Bygga rygg/ländmuskler

Estivuz

Trådstartare
Jag har en häst som är fint musklad och bra i hull. Rids varierat dressyr, hoppning fälttävlan.

Problemet är att han är lite svag i ländpartiet, och har alltid varit.
Det är det enda stället han har svårt att muskla sig på.
Har ni några tips om övniningar, arbete som kan hjälpa till att stärka just den delen??

Han har ganska hög manke och lite låg rygg naturligt, så det kanske är så att det "ser värre ut än vad det är"
Vet att när jag provred honom tyckte syrran "oj vad svankryggig han är, tänk när han blir gammal, värsta hängmattan" :D:angel:
Har två bilder på honom, dock är båda 1-2 år gamla.

http://i151.photobucket.com/albums/s133/estivuz/S5030267.jpg
http://i151.photobucket.com/albums/s133/estivuz/P2130004-1.jpg

Denna är från förra sommaren,
namnls.jpg

Senast ändrad:
Sv: Bygga rygg/ländmuskler

Ja du... det var en bra fråga :)
Har ett liknande problem med min lånehäst.
Jag har frågat flera "kunniga" människor som säger att det bara är klättring och cavaletti som gäller... Men så som jag fattar det, så tävlar du i både hoppning och fältävlan (utan resultat?!) så jag sitter med spänd förväntan på svar på din fråga ;)

Ja du... det var en bra fråga :)
Har ett liknande problem med min lånehäst.
Jag har frågat flera "kunniga" människor som säger att det bara är klättring och cavaletti som gäller... Men så som jag fattar det, så tävlar du i både hoppning och fältävlan (utan resultat?!) så jag sitter med spänd förväntan på svar på din fråga ;)

Precis, så vi hoppar ju minst 1 gång i veckan, rider väldigt omväxlande. Klättrar så mkt det går..
Men det måste finnas nått riktigt effektivt sätt!

Jag hade en häst med lång rygg och dåligt musklad. Han var inte riden på flera år när jag tog hand om honom så där handlade det ju om att bygga helt från grunden. Men i alla fall jag gjorde mycket halter i nedförsbackar, red i samlad skritt och strävade efter en halt med rejält undersatta bakben, inte alltid det lättaste. Jag har inga branta backar direkt men lite upp och ner går vägen och jag utnyttjade alla små sluttningar jag kunde.

Efter en tid kommenterade min hovslagare att han faktiskt hade musklat sig lite i ländpartiet

*kl*

Jag undrar också. Min blir väldigt lätt öm där efter hårt arbete, träningsvärk. Jag försöker också arbete mycket varierat, klättra, hoppa låga hinder (matte törs inte mer :angel:) tömköra och jag kör henne också med maratonvagn. Jag har kollat upp ALLT och röntgat hela ryggen så det är inget fel på henne. Har massör ute regelbundet. Jag har beställt ett back-on-track ryggvärmare. Tänkte det kunde hjälpa henne att transportera bort slagg.

Men jag vill också gärna ha övningar som stärker dessa muskler!!! :)

*kl*

Jag undrar också. Min blir väldigt lätt öm där efter hårt arbete, träningsvärk. Jag försöker också arbete mycket varierat, klättra, hoppa låga hinder (matte törs inte mer :angel:) tömköra och jag kör henne också med maratonvagn. Jag har kollat upp ALLT och röntgat hela ryggen så det är inget fel på henne. Har massör ute regelbundet. Jag har beställt ett back-on-track ryggvärmare. Tänkte det kunde hjälpa henne att transportera bort slagg.

Men jag vill också gärna ha övningar som stärker dessa muskler!!! :)

Jag har en tömkörningsgjord, men sällan använd! :o Är väl lite av lathet, och det är ju roligare att rida. :angel:

Igår släpptes pållen ihop med nya hästar och kom in från hagen med världens bettsår över ryggen precis där sadeln ska sitta.
Kommer inte att kunna rida på hela veckan så nu blir det till att tömköra!

I förrgår gjorde vi mycket halter och ryggade i uppförsbacke. Det märks att han tycker det är jobbigt att rygga uppför, han blir lite "upprörd".
Studs borde jag hoppa oftare, är väl även där min egen lathet att plocka fram massa hinder! :D

Min tränare brukar säga att han är lite som två hästar. Han har väldigt starkt och välutvecklat bogparti och hals, nästan lite hingsthals. Men bakom sadeln är det som en annan häst.
Är väl bara att kämpa på!

Förresten, hur lång tid tar det ungefär att få en häst att muskla sig där bak, förutsatt att man klättrar mycket, hoppar studs och gör allt det här som ska vara bra för musklerna, några gånger i veckan?

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 133
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har ganska nyligen fått hem ett fullblod som ännu är lite för smal ska få upp lite mer i hull och få mer ryggmuskler. Tanken är att ta...
Svar
3
· Visningar
657
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Utrustning Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen...
Svar
2
· Visningar
956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar