Bygga vindskydd/ligghall...

N

nalle

Funderar på att bygga ett vindskydd/ligghall i hagen till hösten. Hästarna går nu på lösdrift då de har tillgång till stallet men skulle hellre vilja att de var bara i hagen hela tiden men de måste såklart ha tillgång till skydd.
Hur stort ska det vara till 2 hästar (1 nordis+1 shettis)? Tror ni det räcker med tex 3*5m??
Inte måste det väl vara isolerat? Måste golvet vara gjutet eller kan man lägga halmen direkt på marken eller kanske ett gruslager under??
Blir så himla dyrt att köpa färdigbyggt och min sambo är ju snickare...

Tänkte ha träväggar med sluttande plåttak.
Alla tips mottages varmt!!!

Sv: Bygga vindskydd/ligghall...

jag kan svar på en sak, annars undrar jag samma saker... :p
Nej, det måste inte vara isolerat.

Om du ska fodra inne i hallen krävs det en yta som motsvarar en box, dvs 9m2 för den stora och 4m2 för den lille - så då räcker ju 15m2. Men jag kan ändå rekommendera att bygga större då iallafall jag tycker att det behövs. Nu har jag 30m2 till fyra shettisar och jag skulle tycka att det var trångt om det var mindre. Har haft som mest tre stora unghästar och fyra shettisar på 48m2 och det var på gränsen till litet.

Om du inte ska fodra i hallen räcker det med 80% av ytan. Är det ungdjur så behövs inte ens 80%. Kolla djurskyddsmyndighetens hemsida för mer info.

Jag har bara lagt halm direkt på marken under - funkar jättebra. Är underlaget ojämnt kan man rulla ut en storbal så att det blir som en matta underst innan man bäddar mysigt.

Jag har bara lagt halm direkt på marken under - funkar jättebra. Är underlaget ojämnt kan man rulla ut en storbal så att det blir som en matta underst innan man bäddar mysigt.

Har din kommun godkänt att du inte har tätt golv? Jag vet flera kommuner där golvet ska vara tätt pga att det blir en lagringsplats för gödsel. Kolla detta med kommunen.

Tänk på att bygga ligghallen med öppningen ut mot något som hästarna tycker om att stå och titta på.

*knapplån*
Ja detta undrar jag oxå över..har läst på jordbruksverkets sida men blir inte riktigt klok på mått o annat.
Alltså för en typ halvblod + en nordsvensk, räcker då 20 kvm?
Och takhöjden såklart i detta fall minst 2.50. Inte isolerat väggarna.
Men botten? Kan man använda sig av typ vindduk högst upp(över 2.50)(vet inte riktigt ordet för det...)
Har dessutom tänkt använda mig av köldridå.
Min lilla kuse är knottallergiker och hoppas att detta kan göra att jag slipper ha henne uppstallad över sommaren.l

Delar med mig lite av hur vi har det...

Har i höstas byggt lösdrifthall till våra hästar (shire och shettis) samt får. Bilden nedan är den lilla lösdriften på 40m3. (Den stora ska byggas under sommaren och kommer att bli på ca 120 m3) Hallen har 2 öppningar och vägg på endast 2 sidor.
Sidan mot norr är hel vägg. Som bilden visar är de öppna sidorna byggda med rejält staket.
"golvet" är en väl dränerad uppbyggd grusgrund, fiberduk och bergkross med slitlager överst. Vi har bara halm i 1/2 delen av hallen. Halmen byst ut varje vecka och mockas dagligen, så den är alltid torr och ren.
Hästarna uppskattar att hallen är så pass öppen, dom har bra uppsikt men ändå ett fullgott skydd för vind och nederbörd.

Måste tillägga att för att en bra lösdrift ska fungera i längden, så är det av stor betydelse att hagarna planeras på ett vettigt sätt.
Vi har lagt ner mycket arbete på att ordna torra och rena utfodringsplatser och förstärkt hagarna där den utsätt för mycket slitage. Dessa ytor byggs hela tiden ut varefter.

Utfodringsplatserna och slitageytorna är grusade ytor med fiberduk underst, bergkross och sist ett slitlager. Mycket lätt att hålla rent dagligen från grovfoderrester och spillning.

Glömde bilden
DSCFlosdrift.jpg

Vi har 25kvm till två islänningar och en kallblodstravare, det är nog för fyra hästar under storhäst-mått, men jag tycker att det är gränsfall för litet för tre hästar. Inte en chans att de skulle ligga där inne alla tre, då måste de ligga väldigt inpå varann. I nuläget ligger de där max två-och-två.

Jag kan tycka att 15-20kvm kan vara bra till en nordis och en shettis, beror ju på hur gpda vänner de är. Jag skulle dessutom se till att antingen hela ena långsidan var öppen eller att det var öppet på båda kortsidorna. Av säkerhetsskäl så de kan gå undan om gruff uppstår.

Behöver inte vara isolerat och halm direkt på väldränerad mark funkar fint. Se till att placera lösdriften så att den inte blir översvämmad vid blött väder och se till att dränera marken närmast omkring, om du inte ställer den på redan väl dränerad mark.

Tack för alla svar!

Hästarna är bra kompisar. Jag har inte tänkt fodra inne i vindskyddet utan det ska bara vara en plats där de kan lägga sig eller ta skydd mot väder. Just nu ligger de oftast ute men ibland även inne.
Jag har en liten skogsdunge som skulle vara en bra plats att bygga på. Öppningen blir då i söderläge.

Men nåt som måste göras är väl att lägga på mkt grus utanför då jag har riktig lerjord i hagen.
Har tänkt fixa nån smart lösning för höet också.
Just nu lägger jag ut mkt hö morgon o kväll men det läggs ju på marken och allt blir inte uppätet.

Kraftfoder serveras i baljor och det funkar bra tycker jag.
Sambon tycker jag ska ha de uppstallade nattetid till hösten men när man har haft lösdrift ett tag så vill man inte ha de på stall igen. Tycker synd om dem...
Ang. vatten så har jag en thermobar så det behöver jag inte fundera över.

Om du kommer på någon bra lösning för höet tar jag tacksamt emot tips... ;) Det blir så mycket spill utomhus. Men det bästa vore väl att bygga en slags foderhäck som är lite upphöjd från marken, och med tak som skydd mot regn/snö?
Det är jättebra att lägga grus för det blir ofta upptrampat om det är lerjord. Se till att vattnet rinner från vindskyddet också såklart.

Vi lyckades till vår stora förvåning få vindskyddet översvämmat i år :o har varit så mycket vatten här i Kristianstad! Men så är det när man ska hålla hästar i våtmarker ;) Tur var att vi fixat en annan ligghall denna vintern så hästarna fick sin torra bädd.

Hur gör ni för att få en bra bädd, mockar ni dagligen eller är det någon som lyckats få till en bädd som mockas en gång per år?

Ett tips - se till att öppningen till lösdriften är stor. Annars riskerar shettisen att få stå ute medan din nordsvensk står i öppningen och "vaktar".
Jag har tre shettisar, jättebra kompisar, men den ranglägste får ofta stå utanför. Tyvärr har jag gjutna plintar i marken ( omgjord ladugård ) så jag kan inte öppna upp mer just nu. Vi ska se vad vi kan göra till sommaren.
lsdriften.jpg

Bilden är från i somras innan vi fixade golvet, la in spån och hästarna flyttade in.

Vi har (enligt lagen) en väl tilltagen lösdrift så vi byggde foderbord längs med hela långsidan inne, så är det två stora öppningar på kortsidorna. Funkar perfekt. :love:
Vi fyller på morgon och kväll, då har man liiite bättre koll på hur mycket det går åt ju och så håller sig höet fritt från snö och regn.
Och så slipper man allt spill på marken.
Enligt vad jag minnas av en föreläsning om vallfoder är det faktiskt risk för botulism även med vanligt hö då man fodrar på marken. Bakterierna finns ju i jorden och har man otur så äter hästen en hötuss som legat lite nertrampad några dagar där det kan ha börjat växa. dessutom är det inte ekonomiskt att ha stora balar stående ute som blir liggplats och toalett.
Vi ska göra ett till foderbord utomhus också så man kan använda det inomhus bara när det behövs, eller växla lite.

Vi har (enligt lagen) en väl tilltagen lösdrift så vi byggde foderbord längs med hela långsidan inne, så är det två stora öppningar på kortsidorna. Funkar perfekt. :love:
Vi fyller på morgon och kväll, då har man liiite bättre koll på hur mycket det går åt ju och så håller sig höet fritt från snö och regn.
Och så slipper man allt spill på marken.
Enligt vad jag minnas av en föreläsning om vallfoder är det faktiskt risk för botulism även med vanligt hö då man fodrar på marken. Bakterierna finns ju i jorden och har man otur så äter hästen en hötuss som legat lite nertrampad några dagar där det kan ha börjat växa. dessutom är det inte ekonomiskt att ha stora balar stående ute som blir liggplats och toalett.
Vi ska göra ett till foderbord utomhus också så man kan använda det inomhus bara när det behövs, eller växla lite.

Ja det är verkligen bra med tak över foderhäckarna om man har möjlighet att ordna det.
Hur har ni löst det med foderbordet så det inte blir spill?

Håller med dig om att lösningen med att ställa ut en hel storbal, som tjänstgör som både mat, liggplats och blir toalett inte är bra.
Tycker det är viktigt att hålla rent dagligen vid hästarnas matplats.
Vet av erfarenhet att de är bekvämt att ställa ut en hel storbal, men har nu själva valt att dela upp grovfodret i flera foderhäckar och kratta bort nedtrampade rester och plocka bort all spillning innan ny påfyllning.

Vi har två hästar på ca mankhöjd 1.55, o en shettis. Ligghallen är på 25 kvadrat. Sandbotten o sedan singel. Tjock halmbädd som mockas varje dag!
Fodrar ej i ligghallen! Har flera olika matställen ca 10 som de går runt och kollar. Det gör att de rör sig mer än om man ställer ut en foder häck där allt hö ska vara. Hade förut ut en stor bal som de hade några dagar. Men de stod bara där o hängde dag o natt. Nu rör de sig mycket mer o verkar piggare!! :rofl:

Vi ska nu göra en ny ligghall med gjuten platta istället. Enbart pga att det inte spelar någon roll hur tjock halmbädd jag har så lyckas de "gräva" sig ner. Bädden blir förstörd o funkar alltså inte som den ska! Nu får det bli helmockning istället. De älskar att ligga alla tre i ligghallen o använder den jättemycket!!

En sak till som vi ska göra är ett utskjutande tak utanför ligghallen som blir som ett vindskydd! :banana:

Har dragit ner på höet mot andra år, ger nu på fler små ställen istället för ett o samma ställe! Ser jag att de inte äter upp så drar jag ner på höet, verkar de hungriga så får de mer! Kräver ju lite mer koll såklart men hellre det än att de trampar ner hälften som de gjorde förut!

Tänkte på det där med botulism! Kan de få det när de går och betar på sommaren också? Har ju sett att de drar upp gräs med rötter o jord o smaskar i sig! De gräver även efter rötter! Nån som vet? :confused:

Mitt vindskydd är 4*7meter, alltså 28kvadrat. Jag har två krubbor, en till varje häst, och en varsin uppbindningsring, så dom står uppbundna när dom äter kraftfoder. Jag har haft två hästar under vintern, men nu har det landat en extra under våren så då är ju vindskyddet lite litet, men däremot så har jag ett utstick på taket på över en meter, så dom får plats under det med.

Jag har grävt ur all matjord, ner till sanden, vilket var här ungefär 3-4dm, sedan är det pålagt sand och överst stenkross. Det dränerar bra så bädden blir inte blöt. Nu är visserligen bädden mycket tjock efter vintern, men den brinner mycket bra, så får den ligga ett tag till så är det inte mycket kvar av den.

Bädden består av ett lager av spån underst och sedan massor med halm. Jag ska försöka ta bilder på den strax, när jag går ut.

Det ska förhoppningsvis bli ett mindre stall till sommaren också. :banana: Vindskydd i all ära, men det är skönt att komma in ibland, iaf för oss tvåbeningar. :angel: ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 119
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 257
Senast: Efwa
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 731
Senast: Trolle
·
Foder & Strö Hej! Jag har mina hästar på lösdrift med fri tillgång på hö. Har nu insett att det inte riktigt funkar för den ena som är väldigt...
Svar
5
· Visningar
8 748
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka