bygga upp rumpmuskler

S

straaawberry

finns det någon som kan hjälpa mig med det? bra övningar? förutom bommar:angel:

Sv: bygga upp rumpmuskler

Klättra en massa!
Läste nånstans (ev.buke?) att man ska skritta på längre tyglar för rumpmuskler och mer i form för ryggmuskler. Vet ej om det stämmer dock..?

Backar och klättring är det absolut bästa. Men även gymnastikövningar som lång studs-serier av olika slag är även effektivt. Mycket gallopp arbete i låg form..

Nedförsbackar gör susen för rumpmuskler.
Att göra halter, stå eller rygga i nedförsbackar är bra träning för rumpmusklerna.

Backträning - framförallt nedförsbackar sliter mer än det gör nytta om man inte gör rätt! Hästen ska gå nedför lugnt och balanserat, i form med vikten mot bakbenen om det ska göra någon nytta. De flesta jag ser sliter snarare än stärker sina hästar då de rasar nedför i obalans på bogarna med stela framben och sänkta ryggar.

Att göra halt i backar är jättebra - under förutsättning att halten görs korrekt - dvs att hästen behåller välvd överlinje och tar med sig ryggen och bromsar med rumpan. Samma med ryggning. Det kräver en häst som redan är stadig i formen och det kräver styrka att rygga uppåt. Jag ryggar inte mer än tre-fyra steg i backe, min häst är både välriden och stark med snygg rumopa utan att backtränat massor.

Varför denna dille på att punkt-träna hästen?
Hästar som är fräscha (utan skador/låsningar), har utrustning som passar, får vettigt foder och rids korrekt får snygga symmetriska muskler.
Är hästen oproportionerligt/dåligt musklar är det bara att gå igenom listan här och kanske vara ärlig mot sig själv...

Klättra, göra öppnor så dom måste sätta bakbene mer under sig, studs, halter osv.

Finns massor med övningar. Du kan säkert få hjälp av någon instruktör också :)

Min häst har fått en jätterumpa 1 ½ år efter att jag bytte tränare och började rida på rätt sätt så det överlägset bästa sättet att muskla rumpan är att rida i rätt form.

Men lite hjälp på traven är ju aldrig fel och då är cavaletti, hoppa studs och att klättra bra för att muskla rumpan.

Hästar som är fräscha (utan skador/låsningar), har utrustning som passar, får vettigt foder och rids korrekt får snygga symmetriska muskler.
Är hästen oproportionerligt/dåligt musklar är det bara att gå igenom listan här och kanske vara ärlig mot sig själv...

:bow:

101010100101

Min häst hade en riktigt skidbacke till kors förut, han hade stått i princip hela vintern så han var väldigt omusklad i övrigt. Jag klättrade ungefär 5 ggr och såg redan lite resultat. Men sedan började jag träna på ett annat sätt, från marken. När jag arbetade honom runt mig på volt, tog jag då och då ett kraftigt steg mot bakdelen så att han både böjde och satte inre bakbenet under sig.
Jag tränar bara i skritt och trav än så länge, så att han ska hitta balansen helt innan jag går över till galopp.
Även halter är bra! Låter man dom på hängande lina göra en halt på bakdelen, stärker det enormt!
Jag har bara en repgrimma på honom så han får bära upp sig helt själv utan en massa inspänningstyglar, och det gav mycket bättre resultat än när jag krånglat till allt med en massa utrustning.

Min bästa tips:
1. Klättra
2. Jobba på volt utan inspänning, hästen får bära sig själv.
3. Upphöjda bommar, vare sig du vill det eller ej :D (varför inte bommar förresten?)

Stämmer delvis, men man får också tänka på att hästarna är olika individer med olika fysiska förutsättningar. t ex rörelsemönster, kroppsbyggnad (dressyr/-hoppmodell) och inte minst psyke.
Vissa sätter muskler lätt andra har svårare därför behövs olik träning för olika individer för att få samma resultat.
Exempel på detta kan man se överallt till och med hos människor då en tränar och är väldigt aktiv medan en annan kanske bara promenerar och har ändå mer magmuskler än den första!

Om hästen haft en låsning och rumpan behöver stärkas och rehabiliteras är vell punktträning i lagom mängd inte negativ? :bump:

Klättra, en hel massa;)

Studs och andra serier som stärker hästens bakdel.

Tänk även på att hela tiden eftersträva att jobba hästen genom ryggen så att hästen får bakbenen under sig så att de får jobba lite. Mycket tempoväxlingar är bra sätt för att aktivera bakkärran:)

Efter en låsning hade jag vart ÄNNU försiktigare med att punktträna. Det är lätt att man tar i för mycket och får motsatt effekt. Allmänstärkande övningar tror jag är bättre.

Ja, hästar är olika individer, men då kanske man ska anpassa träningen därefter. Och inse att man inte kan få samma resultat på alla hästar. Att överbydda dem är nog inte optimalt det heller.

Klättring och galoppfattningar (när jag tränar fattningar på min pålle så gör jag det mest från skritt då, tycker det ger mer) :)

*KL*

Min häst har i dagsläget alldeles för dåligt med frömst rumpmuskler men även ryggmuskler. Var förra veckan och fick hjälp att hitta en vettig sadel. Den kommer om någon vecka och tills dess ligger vi lågt. Sen ska vi fortsätta med nya bättre förutsättningar.

En sak på min häst som kanske kan vara tips till andra. Man får hitta rätt form och tempo till hästen. Min knatar gärna på i hygglig form men det går för fort och han mest skjuter ifrån bakåt med bakbenen. Lugnar jag tempot lite och får rörelsen i benen att bli lite mer "upp-ner" istället för "framåt-bakåt" så märks det att han jobbar på annat sätt och med andra muskler.

Som jämförelse mot min mammas häst som gärna går väääldigt långsamt och behöver ha god form men lite högra tempo för att det ska passa honom och bygga bra muskler på honom.

Ut i skogen och klättra, både uppför och nerför...det ger jätte bra resultat varvat med träning på bana.

Efter en låsning hade jag vart ÄNNU försiktigare med att punktträna. Det är lätt att man tar i för mycket och får motsatt effekt. Allmänstärkande övningar tror jag är bättre.

Betonade även "i lagom mängd". Menade förståss då vad som är anpassat till hästen och vad veterinär föreslagit.:D

Kan det vara så farligt att växla vilka muskler man tränar?
Typ mer rumpa ena dagen, och mer rygg andra.? När vi går på gymmet tränar vi ju knappast hela kroppen varje gång :) Nu vet jag ju att dte inte går att jämföra oss med hästarna direkt. Men det är bara en tanke.

Jag tycker iallafall att det är självklart att man tränar hästens alla muskler, liksidigt. Men ser inget fel i att lägga lite mer koncentration och krut där det behövs, till och från.

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
197
Senast: Tassa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Lars L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama