta lite om hur det är att gå där?
Är det för det första svårt att komma in? Är utbildningarna av bra kvalitét? Vad får man göra under lektionerna? osv..

Vill veta allt!
Har hört att man måste ha egen häst till utb. Ridskola-Instruktör och som dessutom är välutbildad. Stämmer detta?
Jag har ju häst, men hon är inte speciellt välutbildad(ÄN).
Hoppas nån kan svara mig för det verkar vara en rolig skola att gå på(?) :)

Sv: BYS i Skara

hmm, vet inte så jättemkt om skolan mer än att jag hört att den ska vara bra och jag är nästan 100 på att du måste ha en egen häst. Den bör kunna gå minst 1.10 för det är det du hoppar på examen, sen är det väl ca LA dressyr lr utvecklingsbar. I dressyren byter man tydligen häst med varann men i hoppningen rider du bara din egen.
vad jag däremot vet är att Skara är en rätt trist ort att bo på ...:eek:
Är född där...:rofl:

Senast ändrad:

Men typiskt då.. Konstigt att dom inte har någon info om egen häst på hemsidan..
Men ifall jag nu skulle komma in där så får jag väl försöka ordna det på nåt sätt ändå ;)

Känner en tjej som gått där. Hon fick låna en häst av mig under sin utbildning då hennes inte levde upp till det som krävdes. För mig var det ok att hon lånade eftersom det var mkt bra koll på hur hästarna reds osv. Hon var jättenöjd med utbildningen (ridledarutbildning).

Ok, men tusan att man måste ha en välutbildad häst också.. Skit också ;) Du kan inte tänka dig att låna ut din häst igen? :angel:
Annars får jag väl utbilda min egna i ett par år och söka igen :eek: för 2 hästar har jag ju inte råd med -suck- .

Du kan kanske få låna min om du är riktigt duktig o han blir helt fräsch..;)
beror MKT på om jag får ett jobb jag sökt lr ej....:banana:

skämt o sido, men jag skulle abslout kunna tänka mej att låna ut han till nån duktig o seriös som vill gå en sådan utbildning... så vem vet..:bump:

Jag har gått Ridinstruktörsutbildningen där som BYS har i samarbete med Ridskolan Strömsholm. Det var 3 terminer och vi träffades 2 dagar varannan vecka.

Vi hade VÄLDIGT roligt men själva utbildningen var sådär. Förhoppningsvis har den blivit bättre nu och jag sk egentligen inte uttala mig eftersom det var 2001/2002 jag gick och mycket kan ha hänt sedan dess.

Vi fick göra ett ridprov för att komma in, vi skulle rida ett LA dressyrprogram och hoppa en 1.10 bana så det var inte direkt krav på nån högre utbildningsnivå hos varken häst eller ryttare.

Lycka till. :)

Du får säga till om du får jobbet ;) har jag tur och kommer in kanske jag kommer och våldgästar dig och snor din häst!

Ok, men det låter ju inte alls såå svårt. Men eftersom jag har min väldigt outbildade häst så skulle det nog bli rätt så svårt ändå :p
Nåja, det ordnar nog sig ändå ifall jag ens kommer in!

är den på distans eller?
för på hemsidan stog det att den var i 2 år?
hur mycket är man på skolan och så...är också intresserad av att söka

Som den ser ut nu är den på heltid 2 år. Har nog förbättrats sen 01/02 men har fortfarande en del barnsjukdomar.

En väninna till mig hade en unghäst med sig, inte optimalt men det gick.

Själv tycker jag att Skara var trevligt. Även om det är många som tycker den är tråkig. Jag är dock ingen stadsmänniska alls så den föll mig i smaken med lantlivet inpå knuten. :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 351
Skola & Jobb Hej! Någon som har gått den utbildningen? Jag har sökt och fått en plats, men är tveksam till kompetesen man får. Det finns även en...
Svar
4
· Visningar
943
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 559
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama