bygga upp kondis

F

Fager

Snart skall jag börja rida min häst i gen, som har villat i snart i 1½ år.
Men nu undrar jag hur ni brukar sätta i gång era hästar efter en längre vila, har skissa på ett uppläg men är intreserad av hur andras upplägg runt detta.

Kram

börja med att skritta ca 20 minuter varje gång du rider. Skritta gärna ute eftersom att det blir lite tråkigt för hästen att vara i padock eller ridhus. Efter ett tag kan du trava korta sträckor. Börja sedan smått att klätra och efter en tag kan du trava upp för backar. När hästen klarar det bra och har gjort det ett tag så kan du börja galopera. Gå inte för fort fram! Lycka till! :rofl:

Hoppsan.När min pålle var konvalicent ett halvår,började jag skritta en vecka först ca 45min,därefter trava och skritt i 45min i en vecka,sedan skritt trav galopp i 45 min i en vecka.Därefter red jag som vanligt.Enligt veterinärens rekomendationer.

Alltid skoj att läsa om hur andra gör, hoppas på fler svar.

Hade själv tänkt att skritta 2veckor och sedan börja trava och galoppa kortare sträkor i 3 veckor för att sedan börja med lättare lösgörande arbete på ängen och även då min tränare tittar på, men jag tänker mäst rida i skritt ute och bara "arbeta" henne 2-3 dagar i veckan, sedan för man se hur hon musklar sig :bump:

kram

Hoppsan.När min pålle var konvalicent ett halvår,började jag skritta en vecka först ca 45min,därefter trava och skritt i 45min i en vecka,sedan skritt trav galopp i 45 min i en vecka.Därefter red jag som vanligt.Enligt veterinärens rekomendationer.

Det är ju olika för olika hästar. Vissa hästar (tex yngre hästar) behöver skrittas längre och gärna inte inne. Medan andra hästar (tex lite äldre hästar runt 7-20) kanske behöver lite mindre tid. Om en veterinär rekomenderat det så är det nog det bästa för just din häst. :)

Min dam har vilat i lite över 6 månader. pgha av muskelinflammation i ryggen. Jag har precis börjat starta igång henne. :)
Mitt upplägg ser ut såhär:
Linas/ ut och gå i skogen i 3 veckor i en låg form så musklerna hinner byggas upp lite.
1 vecka samma som förut fast med sadeln. Longeras/promenader
1 veckas skritt med mig på ryggen i skog och mark
1-2 veckor med trav inlagt. Fortfarande i en väldigt låg form.
Efter detta börjar man lägga in galopp korta stunder och sedan får det rulla på allteftersom.

Kan ju säga att nästa fredag ska jag sitta upp på henne :D

Har varit ute och gått dahligen tagit med mig longerlinan och hittat en plats ute att låta henne jobba lite i skritt på.
Har även haft på en gummisnodd bara för att få henne gå i en låg form. Kommer inte behöva den när jag sitter upp men den har varit ett bra hjälpmedel nu på vägen :)
Lycka till med din häst

Hej på er, i morse var jag och skrittade lite i skogen, va underbart att kunna sitta på sin egen häst :). hade bara tänkt vara ute en lite stund män när jag skulle vända hem tåtal vägrade hon, hon hade bestämt sig för att hon skulle gå en längre sträka än vad jag hade tänkt mej, dom är vel underbara :love:.

Lyka till med era och hoppas dom håller i framtiden.

Kram

lite markarbete inna du sitter upp skadar inte, då ser du hur hon rör sig och lyssnar på dig. :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama