Bygga stall i tegel

Sv: Bygga stall i tegel

bubbel skrev:
Jag har egentligen inget att tillföra i form av faktisk kunskap men jag ville ändå göra ett litet inlägg i debatten:

:banana: Trä brinner, jättebra - tegel/leca/betong brinner inte alls.
:banana: Trä blir uppätet - tegel/leca/betong blir (oftast) inte uppätet.
:banana: Trä måste man mååååla - tegel/leca/betong måste man inte måla, så ofta i alla fall.
:banana: Trä går att sparka sönder - tegel/leca/betong går (oftast) inte att sparka sönder.

There you have it... tegel/leca/betong is the shit!
Håller fullständigt med dig och har erfarenhet av det också från CH J, där de använder på både inredning och ytterväggar betong, murbruk och tegel.
 
Sv: Bygga stall i tegel

Jag tycker vitputsade lecablock-stall är riktigt riktigt fina. Jag kommer i framtiden bara ha lösdrift, men kommer troligtvis bygga i leca om det inte redan finns byggnad färdig.

Här är en bild på ett stall i lecablock nere i södra Frankrike:
Copie%20de%20DSC_0107.jpg
 
Sv: Bygga stall i tegel

Oj, stallet jag hänvisar byggde utomlands, men säkert någon annan vet! Vet bara att det är snyggt!
 
Sv: Bygga stall i tegel

priset beror lite på vad man väljer för storlekar på blocken.
det finns en hel del att välja på.
http://www.maxit.se/2150/ är en sida om leca för husväggar, så det borde passa i ett stall, finns även info om hur man använder och räknar.
ring byggvaruhusen så får du pris på leca.
du skall även räkna med att du nog bör ha med armering mellan dem, och så murbruk b.
sedan så skall ju väggarna antingen målas eller slammas (det senare blir snyggt, JÄTTESNYGGT!)
 
Sv: Bygga stall i tegel

Vi håller just o bygger stall med leca. Skulle bara fråga vad är slamfärg? Du skrev att det är snyggt med slammat utvändigt. Kan du förklara, snälla?:confused:
 
Sv: Bygga stall i tegel

puts brukar man kalla det också...
dvs man har en lös betong som man slaskar på väggen.
 
Sv: Bygga stall i tegel

Wallenbergshallen på Flyinge är murad av Leca-block (nu är det skillnad på block och block men det kan nog en byggare tala om) där är ventilationen löst så att det är högt i tak och varje box har ett öppningsbart fönster som hästarna kan titta ut ur. Vet du inte hur den ser ut kan du surfa in på Flyinge.se och kolla bild på anläggningen.
 
Sv: Bygga stall i tegel

jo, ett lecablock 15x19x150 cm i storlek kostar ca 31 kr/st så är det bara att räkna ut kostnaden för allt.
man kan säkert pruta lite om man snackar med ett byggvaruhus om hela stallet...
 
Sv: Bygga stall i tegel

Men då vet du ju principen för byggnaden och ska man bygga idag är det så man ska bygga tycker jag, breda gångar, mycket luft och ljus och frisk luft! Ett ridhus på baksidan av stallet gör ju inte heller helt ont;)
 
Sv: Bygga stall i tegel

Hold your horses! Jag skulle vara överlycklig över att bara ha en plan gräsplätt att köra på. Här asfalterar man ju allt som går att asfaltera (= alla körvägar) och HUR kul är det på en skara?

Har visserligen varit där många ggr och även haft häst som stått i det stallet men jag ska erkänna att jag inte direkt gick och pillade på väggarna för att se hur de var uppbyggda :D
 
Sv: Bygga stall i tegel

Inte tegel men jag har en vän som byggde av leca kulor och en hästspark pulvriserar lätt lecakulor lärde hon sig den hårda vägen......
Undvik lekakulor mao.....
 
Sv: Bygga stall i tegel

Ursäkta en okunnig men med leca kulor menar du alltså lecablock, eller är det skilda saker?
 
Sv: Bygga stall i tegel

inte kan man bygga stall med lecakulor :)
om man inte bygger en gjutform och gjuter stallet och har lecakulor som fyllnadsmaterial.

hur stort skall du ha nu hanna, så vi kan räkna på hur mycket det kostar....

och det finns inga priser på sidorna jag länkade till, utan bara hur man använder leca.
 
Sv: Bygga stall i tegel

Har byggt stall i lecca o putsad in o utvändigt sedan målat vitt. Stallet är ihopbyggt med garage för två bilar. Hela längden är 24 meter o åtta brett. Stallet är 13 x 8 Där har jag två köpeboxar o en sadelkammare. Har loft för hö o halm. Taket är pannor o gavel är trä. Har byggt det mesta själv kostnaden är svår att säja men ca 225 tusen inkl allt färg rivning av det gamla o.v.s. Jag gör alldrig om det höll på att ta kål på mig byggde det på ca. 2 år.
 
Sv: Bygga stall i tegel

hade du hellre valt annat material om du gjort det idag?
har du kort på hur det blev?

och du behöver nog inte göra om det, det lär ju stå i mannaminne.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
266
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
570
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
903
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 038
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp