Bygga ridhus

xandoor

Trådstartare
Hej . Hoppas att ni har lust att dela med er av era egna erfarenheter om ridhus. Vi (företaget) har funderingar på att bygga ett ridhus. Det ska vara för mig själv och mina inhysningar. Men det är även en hästsportförening som ska hyra in sig på ridhuset och paddocken.
Det jag undrar över är, vem är den bästa leverantören?Är det någon som jag absolut inte ska köpa ifrån? Har ni ca priser så är jag tacksam för det med. (PM:a gärna länkar om ni har) Vad ska jag som köpare tänka på ? Är ridhusen kompletta eller tillkommer det saker ? Tex läktare, lampor, sarg mm. Jag vet att markarbetet inte ingår.
Tack på förhand
 
Sv: Bygga ridhus

En bra grej är att pricka in 7 rätt på lotto. När detta är gjort så är det bara att köra igång. Personligen håller jag själv på att bygga ridhus, har tyvärr inte hunnit med den första punkten så ridhuset hänger på järsgår´n.
 
Sv: Bygga ridhus

Vi gjorde så att vi kollade runt lite på de ridhus som fanns i närheten och frågade vem som byggt och hur det gick. Man vill ju helst inte ha med nån strulpelle att göra. Vi hittade en lokal byggare som byggt mycket häromkring. Lovord från de köpare vi talat med. Dessutom var det bra pris.
Vi begärde offerter från flera leverantörer. Det finns ju stål och limträ, ett val man får göra. Vissa tycker limträ är vackrare men jag vet inte om jag tycker det spelar någon roll. Överlag var det så att man köper grunden för sig, själva ridhuset för sig och sedan montering för sig. Inredning och underlag köper man från andra håll. Finns säkert de som kan ordna allt man vill ha. Men det är stora pengar det handlar om. I ett ridhus hade en snickare byggt sargen, det hade kostat 100.000. Visst kostar brädor men spika lite kan man ju göra själv. Beroende på användning kan man ju göra andra lösningar än en traditionell sarg också.
Först av allt måste man ju gräva och det är ju inte heller gratis. Det går åt många pengar till att bygga upp underlaget men det beror ju mycket på vilka kontakter och möjligheter man har.

Tänk ut lite hur ni skulle vilja ha det sen kontaktar ni helt enkelt de som ni behöver hjälp ifrån för att förverkliga det. Glöm inte att kolla runt lite och jämför.

Tänk även på att ta reda på om ni behöver bygglov. Hushållningssällskapet kan hjälpa till med lite tips. Har för mig att man inte skulle tala om att det var tänkt att användas för uthyrning till utomstående för då ses det inte som jordbruksbyggnad. Att ha hästar (inackorderingar) på en jordbruksfastighet räckte inte för att det skulle blir jordbruksbyggnad men om man producerade eget foder till hästarna så var det en jordbruksbyggnad. Jag minns inte riktigt hur det var men det finns prejudicerande domar som pekar på skillnader i hur man ska bedöma det. Jag fick tag på en jättebra tjej som hjälpte mig reda upp ett och annat! Nu vet jag ju inte hur ni har det men som sagt så kan det vara ide att ta hjälp om man tror det finns möjlighet att slippa bygglov. Jag har för mig att ett bygglov skulle kosta drygt 30.000 för 26x60.

Nu har vi inget ridhus än. Det kom en bebis emellan och snart kommer det en till. Men sen:D
 
Sv: Bygga ridhus

Tack så mycket för ditt svar. Alltid bra med info så man inte gör bort sig.

Är det någon mer som vill dela med sig några tips/rekommendationer ?
 
Sv: Bygga ridhus

En sak till som jag undrar över. Vad är rimliga priser att ta för hyra av ridhus och paddock.
Helår, halvår,per timme, hyra allt en heltimma, medryttare vad betalar den, mm
 
Sv: Bygga ridhus

Vad man borde ta ut överstiger vida hur mycket man skulle vilja betala. Som vanligt handlar det om tillgång och efterfrågan.

Ta reda på vad det kostar i närområdet och fundera utifrån det. Jag tycker det är värt mycket om det finns bekvämligheter. Toalett, uppbindningsplats, bra parkering (rymlig så man slipper backa och trixa för mycket). Tänk vad fantastiskt det hade varit om man kunde spola sin häst innan man åkte hem.

Från början hade vi tänkt ta i lite och försöka bygga upp en mindre anläggning men nu bygger lokala ridklubben ridhus och det blir antagligen svårt att konkurrera prismässigt med dem. Antar också att de bygger ordentligt stort med bekvämligheter när de ändå håller på men det återstår att se. Finns knappast underlag för två ridhus i denna lilla håla. Det finns dessutom ytterligare ett privat ridhus i området men när jag var där var det under all kritik så jag vet knappt om det räknas. Så nu är nog våran plan lite mer budget inspirerad. För eget bruk känner jag att man kan stryka många punkter. Man har ju toa i huset och eget stall men dit vill man ju inte gärna ha ridhusgäster.
 
Vet att tråden är gammal men någon kan kanske svara, vad för material använde ni till att bygga sagen? Golv, råspont ??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag och min sambo ska köpa gård! Ska bli så roligt! Men har en del funderingar; - Hästarna (2) ska gå på lösdrift och få fri...
Svar
2
· Visningar
935
Senast: Freazer
·
Utrustning Hur går man rent praktiskt tillväga ifall man funderar på att låta bygga ridhus? I vilken ände börjar man för att få veta om det är ett...
Svar
1
· Visningar
1 166
Senast: remmis
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp