Bygga stall i tegel

hanna_shetland

Trådstartare
För- och nackdelar? Hur räknar man ut ett ca pris när det är tegel istället för trä?

Att tänka på? Tips och ideér tack :)
 
Sv: Bygga stall i tegel

Vi byggde i lecablock, går fortare men tog ändå en hel sommar....;)
 
Sv: Bygga stall i tegel

Ursäkta men vill bara säga att jag tkr det är skitfult med ett stall i tegel.. :P men det är min åsikt och om du tkr det är snyggare är trä så tkr jag att du ska köra på det.. :)
 
Sv: Bygga stall i tegel

Fult eller ej, jag vill ha ett praktiskt stall som är lättskött, funktionellt och bra för hästarna.

Jag ser bara fördelar med ett stall i tegel, vill därför gärna ha synpunkter och åsikter.
 
Sv: Bygga stall i tegel

Jag har egentligen inget att tillföra i form av faktisk kunskap men jag ville ändå göra ett litet inlägg i debatten:

:banana: Trä brinner, jättebra - tegel/leca/betong brinner inte alls.
:banana: Trä blir uppätet - tegel/leca/betong blir (oftast) inte uppätet.
:banana: Trä måste man mååååla - tegel/leca/betong måste man inte måla, så ofta i alla fall.
:banana: Trä går att sparka sönder - tegel/leca/betong går (oftast) inte att sparka sönder.

There you have it... tegel/leca/betong is the shit!
 
Sv: Bygga stall i tegel

Det är bara ytterväggarna i mitt stall som är i lecablock, inne har jag vanlig inredning.
Och lecablockan är putsade och allt är målat vitt (smart va???)
I mitt stall har jag två boxar och tre spiltor och en stor sadelkammare och en bred stallgång och allt är byggt från början och vi lånade 180.000 och har nog skjutit till en hel del själv. Sen är min man elektriker så vi har ju sluppit den kostnaden.
Men sen tog det två år att bygga...:angel:
 
Sv: Bygga stall i tegel

Nu vet jag inte om du menar tegel/sten utvändigt eller invändigt.

Jag har inget nytt stall utan byggt om en ladugård som var putsad sten och vi har murat boxar i cementsten. Hästarna har inte flyttat in ännu eftersom vissa småsaker inte är färdigt.

Utvändigt:
Jag skulle tro att den eventuellt högre kostnaden för att bygga i tegel/leca kommer att betala sig i längden eftersom du har oftast lägre underhåll av av det. Men det är ju på ett längre perspektiv.

Det ger svalare stall på sommaren och till en börja varmare stall på hösten. Överhuvudtaget ett bra klimat inne.
Vi har väldigt vindutsatt läge med salta vindar från havet och det gör att allt trä måste underhållas väldigt mycket, så jag ser fram emot att inte behöva måla och och byta dåliga bräder än på några år.

Invändigt:
Även där har man mindre underhåll. Hästar ger sig inte på att gnaga på sten i första taget. Det är tystare om har hästar som gillar att sparka i väggen brukar de bara göra ett försök och när det inte låter så mycket ger de upp. Lättare att brandcellssäkra- med trä måste du gipsa 3 lager för att få 60 min motstånd(eller hur man uttrycker det).

Ett minus är att med trä går det mycket lättare att ändra saker. Ex om du plötsligt vill ha större hästar än shettisar så har du massiva murar att riva medan trä går mycket snabbare att fixa till. Eller nja, detta är en sanning med modifikation. Mitt stall murades fel. De satte stenarna på fel sida om strecket vilket gjorde att boxarna blev för grunda. Då hyrdes en cementsåg och man sågade hela väggar och flyttade dem. Det tog 2 dagar att flytta 6 boxar och mura i glipan och putsa om det. Så det går också.

Ett annan sak som länsstyrelsen påpekade för mig i förhandsbeskedet (och som jag inte håller med alls om) , det är att de tycker att sten är så tätt att man måste ha en bra ventilationslösning i varje separat box nere vid golvet för att det skall vara ok för hästen när den ligger ner. Jag gjorde glipa mellan varje sten på lager nr2 nerifrån om du förstår hur jag menar så kommer det in luft där. Men jag tycker att trä borde vara lika tätt i det sammanhanget. Det blev både snyggt och säkert bra lufttillförsel av det iallafall. En del sätter ventilation i dörren istället eller galler som går hela vägen ner. tja, liten utvikning...:angel:

Jag har för mig att i "stallbyggar-bibeln" dvs Att bygga häststall som vi ofta refererar till här i forumet, så finns det uträkningar på iallafall tidsåtgång på att bygga mellan olika material och det ger dig en ung kostnadskalkyl för arbetskostnaden. Vi gjorde inte den för det var inte ett alternativ utan jag ville ha murade boxar.

Jag skulle inte tveka att bygga ett helt nytt stall i tegel/cement från grunden. :)
 
Sv: Bygga stall i tegel

Jag håller på att riva den gamla ladan och byter vartefter
med lecablock, jag tänkte ha tegel först, men fick rådet att
använda leca block i stället, eftersom jag bor i Skåne så blir det
lite skånestuk på det hela !!

Tyvärr lyssnade inte min bygare riktigt på mig ang.storleken
på Boxarna , jag ville ha en stor till 2 hästar och en mindre
till min shettis, nu har jag 2 lika stora boxar:mad: , vilket
blir svårt att ändra på då dom är byggda i leca block.

Mina hästar står ju aldrig inne utan använder sig mest av sitt lösdriftsstall, men i allafall

Jag hoppas att stallet blir klart till hösten !!

Hej från Hambo
 
Sv: Bygga stall i tegel

'kl'

Jag skall bygga i leca i sommar. Du har fått många bra synpunkter ovan.

Jag har fått offerter på betongbyggnader från olika stallföretag och det ligger mlln 150-600 tusen för ett stall på 6 boxar.

Jag räknade ut hur mkt leca block som skulle gå åt till de 124 kvm vägg som jag skall ha. Det belv 37 000 kr. (Med reservation för att jag räknat helt fel!) Då är inte murbruk och puts med!

Att mura invändigt om man tror att man vill ändra om i framtiden kan vara dumt. Mura istället in skenor på olika standard mått och bygg med stapelbara träplank inne!

Jag har ritningar och fler tips om du vill ha!
 
Sv: Bygga stall i tegel

Tack snälla för synpunkter och tips! (vill gärna ha fler om någon mer vill bidra)

Leca-block låter ju himla smart, är det någon som har en bild på hur det ser ut när det är färdigt? Vore kul att se både i målad och putsad stil samt hur det såg ut innan.

Att ändra väggarna invändigt är förstås ett jätteprojekt om det skulle bli aktuellt, det förstår jag men om vi bygger stall så kommer samtliga boxar vara 3x3 m för att passa både shetland och halvblod.

Hur har ni byggt mellanväggarna? Bara murat eller armerat/stärkt upp väggen på något sätt?

diamonia - vill gärna se ritningar och höra fler tips. Har du några företag att tipsa eller rekommendera? I ditt stall med 6 boxar - är spolspilta och hö/halm/spån förvaringsutrymme medräknat?

jennyjenny - det var exakt vad min morfar sa (snickarkunnig och f d brandman). Han ansåg att djurstallar skulle vara i trä och att det blev för fuktigt i tegelstall.
 
Sv: Bygga stall i tegel

hanna_shetland skrev:
diamonia - vill gärna se ritningar och höra fler tips. Har du några företag att tipsa eller rekommendera? I ditt stall med 6 boxar - är spolspilta och hö/halm/spån förvaringsutrymme medräknat?

Kolla in min hemsida, där finns ritningsförslag på två byggnader. Vi kommer att ta det med 6 boxar och inte ha spolspilta och toa inne i själva stallbyggnaden. Spolspiltan medför mkt fukt och man behöver då fläktanordningar (fast vi kommer att ha 6.30 i takhöjd!). Länsstyrelsen rekomenderade att ha spolplats utanför med gummi matta under gruset så att vattnet rann bort. Vi kommer att bygga träloft i samma plan som stallet och det skall inte vara i betong, där halm och spån skall vara.

hanna_shetland skrev:
ennyjenny - det var exakt vad min morfar sa (snickarkunnig och f d brandman). Han ansåg att djurstallar skulle vara i trä och att det blev för fuktigt i tegelstall.

Med god ventilation, självdrag/kallstall går det nog bra ända! Många stall missar ju ventilationen och stänger dörrar :crazy: ... Vi skall ha öppet under takutsprånget 10 cm, "skorsten" med öppet i nock och "gallerhistoria" med brädor högst upp på ena gaveln (svårt att förklara...)

Jag kan skicka dej min förprövning när vi skannat in den om du vill ha den! Bra tips är annars att ringa länsstyrelsen och prata med dem med utgångspunkt från din ritning. Jag fick jättebra tips! Om du kan gå gärna säker hästverksamhets kursen hos agria (om du har försäkringar där!)
 
Sv: Bygga stall i tegel

Min kille är byggare och vi har precis( 2 månader sedan) flyttat till en gård o renoverat en gammal lada till stall med 4 storhästboxar på 4*4 meter.
Vi använde oss av lecablock och det fungerar kanon!
Det tog exakt en vecka att bygga. Då är själva ladan uppbygd av två väggar natursten och två väggar trä så skalet hade vi där, vi "inredde" med boxar o golv.
På torsdagen veckan innan påsk gjöt vi golvet, på skärtorsdagen (dvs en vecka senare) flyttade hästarna in. Det blev toppen! Och som sagt, hästarna kan inte stå o gnaga, det är lättunderhållet o jäkligt snyggt om man putsar det. Och som ni andra tagit upp så står det emot brand, iof har ju hästarna ofta kvävts ihjäl innan elden når dom, så det kanske inte är av så stor vikt.
 
Sv: Bygga stall i tegel

Hej,
Ett litet tips sådär inimellan: Såg att alla boxar ska vara 9 kvm.
Gör minst en box i 12 kvm. Om du har en häst som ska föla, så måste måttet vara minst 11 kvm. Ska också bygga stall, men i trä. ska då göra 3 boxar i 9 kvm och en i 12 kvm.
Lycka till. /Jezz
 
Sv: Bygga stall i tegel

Hej!

Har du gjort dina stallritningar i ngt speciellt program? Vilket i så fall? :) Fin gård ni har!

Malu
 
Sv: Bygga stall i tegel

Kommer aldrig att få halvblodsföl, föder upp shettisar och halvbloden används till dressyr och fritidsridning men tack för tanken!
 
Sv: Bygga stall i tegel

Tack för svaret. Ska genast kika in på din hemsida. Du får gärna skicka din förprövning när det är klart. Jag försöker samla på mig så mycket information och åsikter som möjligt.
 
Sv: Bygga stall i tegel

hanna_shetland skrev:
Kommer aldrig att få halvblodsföl, föder upp shettisar och halvbloden används till dressyr och fritidsridning men tack för tanken!

Ok. Men kanske du någon ggn i framtiden säljer... då blir ditt stall mer attraktivt om det finns en box på 12 kvm ;)
/Jezz
 

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
266
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
570
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
903
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 038
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp