Bygga uteboxar på hustomt

Poison-heart

Trådstartare
Jag undrar vad lagen säger om att smäcka upp uteboxar på en större hustomt, på landet då givetvis med mark i anslutning till tomten som jag kan få arrendera. Uteboxar kan man ju packa ihop om man vill flytta dom men det krävs en gjuten platta.

Krävs det verkligen bygglov?
 
Sv: Bygga uteboxar på hustomt

Är det en jordbruksfastighet så nej, är det en vanlig villatomt utanför tätbebyggt område så är det bäst att ringa kommunen.
 
Sv: Bygga uteboxar på hustomt

Är du säker på att det krävs en gjuten platta? Jag hade nämligen för mig det jag med,men hyrde en utebox för ett par år sen,där var det bara urgrävt,sen massa grus,sen en tjock spånbädd. Gården var godkänt av länsstyrelsen.

Har alltid funderat på hur det ligger till igentligen.
 
Sv: Bygga uteboxar på hustomt

Ja det krävs bygglov.
Det är en så pass stor byggnad.

Men ring till Byggkontoret i din kommun och fråga, det är olika i olika kommuner för de får bestämma mycket själva.
 
Sv: Bygga uteboxar på hustomt

Delvis KL
Det är kommunen och deras miljöavdelning/kontor som avgör om det behövs platta eller inte. Beror på sådana saker som närhet till grundvatten och vattendrag och inte minst dricksvattenbrunnar.
 
Sv: Bygga uteboxar på hustomt

Jag med. Hyrde en av 2 uteboxar och det var grus i botten och sen torvbädd
 
Sv: Bygga uteboxar på hustomt

Ja det krävs bygglov.
Det är en så pass stor byggnad.

Men ring till Byggkontoret i din kommun och fråga, det är olika i olika kommuner för de får bestämma mycket själva.

Jag tror att det beror på om det är detaljplanerat/stadsplanerat område eller inte.

Man får "alltid" bygga ett uthus på upp till 10 (15/20?) kvadratmeter utan bygglov.
Ligger fastigheten utanför stadsplanerat område så är det tydligen numera 40 kvadratmeter sammanlagt.
 
Sv: Bygga uteboxar på hustomt

Jag tror att det måste vara av typen "gäststuga" för att vara bygglovsbefriat.
Men jag kan ha fel.
Jag har bara erfarenhet av jordbruksfastigheter.
 
Sv: Bygga uteboxar på hustomt

Det finns regler f max höjd oxå. Dessutom ska det ju vara planerat för gödselhantering tex. Bäst att ringa kommunen.
 
Sv: Bygga uteboxar på hustomt

kl*
Har släktingar som byggt stall nyligen, de behövde inte bygglov. Tomt utanför detaljplanerat område. Så hör med din kommun!
 
Sv: Bygga uteboxar på hustomt

knapplån

Har för mej att det alltid måste till en förprövning från kommunen, så fort det handlar om bygge för djurhållning. Kan ha fel eller så är det olika från kommun till kommun.
 
Sv: Bygga uteboxar på hustomt

Om det redan finns bostadshus på tomten kan man bygga en utebox i friggebodsmått max 3 meter hög och max 15 kvadratmeter golvyta. Men det räcker liksom till en box och kanske en liten sadelkammare.

Däremot om det är en obebyggd tomt så krävs det bygglov även för att smälla upp en friggebod. (I alla fall är det det jag läst när jag läst på om sånt).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 130
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 502
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 136
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 692
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp