Bygglov eller inte!

Sandra -74

Trådstartare
Undrar hur ni som har byggt nytt stall har fått göra. Har ni behövt söka bygglov?
Enligt länstyrelsen ska vi inte behöva bygglov men enligt kommunen behöver i det!

Sv: Bygglov eller inte!

Inte förvånad.

Ring igen och be dem prata med varandra så att du får ett redigt besked, så där kan de inte hålla på.

Det är kommunen som hanterar bygglov och även frågor kring gödselhantering.Länsstyrelsen ansvarar för djurskyddet och de är de som förprövar från denna utgångspunkt.

Alltså: börja med att kontakta kommunen för att undersöka om du måste ha bygglov för ditt bygge och om det krävs gödselplatta. Om du ska bygga för mer än fyra hästar (eller har andra djur också) så kan det behövas förprövning hos länsstyrelsen också.

Jo jag vet allt det men vet flera som byggt stall i kommunen utan att behöva bygglov. Vi behöver inte förprövning, har redan varit i kontakt med länstyrelsen. Han på länstyrelsen hävdar bestämt att vi inte behöver bygglov.

Jo jag vet allt det men vet flera som byggt stall i kommunen utan att behöva bygglov. Vi behöver inte förprövning, har redan varit i kontakt med länstyrelsen. Han på länstyrelsen hävdar bestämt att vi inte behöver bygglov.

Beror det inte på om man har lantbruksfastighet eller ej? Mindre avstyckade gårdar är ju oftast inte klassade som lantbruk.

/KT

Undrar hur ni som har byggt nytt stall har fått göra. Har ni behövt söka bygglov?
Enligt länstyrelsen ska vi inte behöva bygglov men enligt kommunen behöver i det!

På jordbruksfastighet behöver man normalt inte bygglov om man t ex. bygger en maskinhall eller sätter upp en silo etc. Dvs sådana byggnader som krävs för att hålla JORDBRUKET igång. Däremot behöver man kontrollera med bygglovshandläggaren om man på den platsen (där man vill bygga sitt stall) kan bygga stall. Det har med platsen att göra oftast (hur det passar in kan man säga). Har man jordbruksfastighet kan det många gånger räcka med en bygganmälan eller liknande, men bygglovshandläggaren måste alltid få säga sitt. Behöver du inte bygglov enligt handläggaren så kräv att du får skriftligt på det så att inte någon annan kommuninvånare får för sig att anmäla svartbygge om några år. Då kanske inte bygglovshandläggaren är kvar och det blir en knepig tidskrävande utredning. Bara jobbigt för dig och för bygglovshandläggarna.

Jo, förresten. Han på länsstyrelsen kan inte tala om om du behöver bygglov eller ej. Det är byggnadsnämnden som har koll på sånt.

Han på länstyrelsen menar att det är en ekonomibyggnad då vi bor på en jordbruksfastighet och då ska det ses som en byggnad för att hålla jordbruket igång.
Vi har en dialog men kommunen men känner inte för att betala dyra pengar i bygglov för att kommun vill få in pengar.

Han på länstyrelsen menar att det är en ekonomibyggnad då vi bor på en jordbruksfastighet och då ska det ses som en byggnad för att hålla jordbruket igång.
Vi har en dialog men kommunen men känner inte för att betala dyra pengar i bygglov för att kommun vill få in pengar.
Det är just där skillnaden är. Man behöver inte ett häststall för att bedriva jordbruk (är du med?) I de flesta kommuner räknas inte djurstall som ekonomibyggnad. Det står säkert i plan- och bygglagen vad som räknas som ekonomibyggnad, kolla där. Och en bygglovsansökan kostar pengar för att det krävs bra många timmar att granska ritningar, utreda läge till andra byggnader osv. Så jag kan lova att det inte blir några pengar över till "kommunen" annat än till att betala lönen för handläggaren, arvode till ledamöterna i nämnden, lokalhyra för handläggaren osv. Så, tjänar pengar gör inte kommunen på något de enligt lag måste bistå med (dvs bygglovshandläggning). Sedan kan man ju fundera på varför en villaägare måste betala avgift för bygglovshandläggning för sitt garage där han håller till med någon liten hemmaverkstad, när man inte tycker att man ska behöva betala avgift för ett häststall.

Hej,

När vi byggde, så sade byggnadshandläggaren att vi måste söka bygglov speciellt för stallet. Jag frågade också det här med ekonomibyggnad på jordbruksmark, men jag tror att det gällde max 50 kvm. Jag kan ha fel om det, men helt klart var iallafall att jag var tvungen att ha bygglov för stallet.

Jag skulle aldrig våga chansa att bygga ett stall för en massa pengar, och sedan tvingas riva det eller betala böter för svartbygge...

Det är olika i olika kommuner, men din kommun måste ju veta vad som gäller i din kommun. Det är byggnadsnämnden du kontaktar.

Hästar för hobbyridning gills inte för att "hålla jordbruket igång" - såvida ni inte har tillräckligt med mark att sprida gödseln på och odla merparten av fodret själva. Jag har nämligen frågat min hemkommun samma sak och så här svarade de:

När det gäller bygglov så är det inte lovpliktigt att uppföra ekonomibyggnader för jordbrukets behov.

När det gäller hästar och jordbrukets behov.... så innebär det att om en häst ska anses ingå i jordbruket så skall det bl.a finnas mark till hantering av gödsel och att man kan förvänta sig att en större del av fordret kommer från egen mark.

Är det så att man bygger ett stall för t.ex ridskoleverksamhet så hjälper det inte att den ligger på en jordbruksfastighet. Den är ingen byggnad som skall vara till för jordbrukets behov....

Och när jag ställde några följdfrågor svarade de:

Att uppföra en byggnad är bygglovpliktigt.
En byggnad är en konstruktion som är så stor att människor kan uppehålla sig i den.

Det finns ett undantag och det är byggnader som är avsedd för jord-, skogsbruket eller för fisket.

Det innebär att en byggnad som krävs för att bruka marken inte är bygglovpliktig...
Alltså behöver man en traktor för att plöja så är det OK att göra en maskinhall.

Hästar kan användas i jordbruket men kan också vara för ridsport eller rekreation.
Då är det inte för jordbrukets behov.. hoppas att du förstår.

Jag ska bygga ett fårhus, logen och ett stall ihop. Jag behöver inte bygglov för logen och fårhuset. Djuren har jag i och för sig för att jag gillar hästar men det har jag även för mina får och till dem behöver jag inget bygglov. Jag har djuren för att hålla iordning markerna då det hade varit omöjligt att slå allt med betespusare.

Hästar för hobbyridning gills inte för att "hålla jordbruket igång" - såvida ni inte har tillräckligt med mark att sprida gödseln på och odla merparten av fodret själva.

Vi odlar allt vårt hö själv och vi har även mark som vi sprider gödslet på.

Mannen från länstyrelsen säger så har om hästar:
"Häststall är också ekonomibyggnad för jordbrukets behov. Hästar är numera helt införlivade med lantbruket och är stödberättigade".

Jag förstår vad du menar. Jag ska söka bygglov om det behövs men jag vet andra inom kommunen som bara har sina hästar ridsport och de har inga marker att tala om men de har inte behövt bygglov.

Det är tyvärr inte helt ovanligt att kommuner kräver bygglov för stall trots att de egentligen inte har rätt att kräva det.

jag vet inte om det är så för dig men det låter misstänkt. Problemet för dig blir då: Orkar du kämpa mot kommunen? Även om du har rätt och de har fel så är det aldrig lätt att kämpa mot byggnadsnämnden. Du riskerar att lägga år på att få rätt.

Du kan ju kontakta tex LRF-konuslt eller liknande så kan de avgöra om det är lönt för dig att gå mot byggnadsnämnden eller inte. Att bara lyssna på byggnadsnämnden ger nog inte så mycket. De är partiska och har inte alltid rätt.

Senast ändrad:

Vi har sagt att vi kan inte bråka hur mycket som helst men vi vill kolla upp det lite till. Det vi vill är att underlätta djurhållningen för oss och bygga en sammanhängande byggnad och då måste vi helt plötsligt söka bygglov för allt. Är bygglovet då baserat på antal kvadratmetrar så blir det nog dyrt. Vi ska i så fall bygga 240 m2. Annars får vi dra isär byggnaderna men då förlorar vi lite av poängen men vi sparar i så fall pengar. Just nu har vi stall på ett ställe och fåren på ett annat ställe och höt har vi på logen vid stallet men vi måste ändå gå ut och konka och bär en massa hö.

Jag tänkte också bygga stall på 240 m2 och ringde precis till min kommun och frågade om vad som gäller. Damen som svarade sa att de berodde på vad det var för djur och jag måste ringa nästa vecka när en handläggare finns inne.

Vi odlar eget hö och använder hästgödseln som gödning på markerna. Har vi inte hästarna kan vi lika gärna sälja stället och flytta därför anser jag att de tillhör lantbruket.

Vad kostar ett bygglov om man nu måste ha det?

Vi har inte fått ett konkret pris men mannen på kommunen trodde väl ca 15 000kr. Inte hela livet men det är pengar man kan ha till annat.
Nu har kommunmannen gått med på att mannen från Länstryelsen ringer och förklarar hur han ser på saken.
Det är väl bara att betala snällt annars.

Har nu fått svar från min kommun och enligt dem krävs det inte bygglov. Nu har jag ju min gård registrerad som närings verksamhet och hästarna i rörelse. Använder egenproducerat hösilage och sprider all gödsel på våra marker (om det nu spelar någon roll).

Man ska dock anmäla till miljökontoret.

Det är tyvärr inte helt ovanligt att kommuner kräver bygglov för stall trots att de egentligen inte har rätt att kräva det.

Efter vad jag har förstått så får kommunerna göra som de vill i de fallen.

För att ett stall för hästar skall räknas som jordbruksbyggnad så måste där vara en verksamhet som producerar hästar.
Avel och uppfödning går bra men inackorderingar eller hobby fungerar inte.

Jag för min del skall bygga en maskinhall för traktorn och kombinera detta med en gårdsverkstad och kontor.
Det går bra.
Men jag kan inte bygga något garage för den privata bilen utan bygglov.

Senast ändrad:

Efter vad jag har förstått så får kommunerna göra som de vill i de fallen.

För att ett stall för hästar skall räknas som jordbruksbyggnad så måste där vara en verksamhet som producerar hästar.
Avel och uppfödning går bra men inackorderingar eller hobby fungerar inte.

Jag för min del skall bygga en maskinhall för traktorn och kombinera detta med en gårdsverkstad och kontor.
Det går bra.
Men jag kan inte bygga något garage för den privata bilen utan bygglov.

Nja kommunen har ju inte rätt att tolka lagar och förordningar som de själva vill även om de försöker. Så att göra som de vill kan de ju inte.

I praktiken blir det dock jobbigt att ta strid mot kommunen.

Liknande trådar

Hemmet Vi vill sätta upp ett glasräcke på balkongen istället för nuvarande trästaket. Mailade kommunen för att fråga om det behövs bygglov och...
Svar
10
· Visningar
649
Senast: Catsu
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 273
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 392
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka