Bygga tillfällig ligghall

taccotad

Trådstartare
Har kommit på att mina hästar inte vill bo i box om nätterna då de protesterar vilt.

Till sommaren ska vi bygga en ordentlig, stor och bra ligghall. Men det är ju några månader tills dess och därför skulle jag vilja slänga ihop nåt tillfälligt vindskydd, så billigt som möjligt och nåt som är hyfast enkelt att göra.

Självklart ska hästarna ha det bra där inne och det ska hålla för väder och vind. Men jag har inga ideér på vad som kan funka.

Vi hade hästarna på lösdrift förra vintern, men det vindskyddet är nu för litet då det tillkommit några hästar. Har haft de inne lite då och då, men de visar starkt att de inte gillar det. Har dessutom fått hit en inhyrning som är dammallergiker och då bör hon gå på lösdrift. Men vi har inte tid nu i höst att påbörja det riktiga bygget och därför efterlyser jag några enkla lösningar till vindskydd.

Sv: Bygga tillfällig ligghall

Jag är i samma sits, dvs behöver ett tillfälligt eööer flyttbart vindskydd.

Blev eld och lågor när jag hittade ett nyutvecklat mobilt skydd på internet i helgen. Det består av presseningar som är inramade i någon metall. Blev dock mindre glad då det större skyddet på 28 kvm gick på ca 32.000 kr. Då får man inte ha mer än 4 st hästar.

Jag har löst det med enkla vindskydd i en del hagar. Jag tog då ca 4 meters inpregnerade stolpar och stolpade upp som en ram, därefter reglade jag för tak och en i lagom höjd runt om (utom där öppningen skall vara) och sen lade jag på plåt som tak och 3 väggar. Stolpavståndet bestämmer plåten.
Hoppas ni förstår hur jag menar, borde väl egentligen ta några bilder.

Men detta har fungerat väldigt bra i mina hagar, dom är enkla att sätta upp och håller år efter år om man så vill. Annars så plockar man snabbt ned dom igen!

Vi har byggt med impregnerat stolp, reglat upp och sen plåtklätt alltihop utom ingången. Fungerar hur bra som helst.

Om vi ändå vore lite händiga. Om du har tid och lust vore det trevligt att få se lite bilder. :)

Har letat genom hela bildlagret i datorn och det enda jag hittade var ett hörn av ena vindskyddet. En del var tagna så nära så nära men inte hade det kommit med inte:-(

Ska se om jag inte kan ta bilder och lägga in här men det blir nog inte förrän efter helgen då jag åker på kurs i morgon!!!!

Gnager dom inte på det impregnerade virket?

Det är ju bara stolparna som är impregnerade, reglarna oinpregnerade men man kan ju alltid spika såna där järnband på dom, finns i rullar på järnaffärn!
Runt hörn och där det är risk för vassa kanter av plåten har jag tiggt ihop gamla stuprännor av grannarna som jag spikar runt hörnen.

Jag har nu blivit erbjuden både tak och stolpar av släktingar som ändå bara hade det liggande! Därför hade vi tänkt sätta upp själva stommen av trä, lägga på taket och ev använda en sorts presenning som vägg. Denna presenning av är ett extremt tåligt material som tydligen klarade av våra kära storm i vintras galant. Det är bara en väldigt tillfällig lösning, till våren ska vi sätta på träplank där.
Vad anser ni är bäst, en eller två öppningar?
Jag föredrar två med tanke på att hästarna måste ha nånstans att ta vägen om nån häst stoppar ingången. Men min morfar fnös högljutt när jag sa det, han tyckte man kunde lära hästarna att inte hitta på dumheter.

Vad tror ni om denna lösning? Det kommer bli ventilation både med hjälp av öppningarna, sen kommer vi lämna nån dm upptill så hästarnas värme mm kan åka ut.

taccotad skrev:
Vad anser ni är bäst, en eller två öppningar?
Jag föredrar två med tanke på att hästarna måste ha nånstans att ta vägen om nån häst stoppar ingången. Men min morfar fnös högljutt när jag sa det, han tyckte man kunde lära hästarna att inte hitta på dumheter.

Definitivt två öppningar, främst för att en ranglägre häst skall kunna fly UT ur ligghallen.

Nu har jag ytterligare en fråga, om man sätter träplank som väggar, ska det bli springor emellan då eller ska det sitta tätt?
vissa jag pratat med föredrar att det är springor och andra vill ha helt tätt, men vad ska jag göra??

sen har jag lite funderingar angående taket. vi var inne på att göra ett plåttak, men har även tänkt på att lägga på sån "asfaltspapp", vad är att föredra?

Tjärpapp funkar men får bytas efter ca 3 år... Pappa sa det då jag funderade på det en gång...

ojdå, det vill man ju helst slippa.... Men vad är bäst då? Plåt eller vad?

Jag funderar också lite på det här med plåt, det blir ju ett jäkla oväsen när det regnar....måste bli jobbigt för hästarna..

Plåt i all ära. Lätt att sätta upp och man kan få det ganska billigt. Fårena har plåt. Men det vågar jag inte ha till hästarna. Har sett en häst med fruktansvärda skador pga att han sparkat igenom ett plåt skjul. Tål att tänkas på.

Vi funderar på att stapla halm i rundbalar och sedan lägga en kraftig presenning som tak. Vi har en fläck i hagen där det aldrig blåser eller regnar, och både jag och kontrollanten tycker att det räcker som vidskydd, men regler ska ju följas så då tar vi något enkelt så får vi se om den används. Jag tror det inte...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 423
Senast: Gimlan
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till... 2
Svar
20
· Visningar
7 057
Senast: mackan
·
Anläggning Det finns lite lösa funderingar att bygga en ligghall till hästarna nu. Blir ingen lösdrift då hagarna inte hade klarat av det. men är...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: lady_vip
·
Anläggning Planerar att bygga ligghall i vår/sommar och funderar på hur den ska utformas. Mina tre hästar på 147, 160 och 167 cm i mankhöjd ska...
Svar
5
· Visningar
1 621
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka