Byggskivor till vindskydd (plywood, OSB..)

skatten

Trådstartare
Jag skall bygga ett vindskydd, dvs ej ligghall till våra två gamlingar.
Tre väggar och tak ska byggas.
Väldränerad och uppgrusad botten finns redan.
mått ca 3x6m.
Vindskyddet skall stå uppsatt från denna höst och fram till nästa vår, då måste det rivas pga stallutbyggnad.

Av denna anledning vill jag inte dra igång något jätte projekt utan det skall gå fort att bygga, lätt att riva och vara billigt.

Har funderat lite på olika byggskivor tex plywood, OSB, oljehärdad board, asfaltboard..

Ngn med erfarenhet, åsikter?:)
 
Sv: Byggskivor till vindskydd (plywood, OSB..)

Jag har kollat lite på plywood och liknande skivor av annan orsak, de senaste dagarna.
I ditt fall hade jag nog valt antingen lantbruksplywood eller den bruna varianten (formplywood) - båda är förbehandlade och lite mer tåliga för fukt. Det kan vara värt de extra kronorna de kostar för att slippa måla...

Man kan skruva upp såna skivor och då är de ju rätt lätta att demontera till våren och kan också återanvändas.
 
Senast ändrad:
Sv: Byggskivor till vindskydd (plywood, OSB..)

Tack, hittade mycket spännande på den länken:)
Någon som vet om man kan måla falurödfärg på plywood? Har flera hinkar som är över..
 
Sv: Byggskivor till vindskydd (plywood, OSB..)

Vilka bra länkar! Går själv i funderingar på att bygga ett vindskydd, delat, som hästarna kan få sin mat i.

Bara lite OT men jag spinner vidare, hur fäster ni ert vindskydd i marken? Färdiga betongklumpar med metallfästen?

Edit
skatten: Eftersom plywood oftast har glatta ytor håller färgen tyvärr inte så länge om den ens håller, men ska det ändå rivas nästa år så varför inte? Målade infångare (plywood) för sex år sedan. Efter ca 2 år såg de inte så snygga ut längre tyvärr :/ Jag använde mig av utomhusfärg till trä.
 
Senast ändrad:
Sv: Byggskivor till vindskydd (plywood, OSB..)

Tänk på att även om det bara ska vara en vinter så måste det uppfylla kraven på att klara hästsparkar. Vilket innebär att det måste vara rejäla skivor och även annan konstruktion (reglar, ståndare m m) för att klara kraven. Så det går inte med de tunna skivorna utan måste vara riktigt bra saker om det inte handlar om de minsta ponnyerna.
 
Sv: Byggskivor till vindskydd (plywood, OSB..)

På formplywood och lantbruksplywood, som bägge har "film" på ytan, så kan man INTE måla med Falurödfärg. Falurödfärg kräver att ytan är lite sträv för att fästa, och inte blank och glatt. Färgen kommer att liksom rinna av.

På "vanlig" plywood, borde det gå åtminstone lika bra som på planhyvlat trä, kanske t.o.m. lite bättre, vilket innebär att det blir ett OK resultat.

Oavsett vilken färgtyp man vill måla på lantbruks- eller formplywood, så måste man ge ytan en avslipning före målning. För Slamfärger som falurödfärd, så hjälper det inte med avslipning av dessa material. Det är fel material för den färgtypen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag håller på att bygga vindskydd i min hage. Tanken är att de (halvblod + shettis)skall få någonstans att ta vägen om det blir uselt...
Svar
9
· Visningar
8 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp