Bygga upp muskler på "gamla varmblod"?

L

Linker

Hur bygger man upp muskler på "gamla varmblod"? När hästen blir körd är den ju inte likadant musklad som när den blir ridhäst, så hur om du vet hur man kan göra så svara gärna :) Och om du har varmblod så skicka gärna in bilder från första början när ni fick den och sen nu hur den ser ut med musklerna! Vissa varmblod är ju väldigt fint musklade och ser ut som riktiga "ridhästar" :D

Sv: Bygga upp muskler på "gamla varmblod"?

Först och främst är det viktigt att man låter träningen ta tid och att man med en häst som ska skolas om verkligen börjar från början.

Jobba mycket från backen, promenader i terräng, tömkörning, testa löshoppa m.m.

Uppsuttet är det viktigt att låta hästen bygga upp musklerna med mycket skrittarbete, gärna i skog och mark så den lär sig att se var den sätter fötterna och balanserar sig.
Jobba med att klättra, kliva över stockar bommar m.m. ha fantasi :idea:

När man vi komma vidare och utvecklas med sin häst så är det ju så nyttigt att kunna rida och träna för någon regelbundet.

Vissa varmblod är ju väldigt fint musklade och ser ut som riktiga "ridhästar"

Kan inte låta bli..:angel:

Det kanske beror på att de flesta varmblod är ridhästar!:idea:

Lika bra att vi vänjer oss vid raserna egentligen heter dvs varmblodig travare och varmblodig ridhäst:-) Jag har två och har haft tre innan mina nuvarande av rasen varmblodig travare.
Det är mycket skritt som gäller för att bygga upp. Första halvåret, om de kommer direkt från banan, brukar jag bara skritta. Längre och längre turer tills jag är uppe i 1 1/2 timme ungefär. Därefter lägger jag in trav o galopp om det funkar. Passen varierar jag så mycket det går med dressyr på banan, skogsturer m klättring o promenader på grusväg. Också tömkörning och promenader för hand. Gillar de att köras så blir det sådana pass också.

Jag har ett varmblod sen nästan 7 år tillbaks, och det är INGEN som tror att det är ett vbl om dom får gissa när dom ser honom. (har fått höra litet halvblod/fullblod, hlvbl/connemara, ja massa kombinationer...) :D Nu har han ju massa "fördelar", som att han har kort kropp, jättemusklad hals (fick vara hingst till nästan 6 års ålder) och en snyggare mörkbrun färg än den typiskt "travarbruna", men ändå!

När jag började rida honom red jag mycket cavaletti i trav för att få fram en kortare finare trav, och mycket på volter och serpentiner. Sen för att bygga dom rätta musklerna är det bra att klättra, rygga och gå över högre cavaletti, typ sockerbitar.

mmm... en sak som jag tycker känns viktigt är att aldrig börja träna galoppen innan skritt och trav sitter som berget. eftersom han hade bara en hastighet i trav så tränade vi otroligt mycket på olika tempon i trav å skritt. backar och skog e jättebra.
när min häst under gymnasietiden stog på en ridskola där de flesta var tävlingsryttare fick vi många avundsjuka blickar för hans snygga exteriör och fina steg, han "glänste" mer än alla dessa "fina"tävlingshästar". tror det sved lite att han som bara var en travare var så fin.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka