Bygga Stall!

Sv: Bygga Stall!

Glöm inte att potentialutjämna armeringen i plattan INNAN ni gjuter den!
Det är krav på det sedan 1999 enligt elsäkerhetsföreskrifterna!

Hej hej!
Jag har "ditt" stall! ;) Tre boxar, sadelkammare och foderrum + faderns klinik. (hästkiropraktor).
Tänkte att jag kunde bidra med lite bilder för inspiration kanske?
!
PC120414.jpg

stallet.jpg

stallet2.jpg

P9160011.jpg

Delad dörr.
P9150065.jpg

Vårat bygge slutade på något över miljonen nånting. Tips är att försöka göra så mycket som möjligt (självklart). Ett stort plus är också att känna folk i byggbranschen, målare etc. De kan oftast fixa fram bra priser på material. Färg och dylikt är mycket dyrare än man tror och det absolut dyraste var nog plattan.

MVH
Sofia i sitt underbara stall!

p.s har tyvärr inga bilder på foderkammare och sadelkammare men i sadelkammaren som är uppvärmd har vi diskbänk vilket är mycket praktiskt!

Ja just det jag glömde! Vi har öppningsbara fönster i stallet vilket är helt super! Perfekt när man vill vädra extra och himla mysigt! :idea: :love:

Sofian skrev:
Hej hej!
Jag har "ditt" stall! ;) Tre boxar, sadelkammare och foderrum + faderns klinik. (hästkiropraktor).
Tänkte att jag kunde bidra med lite bilder för inspiration kanske?
!
PC120414.jpg

stallet.jpg

stallet2.jpg

P9160011.jpg

Delad dörr.
P9150065.jpg

Vårat bygge slutade på något över miljonen nånting. Tips är att försöka göra så mycket som möjligt (självklart). Ett stort plus är också att känna folk i byggbranschen, målare etc. De kan oftast fixa fram bra priser på material. Färg och dylikt är mycket dyrare än man tror och det absolut dyraste var nog plattan.

MVH
Sofia i sitt underbara stall!

p.s har tyvärr inga bilder på foderkammare och sadelkammare men i sadelkammaren som är uppvärmd har vi diskbänk vilket är mycket praktiskt!

Mycket snyggt stall!!! Jag har för mig att du skrivit i en tidigare tråd att färgen ni valt inte ser ut som på bilden, i verkligheten. Minns jag fel?? Vad är det för färg ni valt, för den var himla snygg?!

Hmm vad svårt... ja vad hette färgen nu igen :confused:
På bilderna blir färgen mer orange än vad den verkligen är. Men så väldigt långt ifrån verkligheten ligger den inte. Jag skulle vilja säga att den känns lite djupare. Mer röd/brun fast ändå inte så att det blir mörkt, absolut inte.

Jag tror inte den har något speciellt namn. Vi tittade på en färgkarta på röd/bruna nyanser och det här var en av de ljusare färgerna vi plockade ut. Det är utomhus färg så vill man så kan man spola av den.

Tack för berömmet! Det är jag som har valt färg och målat! :)

*inreder nu sadelkammaren* kom med praktiska tips! vad kan vara bra att ha i en sadelkammare? :banana:

Vi byggde stall förra sommaren, 6 boxar med mycket utrymmen för det går åt!! Ibörjan ville jag bara ha så många boxar som möjligt... men efter ett tag gav jag med mig som tur var.. Vi byggde med högt i tak, ända upp i nock så det är mycket luftigt och frächt, har hosthästar som inte hostat nått alls i vinter och allergiska som inte kännt något i stallet. Stallet hamnade på 10*20m + gamla stall som vi byggde om till foder+sadelkammare 6*5m.
Vi satte in många och stora okrossbara fönster så vi skulle slippa galler, väldigt ljust! Vi byggde nästan allt själva så stallet hamnade ungefär på 150000.-

Vi byggde nytt 03.
Jag har byggt ihop det med vår ladugård.
Jag har 3 stora boxar , kan sätta upp så det blir 4.
Använder nu 4 till spolbox mm.
Högt till tak 6 fönster fläkt mm.
Har ett bra utrymme till sadel kammare. men jag har inte fått det klart. Skall försöka i sommar.
markarbet runt stallet har på börjats . Kostar mycke pengar. Mitt stall har nu kostat 200 000-.
Får se vad summan slutar på .

Zini skrev:
Vi byggde nästan allt själva så stallet hamnade ungefär på 150000.-

Så billigt!

Har inte byggt nästan allt själva, utan har gjort ALLT utan inhyrd hjälp.
Det är inte lika stort (10x15m) har två boxar och tre spiltor, stor stallgång, sadelkammare och foderloft.
Än är det inte klart, men vi är uppe en bra bit över 200.000 redan!

Vi har hafft väldigt bra kontakter, min sambo farbror är grävmaskinist, och han har många kontakter i sin tur, så matrialet har vi fått billigt till nästan hela stallet, vi har svetsat gallerna själva mellan boxarna. Sen tog det mååånga dagar att bygga.... Från att vi gjöt plattan tills att det var färdigt tog det ett halvt år.... Krubber och stallinredning har jag köppt mycket på börjes m.m Har inga vattenkoppar utan vattnar i hink, tänkte installera vattenkoppar till hösten och det går ju på lite till... Men vad jag har förstått har vi kommit väldigt billigt undan....

Ni som har byggt stall för 150.000-200.000kr, är nyfiken hur era stall ser ut. Vad för typ av boxar har ni ex, trä, beställda fronter osv???

Rotterö:
Hur stort är erat stall i m2. Undrar då vi kommer att bygga nytt stall med 4 boxar troligen nästa år.

Vi planerar också att bygga allt själva, så tipps om saker som man kan fösöka få ner kostnaderna på mottages med glädje!

Box storlek
bredd 3m längd 4 m 12 kvadrat st
Så huset är 6 m x10m 60 kvadrat
Jag har nu bara 3 boxar uppsatta. 4 boxen utan väggar. Används som spolbox, använder även denna till stallgång.sadling ,borstning mm Perfekt.
6 fönster med galler. uppningsbara tikfönster.
Enkel modell.
Box fronter färdig köpta av myresjö stallinredning.
Men uppningsbart galler i dörren.
Även fällbara krubbor köpta av dom.
Tänk på brunnar i stallet. vi har två i stallgången spolplattan.
Hela stallet är byggt i trä. Gjuten hel bottenplatta.
3m takhöjd. utsug trumma med fläkt.
Väntiler åvanför fönstren.
Dörr 2 delad bred dörr.
Jag har bara 3 hästar fungera utmärkt så här.
Nu är det planer för sadel kammaren. kommer i ladugården dörr från stallet ca 20 kvadrat. Blir bra för foder också.

Har tittat på att bygga 11x6m och kommer att lägga foder och sadelkammare i ladan som redan finns på gården.

Vill ha spolplatta inne i stallet, men om jag ska ha 4 boxar så får jag inte riktigt platts med det. Har dock sagt att vi kommer att sätta in brun i gången då man kan spola av leriga ben där. Kommer att få en vinkel mellan nytt stall och lada som är planerat att lägga tak på och då kan man ha spolplatta där.

Det är kul att läsa om vad andra har för lösningar i sina stall och hur man tänkt, och kommit på att man borde tänkt på!!

Vi byggde våra boxar själva, med rejäla brädor, svetsade galler mellan boxarna och fronten, men öppet vid boxdörren, som väggar har vi panel lika högt som boxen, sen har vi lackade "playwood" skivor upp till tak, tänk på att åka runt och kolla priserna på bräderna på många ställen, det skiljer väldigt mycket, och dom största är inte alltid dom billigaste.

lånar knapp

vi har inte byggt helt nya stall, utan byggt i befintliga byggnader.
det vi byggde i höstas innehåller 4 boxar om 3x3 m2 och är placerade så att vi fick utrymmen/prång att ha foder i, sadel å sånt, samt hö och stallgången går som ett L.
blev nöjda med resultatet och det slutade på ungefär 5000 kr/box inkl vippkrubba, högspolande vattenkopp, skjutdörrar och extra starka och höga boxramar.
detta från myrby boxinredning och vi köpte allt förutom dörrarna och fronterna på 2a sort. enda felen på ramarna var att de var lite flammiga på galvningen (vilket inte syns alls men de får inte säljas bland vanliga). gör man så så kommer man undan mkt billigt, och resultatet blir lika bra.
virke hade vi dock själva.

sen så byggde vi om lilla ponnystallet här hemma i våras, med två boxar på 3x3 m2.
där gick det på ungefär 3000 kr/box inkl vanlig krubba, högspolande vattenkopp, skjutdörrar och galler.
vi byggde ramarna och väggarna helt själva därför blev det billigare.

nu nästa år planerar vi att bygga ett helt nytt stall, förmodligen då från bruksbalken. ett stall med 10 boxar, sadelkammare och foderkammare.
ej spolspilta då vi bygger redan i år ett separat litet "hus" för en spolspilta, så man slipper stå och ånga upp en massa varmvatten/luft i stallet, utan kan göra det separat. vårt förra stall vi stod i, ett travstall, hade så och det var mkt praktiskt.

Oggie skrev:
Ni som har byggt stall för 150.000-200.000kr, är nyfiken hur era stall ser ut. Vad för typ av boxar har ni ex, trä, beställda fronter osv???

Rotterö:
Hur stort är erat stall i m2. Undrar då vi kommer att bygga nytt stall med 4 boxar troligen nästa år.

Vi planerar också att bygga allt själva, så tipps om saker som man kan fösöka få ner kostnaderna på mottages med glädje!

Rev ett gammalt stall i trä, väggarna helt upprutna!

Bygger nytt större, gjöt ny platta, murade väggarna med 25cm tjock lekasten = ingen risk för ruttnande väggar + god isolering.
Putsade innerväggar.

Köpte dörrar och fönster (öppningsbara) från Y-TE, stallinredning + öppningsbara fönstergaller köptes från Ribbox (slagdörrar, galvad + pulverlackad, stående spontade brädor)
Köpte takstolarna färdiga, fick då även belastningsberäkningen "på köpet" så att loftet håller för foder + taket håller för snö och vindlast.

Satsade på stor dubbeldörr (2,20 bred) och en 2,5m bred stallgång = det går att spänna för rockard inne i stallet.

Innertaket i stallet är vit plåt=ingen risk för fuktskador.

Yttertaket består av råspont, underlagspapp och svart takplåt.

Väggarna till sadelkammaren står på ett skift lekasten för att undvika att fukt vandrar upp från golvet och förstör träet.

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 007
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama