Bygga stall i befintlig LITEN byggnad. Hjälp!

nyaste

Trådstartare
Har nyligen köpt gård där det finns ett litet stall färdigt. Nu är det tänkt att det ska tas i användning men då kommer problemet, hur ska jag fixa för att få ut största möjliga av det? Det är litet, endast ca 56 kvadrat (7x8 meter) Jag har funderat på att lägga boxarna på ena sidan, 3x4 meter (12 kvadrat) och sen ha öppet på motsatt sida, 4x8 meter, och då får man ta i beaktande dörren också som tar bort en stor del av det utrymmet. Men då betyder det att jag måste få allt att rymmas på den sidan, och jag vet inte hur jag ska få det att gå ihop. Och dessutom så ska hästarna rymmas att stå där då det är dags för hovslagare också :o
Två garderober (vanliga enkla, sådana där som man själv använder till att ha kläder i) har jag dock tänkt på att sätta dit: sadlarna & tränsen i den ena, och täcken jag använder i det andra. Men sen då? Det är ju en massa andra saker som skulle behöva få plats också. Fodersäckarna till exempel, hur ska jag göra med dem? Jag kan ju inte ha dem att stå framme. Komme någon häst lös, så går de ju genast dit. Någon annan byggnad att lägga sådant i finns inte, och i huset finns ingenstans att förvara sådant på heller. I så fall blir det i vardagsrummet eller sovrummet, och något säger mig att min sambo knappast går med på det :angel:
Ni som har små stall, hur har ni löst saken för att det ska vara så praktiskt som möjligt även fast det är begränsat med utrymme?
Är det här ett helt omöjligt projekt, bara att strunta i alltihopa, eller har någon vänlig själ någon lösning på "problemet"?
 
Sv: Bygga stall i befintlig LITEN byggnad. Hjälp!

Jag hade ett mindre stall som första stall när jag bodde hos mamma. Då hade jag (tyvärr) utrustningen hängandes intryckt i ett hörn i ena änden av stallet och längs väggarna samt fodertunnor intryckta i ett hörn i andra änden av stallet tillsammans med en halmbal. Vi hade ett hyfsat stort stall (5 boxar) men hade även alla boxar fyllda en relativt stor del av tiden så vi kunde bara trycka in grejer i en tom box delar av tiden (vilket såklart gjordes när möjligheten fanns). Det var inte alls någon topp 10-lösning att ha grejer i stallet på det viset. Hade det varit idag hade jag försökt sätta upp en vägg i en ände av gången som inte behövs för att komma fram som kan vara ett litet torrförråd till läder, alternativt ställt upp en barack i anslutning till ingången. Baracker är faktiskt grymt bra som förvaring, det hade vi när vi var inhyrda i ett halvtight stall.

Jag skulle nog inte förvara fodret i barackerna dock, ifall att man spiller på golvet och drar in möss. Då är det bättre att köpa svåröppnade tunnor och vara noga med att stänga ordentligt för inte ens våra glupska hästar öppnade tunnorna trots att de visste precis vad det var för något. Kanske möjligen slå upp en avgränsande vägg där du kan rada upp tunnorna. Det behöver ju inte vara mycket större än tunnorna är breda.

Tillägg: Tips är att inte hänga upp tränshängare eller annat skit på boxväggarna där du tänkt ha skötselplats trots att det är trångt. Hände en gång att en av hästarna började bråka med hovisen som blev intryckt/puttad mot en sådan vilket var mycket pinsamt och såg ut att göra väldigt ont på hovisen :(
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga stall i befintlig LITEN byggnad. Hjälp!

56 kvadrat ? Det är ju inte jättelitet men beror ju på hur många boxar du ska ha förstås ?
 
Sv: Bygga stall i befintlig LITEN byggnad. Hjälp!

Nu vet jag inte hur planlösningen ser ut med dörrar och annat, men jag hade nog försökt lägga två boxar längs med ena kortsidan - 3,5*3m/st och sedan på andra kortänden satt upp en vägg rakt över så att det bildades ett litet rum - kanske 7*2m = sadelkammare och foderrum.
Kvar blir då en stallgång med 3 meters bredd.
 
Sv: Bygga stall i befintlig LITEN byggnad. Hjälp!

KL

- Var sitter dörren/dörrarna nu och kan du tänka dig att flytta dessa om det skulle innebära att det blev fiffigare?
- du tänka dig att göra en gruppbox för lösdrift istället?
- Behöver du ha plats för hö- och halmbalar också?
- Hur högt är det i tak?
- och sen, som ngn frågade, hur många hästar behöver du ha plats med och är detta fullstora hästar?
 
Sv: Bygga stall i befintlig LITEN byggnad. Hjälp!

Mitt stall är ca 7,5 x 9 m och rymmer 3 boxar och en stallkammare.
Boxarna är 3 m breda och 3,5 djupa med öppna fronter..
Dörren är mitt på långsidan och stallkammaren direkt till vänster. Den är inte fyrkantig utan den smalnar av mot vänsterboxen. Den boxen har alltså bara boxdörren öppen mot stallgången.

Jag har foder på annan plats men skulle kunna rymma kraftfoder i stallkammaren om det behövdes. Den är 3,5 m lång och 1,70 som smalast, 2 m som bredast. Jag utnyttjar utrymmet upp till taket.
Bredast kortsidan har hyllor för täcken etc, långsidan har hjälm¨och sadelhängare och den sneda långsidan rymmer dörr, träns och andra smågrejor.

Stallgången är då härliga 3 m bred.
 
Sv: Bygga stall i befintlig LITEN byggnad. Hjälp!

Kan du inte ha en stor frysbox i ett hörn och förvara fodret i. (ej inkopplad) Mössen kommer inte åt. och sätter du på bygel med hänglås kommer hästarna inte in i den.
 
Sv: Bygga stall i befintlig LITEN byggnad. Hjälp!

Nu har jag varit ut och tagit mått på stallet. Hoppas bara att jag har fått alla mått rätt nu då, börjar bli rätt så trött nu ikväll :)

Det är två hästar som ska få plats, så behöver två boxar. Lösdrift är uteslutet eftersom hagarna är på andra sidan vägen :( Höbalar förvaras på baksidan av stallet under ett tak så dessa behöver jag inte få inomhus.
Det finns tre dörrar sammanlagt. En av dem så har jag tänkt slå igen, men de två andra skulle jag gärna behålla. Den ena är 2 meter bred, "huvud-dörren", och den andra endast 80cm. Den dörren går ut till baksidan där höbalar kommer att förvaras, så den vill jag behålla eftersom det då blir mycket lättare att få in hö (jag kommer att ha rundbalar)

Stallet är, om jag ska försöka förklara, så här:
När du står i den 2 meter breda dörren så har du kommit in på kortsidan (7 meter) Dörren är två meter och på din högra sida är väggen 3.36m och på den vänstra 1.64m. Långsidorna kommer att vara 8 meter på båda sidor (eftersom jag stänger igen dörren på den ena sidan) och på motsatta kortsidan så har du en dörr till baksidan som är 80cm. På höger sida är väggen 3,2m och på den vänstra 3m (fortfarande sett från huvud-dörren)

Då tänkte jag att jag skulle lägga upp två ganska stora boxar på sidan där dörren jag ska slå igen finns.
Boxarna blir då ca 3.20x4 (12,8 kvadrat) Rätt så rejäla, men jag tycker att 3x3 är så litet :(
Sen då så har jag den andra sidan, som ska "inredas" samt att hästarna ska kunna stå där då hovslagare m.m. kommer. Detta utrymme är ju då 3,8m brett och 8 meter långt. Jag är inte en sån person som absolut måste ha sadelkammare och hela det köret, skåp att förvara sadlar, träns, täcken och liknande i går lika bra.
Det är då här som jag kör lite fast. Vet inte hur jag ska göra och placera saker för att utnyttja det till max och kunna få det funktionellt, samt även kunna ha hästarna att stå där. Skottkärror, grepar och liknande kan stå på gården utanför, eller så för jag dem under taket med höbalarna, så dessa behöver inte vara i stallet heller. Är det någon som har bilder på hur de har gjort i sitt stall så skulle jag verkligen vara tacksam att få se dem. Behöver få tips och idéer till olika lösningar...
Har någon en bättre lösning på var jag kan placera boxarna så får ni gärna slänga fram den också :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga stall i befintlig LITEN byggnad. Hjälp!

mitt stall är lite större, ca 8 brett och 11 långt, så får plats med 3 boxar på ena långsidan, stallgång på ca 2,50 och en sadelkammare på 2*3kvm.

ungefär som ditt kommer bli minus en box dvs.
jag hade satt lite större garderober på båda sidorna av kortsidan med lilla dörren. sen bygga en foderkammare/ täckes förråd utanför stallet där ni ska ha halm osv. då kan ni enkelt minimera risken för ohyra i form av råttor och hästar som smugit ut i gången för lite nattmat. samt få mer plats inne i stallet.

behöver ju bara vara
 
Sv: Bygga stall i befintlig LITEN byggnad. Hjälp!

Det var ju lite knepigt att dörrarna är på kortsidan, men men... Det du alltså behöver är en liten foderkammare och en sadelkammare. Eftersom du har så litet utrymme till vänster om huvuddörren så tycker jag att det skulle vara lämpligast att använda den delen som uppställningsplats. Till vänster om den lilla dörren kan du ordna med sadelkammare och foderkammare. Foderkammaren behöver ju inte vara stor alls (våran är ungefär 1*1,5 meter och funkar utmärkt). Sadelkammaren kan du ha ca 2 meter djup och foderkammaren ca 1 meter djup. Sätt dörrarna till sadelkammare och foderkammare så att du ser dem när du kommer in i stallet från huvuddörren. Anledningen till att du inte bör göra kamrarna djupare tänker jag mig, är att du vill ha gott om utrymme att svänga på när du tar ut en häst ur boxen som ligger längst från huvuddörren. Jag hoppas att du fått en idé om vad jag menar i alla fall :)
 
Sv: Bygga stall i befintlig LITEN byggnad. Hjälp!

Om du inte vill bygga en klassisk sadelkammare men ändå ha ett hörn enbart för hästgrejor så skulle jag satt upp en "fuskvägg" mot stallgången på passande ställe. Den motar en del av damm/smuts som ändå blir i stall. Då kan du om du vill ställa garderober där innanför, sätta upp någon hylla, använda en sida som täckeshängare (den ut mot stallgången) för att snabbt komma åt täcken eller annat som används ofta.

Fixa golvet fritt genom att använda täckesgalgar som du hänger upp i taket för tork av våta täcken.

Eller så kör du enbart med garderober och använd utrymmet bakom "fuskväggen" till foderförvaring, sätt för öppningen med ett rejält rep så kommer inte en häst in där om någon kommer lös i stallet. Använd stora tunnor till foderförvaring sådanan med ordentligt lock så slipper du möss (du har ju grovfodret ute). Alternativet är att skaffa någon större binge till foderpåsar typ sånna som finns för sand.

Ska du ha duscha hästen i stallet? Skaffa två rejäla duschdraperier av kraftigare presenning och sätt upp i taket på vardera sidan om duschplatsen, då stänker det inte runt om.

Lycka till!
 
Sv: Bygga stall i befintlig LITEN byggnad. Hjälp!

Mitt stall är inte mer än 5 x 10, men det inrymmer bara 3 boxar och en stallgång, sadelkammaren finns i en annan byggnad vägg i vägg. Så måtten är inte omöjliga alls!

Kan du inte göra en skiss i paint och lägga in?
 
Sv: Bygga stall i befintlig LITEN byggnad. Hjälp!

Här kommer ett litet förslag:

b_zps80a50e4d.png

d_zps881b4820.png


Boxarna är 3x4 meter (12 kvadrat)
Utrymmet utanför (uppbindningsplats, stallgång) är 4x4 meter
Sadelkammare/foderförvaring/redskapsförvaring gång ut till baksidan är 4x4 meter också...
 
Sv: Bygga stall i befintlig LITEN byggnad. Hjälp!

Wow! Det där va ju jättesnyggt! Enkelt och praktiskt, men något jag själv aldrig skulle ha kommit på! :D Tack så mycket! :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 880
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 057
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 733
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 488
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp