K

korsningsponny

Vi hade tänkt att bygga två uteboxar på baksidan av vårat stall, visst finns det en lag om att man måste låta kommunen förpröva och greja?

Sv: Bygga?

När vi har byggt boxarna kommer vi ha plats för 6 hästar, men det kommer bara vara 4 hästar på gården, tänkte ev. ha boxarna som förvaringsutrymme för halm och hö. Tror du att man måste har tillstånd då, fast det bara ska vara 4 hästar på gården...

Jag tror det har o göra med hur många platser man har för häst....så även om jag bara skulle ha 4 hästar så har jag 16 platser och det är det som räknas

I och med att det kommer att finnas plats till fem hästar så ska Länsstyrelsen förpröva. Det kommer att krävas ritningar av både de boxar som redan finns och de som ska byggas. Brukar kosta mellan 3 000 - 4 500 kronor för den prövningen.
När det gäller tillståndet från Kommunen är det antalet djur som styr om det behövs eller inte, ja och om det är inackorderingar eller egna hästar.
Bygger du istället vindskydd utan möjlighet att stänga in hästarna i dem så behövs ingen förprövning, bara när det rör sig om box med dörrar eller grindar.

korsningsponny skrev:
Vi hade tänkt att bygga två uteboxar på baksidan av vårat stall, visst finns det en lag om att man måste låta kommunen förpröva och greja?

Sök på stallbygge här på sidan (hästverksamhet)så finner Du massa svar.....Allt om hur det ska gå till....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Enklast är att ta kontakt med Länsstyrelsen i ditt län och prata med en handläggare som arbetar med förprövning. Och därefter diskutera igenom ditt fall för att ta reda på om bygget kräver förprövning.
Det kan även krävas bygglov och då är det byggnadskontoret på kommunen man ska prata med.

Ta reda på vad som krävs i förväg, mkt billigare än att få betala "straffavgift". :cool:

Lycka till!!!

((En ligghall kräver oxå förprövning, även om man inte kan stänga in hästarna))

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Lars L
·
Hemmet Min hyresvärd har fixat ett sophus med sortering, men där finns bara plastsortering för hårdplast. Går inte all plast i samma behållare...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka