M

mariac

Vi har 9 boxar på gården men vill bygga 3 till på logen. Har fått hem papper från länstyrelsen ang. förprövning mm. Där står att ritningarna måste vara fackmässigt gjorda. Känns löjligt att anlita någon för att rita 3 boxar i en befintlig byggnad. Jag har letat fram gamla ritningar på gården och tänkte bara rita in de 3 boxarna. Tror ni att det godkänns att göra så? En granne sa till mig att hon trodde att man fick bygga 3 boxar om året utan bygglov, kan det stämma? Vi har ju som sagt 9 sen innan. Någon som har ett klokt svar?:bow:

Sv: Bygglov!

Du behöver inte bygglov men du behöver förprövning av stallarna när det är över en viss mängd djurenheter på gården. Om jag inte kommer ihåg fel så är det när det gäller hästar fem hästar eller mer. Då är du redan över gränsen när det finns möjlighet att ha nio på gården. Så förprövningen behöver du göra hos länsstyrelsen.

Ritningen ska innhålla hela byggnaden med materialbeskrivning av väggar och mått. Även beskrivning av ventilation. Men om du har fått det som gäller för häststall från länsstyrelsen så finns det välgit tydligt beskrivet i det om hur ritningar m m ska se ut.

Lite text från länsstyrelsen

"Ny-, till- och ombyggnad av djurstallar måste enligt 5 § djurskyddsförordningen förprövas och godkännas ur djurskyddssynpunkt, detta görs av länsstyrelsens veterinärenhet. Det gäller stallar för nötkreatur, svin, får, get, fjäderfä och häst eller anläggning för pälsdjur. Detsamma gäller när ett stall eller en anläggning ändras på ett sätt som är av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt eller när en byggnad som förut har använts för annat ändamål tas i anspråk eller inreds som stall. Med byggnad menas även del av byggnad.

Undantag
Alla byggnadsåtgärder behöver inte förprövas. Det krävs inte om antalet djur efter den planerade förändringen understiger 5 hästar, 10 vuxna nötkreatur, 20 ungnöt, 10 vuxna svin, 50 slaktsvin, 100 tillväxtgrisar, 20 vuxna får, 20 vuxna getter, 500 fjäderfän eller 3 strutsar. Djurskyddsbestämmelserna för stallbyggnaden och inredningen gäller dock även för dessa åtgärder."

Undantag
Alla byggnadsåtgärder behöver inte förprövas. Det krävs inte om antalet djur efter den planerade förändringen understiger 5 hästar, 10 vuxna nötkreatur, 20 ungnöt, 10 vuxna svin, 50 slaktsvin, 100 tillväxtgrisar, 20 vuxna får, 20 vuxna getter, 500 fjäderfän eller 3 strutsar. Djurskyddsbestämmelserna för stallbyggnaden och inredningen gäller dock även för dessa åtgärder."

Hmmm konstigt att det är skillnader när det gäller djurantal vid förprövningen under 5 hästar eller 10 vuxna nörkratur :angel:

Undrar vaför denna skillnad i bedömningen görs :devil: Vet någon varför ??

mvh Mia

Jag vet inte om det har med det att göra, men en häst över 24 månader räknas som en djurenhet, det gör visserligen en mjölkko också, men köttdjur oavsett storlek äldre än 6 månader räknas som 1/3 djurenhet, detta är enligt miljöbalken.

Lite text från länsstyrelsen

"Ny-, till- och ombyggnad av djurstallar måste enligt 5 § djurskyddsförordningen förprövas och godkännas ur djurskyddssynpunkt, detta görs av länsstyrelsens veterinärenhet. Det gäller stallar för nötkreatur, svin, får, get, fjäderfä och häst eller anläggning för pälsdjur. Detsamma gäller när ett stall eller en anläggning ändras på ett sätt som är av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt eller när en byggnad som förut har använts för annat ändamål tas i anspråk eller inreds som stall. Med byggnad menas även del av byggnad.

Undantag

Speciella regler kan gälla om man har jordbruksfastighet så det bör man kolla upp.

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 507
Senast: Angel
·
Anläggning Nu närmar det sig, våren är på gång och snart är det fritt fram att börja snickra! Det finns en hel del liknande trådar men jag hittade...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: tolksele
·
Anläggning När huset till sist (till våren?) är färdigfixat är det dags för mig att bygga stall. Som jag längtat... Men jag har lite grubblerier...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 720
Senast: McFlurry
·
Anläggning Till sommaren ska jag och sambon flytta hem till hans föräldragård och jag ska ta med mina hästar. Till problemet, idag finns det inga...
Svar
7
· Visningar
2 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar