Bygga upp ryggmuskler.

Boll

Trådstartare
För lite drygt ett år sedan bröt min häst ett par revben och efter det har hon naturligtvis tappat en hel del av sina ryggmuskler. Dessa är under uppbygnad, men jag har fått lite fantasitorka.
Kan ni ge mig tips på bra övningar för att stärka och bygga upp hennes ryggmuskelatur ordentligt igen.
Hon är rund och fin över ryggen, men jag vill ha tillbaka "filéerna"!

// Anna

Sv: Bygga upp ryggmuskler.

Vad "får" hästen göra?
Är den friskförklarad eller under igångsättning?

Cavaletti serier
klättra
arbete på töm
körning med vagn
skritta på risigt kalhygge
dressyr
stutsserier

Hästen är helt friskförklarad, så hon får göra i princip vad som helst.
Hon är även igångsatt ochr har hyfsad kondition.

Tack för dina tips.
Jag tänkte sätta ihop ett veckoshema, och då vill man ju helst variera sig lite. Det blir så tråkigt annars.
Skritta på risigt hygge har jag inte tänkt på innan, men det är ju såklart toppen. :idea:
Vi har massor av sådana här omkring.

Tyvärr är pållan inte inkörd, så det alternativet går bort. Men resten var bra. Tack så mycket. :laugh:

Fler tips mottages tacksamt!!

// Anna

Tycker att älgen kom med bra förslag. Ett annat förslag som kanske går under "klättra" är att galoppera i en lång backe som inte är så brant.

Tränings upplägget i övrigt beror såklart lite på vad hästen har för inriktning.

Hopphästar kör man mer intensiva, kortare pass. distanshästar hållbarhet osv.

Lycka till med pållen iaf.

Det är en allroundhäst, mest inriktad mot dressyr.

Tack för tips och lyckatillet :D

Har satt ihopp ett förslag på rid-schema, hur tycker ni att det låter?
Förslag på ändringar?

V.1
Måndag Ca 60 min. skritt (rask takt, lång tygel)/tömkörning
Tisdag Vila
Onsdag Cavaletti/kalhygge
Torsdag Klättra och galopparbete i backar
Fredag Rida ut/valfri
Lördag Hoppa studs
Söndag Dressyr i padock

V. 2
Måndag Ca 60 min. skritt (rask takt, lång tygel)/tömkörning
Tisdag Vila
Onsdag Hoppa studs
Torsdag Rida ut/valfri
Fredag Klättra och galopparbete i backar
Lördag Dressyr i padock
Söndag Cavaletti/kalhygge

// Anna

Helt ok.
Men varför vilodag? För din eller hästens skull?

Hästen behöver ingen vilodag...

Personligen får min häst vilodagar då jag helt enkelt inte hinner om jag ska jobba 10,5h pass eller något liknande. Troligtvis är det ngt sådant? Jag tyckte btw att schemat såg bra ut :)

Om det inte är för din egen skull du har en vilodag så skulle du kunna sätta skrittpasset istället för vilodagen och lägga in ett till dressyrpass eller uteridningspass eller vad du nu skulle vilja..

För lite drygt ett år sedan bröt min häst ett par revben och efter det har hon naturligtvis tappat en hel del av sina ryggmuskler. Dessa är under uppbygnad, men jag har fått lite fantasitorka.
Kan ni ge mig tips på bra övningar för att stärka och bygga upp hennes ryggmuskelatur ordentligt igen.
Hon är rund och fin över ryggen, men jag vill ha tillbaka "filéerna"!

// Anna

Tänkte själv lägga ut en tråd om att bygga upp ryggmuskler tills jag fann din tråd. Mycket bra tips. Är det någon som kommer på något mer?

Om ni har snö (ganska djup), eller en lång sandstrand vid havet för den delen, så ska väl det också vara rätt effektivt.
Annars har älgen fått med det mesta.

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
581
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.