Bygga ryggmuskler? Hjälp!

Houdinie

Trådstartare
Jag tycker att min häst har tunnat ur lite över ryggen. Ingen annan tycker att det är någon fara, men jag skulle vilja bygga upp musklerna på sidorna av ryggraden, så att han är bättre lämpad att bära mig (och bekvämare att rida barbacka på ;) ).

Hans foderstat är uträknad enligt konstens alla regler och han är i perfekt hull annars, har blank och frisk hårrem, glad och pigg blick, går bättre i dressyren än någonsin och hans enda problem är lindrig bronkit som är under behandling.

I vinter har han varit något i överkant viktmässigt, men det har varit ett medvetet val från min sida. Han har fått proteintillskott i form av potatisprotein sedan hösten, men det har jag nu slutat med eftersom det är gott om gräs i hagen (som är kuperad och omväxlande).

Så - vad kan jag göra?
Vilken typ av träning är bäst?
Vad kan jag tänka på fodermässigt?
Har ni några andra tips?

Sv: Bygga ryggmuskler? Hjälp!

det är ändå så att främsta orsaken till att de tunnar ur över ryggen är för lite proteiner, så även om foderstaten är uträknad enligt konstens alla regler så är det där jag hade börjat med åtgärd...

Om han är jämnt och fint musklad över resten av kroppen och bara tunn över ryggen så skulle jag misstänka att antingen sadeln klämmer eller nån form av skada som gör att han inte använder fileerna. Om det nu inte "bara" är proteiner som fattas. Skritt i massor är det bästa för att bygga upp muskler.

Hans sadel har inte legat optimalt i vintr, men för en månad sedan fick jag äntligen hjälp med det och nu har han en front riser och jag känner att han jobbar bättre nu.

Skrittarbete, är det bäst uppsuttet, klättring, stock och sten eller vad?

Han har alltså legat ovanligt högt i protein hela vintern, så där kan det inte ha varit brist, snarare tvärtom. Men då kanske jag ska fortsätta med proteintillskott trots gröngräset?

Det kanske är det som behövs. Ibland får man titta bortom tabeller och uträkningar och prova sig fram till något som fungerar.

Skritt i skogen över stock och sten, gärna avsuttet. Töm över bommar, löshoppning.

Massor :)

Jag har gjord men inga tömmar... får spara ihop till det helt enkelt, och höra om jag kan låna av stallkamrater tillsvidare. :idea:

Ja, det är ju så man gör när man räknar foderstat. Iallafall gör jag så. Jag räknar ut riktvärden och sedan anpassar jag efter hästen och hur den ser ut över tid. Dock blev jag lite fundersam då han musklar sig fint på resten av kroppen (ni skulle se hans rumpa :love: ), medan ryggen inte riktigt hänger med, samtidigt som jag redan överdoserar protein...

skulle utifrån noteringen att han musklat sig jättefint på andra ställen, tippa på att se över hur sadeln ligger.

Som jag skrivit har sadeln setts över och ligger nu bra, men han har ju gått med en lite för vid frambom under vintern.

Jag får promenera honom över stock och sten och tömma över bommar som lil-sis tipsade, samt kanske återgå till att ge extra protein då...

Jag tror i alla fall på sadeln om inte hästen har nån skada. Brukar aldrig bli bra med korrigeringspaddar.

Tänk på att om den ligger bra nu behöver den justeras ofta varefter musklerna börjar växa, annars får de ingen plats att ta vägen utan stannar som nu. Därav tipset om barbacka. Been there done that, det tog ca 2 mån utan sadel sen var ryggen fin igen.

Här är bilder från idag.

Före ridning:
DSC_0002_zpsa836eddf.jpg

Efter:
DSC_0008_zps126988fe.jpg

Tänk på att även en För vid sadel påverkar och hämmar ryggen då den sjunker ner och trycker .

Ge extra protein förstår jag inte om behovet anses täckt och den musklar sig som du säger i övrigt .

Nu är jag varken fysik- eller sadelexpert men om man lyfter sadeln i framändan så blir det väl högre punkttryck längre bak, eller?

Man lyfter sadeln så att den ligger i våg, då fördelar sig trycket jämnt, förutsatt att sadeln då följer hästens rygg. Jag har alltså inte hittat på det själv, utan en sadelmakare/-utprovare har rekommenderat just denna kombination.

Räcker 12m töm så länge? Du kan låna mina isf? Inte så kul på volt men fungerar bra i skogen och rakt fram :) Mina har ju sommarvila, haha!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka