Bygga stall

matildadahlgren

Trådstartare
Jag bor ute på landet och vi har nu börjat fundera på att bygga stall. För det första så behöver vi köpa till mark då vår tomt är för liten. Är det någon som har koll på ungefär hur många hektar man behöver och vad det kostar på ett ungefär om man ska få plats med paddock, hagar och stall för ca 7-10 hästar? Och sen undrar jag också vad det kan kosta att bygga ett sådant stall? Har googlat runt lite men det jag hittat säger mig inte så mycket.
 
Sv: Bygga stall

Ni får nog räkna med ett par i alla fall om ni ska klara av att hålla så många hästar. Många gör det felet att man tar för lite mark och får utslitna, leriga hagar som följd i stället och får därigenom lägga en förmögenhet på att preppa hagarna i stället.

Ska ni ha sommarbete?
Hur är det tänkt att hagarna ska se ut? (Stora hagar är egentligen en fördel för alla året om)

Lättast att få kostnadsförslag tror jag är att vända sig till olika byggfirmor för förslag.
Sen styrs priset mycket av hur mycket man kan göra själv

Själv om jag hade haft stall hade jag nog inte gått mycket under 10 helst för att klara vinterhagar, ridbana, sommarbete osv just eftersom att mark slits oerhört av hästar att det är bra att man i mellanåt kan låta marker vila också
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga stall

1ha per häst brukar jag ha som riktmärke. I alla fall om det ska räcka till sommarbete.
 
Sv: Bygga stall

Minst 1ha/häst sen tillkommer ju marken för stall, paddock, parkering, stallplan osv.

Så skulle jag bygga ett stall för 10 hästar så räknar jag med att behöva minst ca 13ha.

Dock tycker jag att 1ha/häst är väldigt lågt räknat så jag hade räknat på iaf 1,5.
 
Sv: Bygga stall

KL

Jag har fem hästar på 1,5 ha. Det går jättebra. Hade gärna haft mer mark men det funkar. Lånar beteshage 300 meter bort.
Har du kollat så att du får köpa mark och hur mycket? Köp så mycket du har råd med är mitt tips. Man kan aldrig få för mycket mark.
 
Sv: Bygga stall

Jag har haft en häst och en ponny på 2,9 ha (inklusive två bostadshus), trädgård, stall, lada osv. Det var lagom.
 
Sv: Bygga stall

Beror på hur marken är och om ni vill ha sommar bete och i så fall skall dom klara sig på bara bete eller har ni inget imot att stödfodra.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 149
Senast: a1agnlju
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 193
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 058
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp