Bygga råttbur?

R

Rat_race

Ni som byggt en egen råttbur! Har ni gjort kanter på hyllorna (trähyllor)? Vilket material använde ni (jag funderar på plexiglas), och hur satte ni dit dem!? Skulle bli jätteglad över bilder!

Sv: Bygga råttbur?

Har byggt men inte fixat hyllor (använde 2 gamla skrivbordshurtsar bredvid varandra och gallerburar staplade på varandra på det, så det blev hyllor ändå. Borrade bara hål på hyllorna i hurtsarna så de kunde komma upp genom hålen).

Hur menar du med kanter?
Hur man sätter upp hyllorna beror ju en del på hur buren är - gallersidor eller heltäckta sidor som på tex en garderob? Har man galler man kan ju helt enkelt borra hål, även i plexiglas (eller bränna och trycka igenom med nål förstås) och surra fast med ståltråd eller nåt annat.
Annars med heltäckta sidor vete sjutton. Kan du kanske sätta upp lister på väggarna så kan hyllorna ligga på de? :)

Jag kan inte vara tydlig när jag är trött :crazy: Gör ett nytt försök... Jag menar alltså kanterna som de flesta sätter på hyllorna. Antar att det är för att hindra råttorna från att krypa ut (iaf stoppa dom lite :D) och för att inte strö ska ramla ut...

Är det fortfarande lite "luddigt" så kan jag försöka hitta nån bild...

Aha! Tja, kanter ska jag hålla tyst om för han har ingen aning om hur folk brukar göra :D Hade inga kanter själv iaf :)

Okej! :D Fast det är ju inte så viktigt heller...

Nix :)
Däremot så kan det ju vara praktiskt för att skydda hyllorna från piss. Har själv fått skrota min gamla bur, luktade förjävligt rent ut sagt :crazy:

kanske det fungerar att ha sån där självhäftande plast på hyllorna och på träet där det ofta kommer kiss? För det borde ju bara vara att torka bort...

Tänkte ha det själv men fick höra att det antagligen inte skulle räcka utan att pisset skulle kunna tränga igenom på något sätt :crazy:
Annars finns ju vaxduk du kan använda, bara att se till att det inte blir glipor där pisset kan tränga in :)

Annars kanske man kan ha/fästa typ plexiglas ovanpå hyllorna? Det borde ju bli ungefär likvärdigt med den plastbotten som finns i gallerburar, eller?

Jag håller på att bygga en bur nu.
Jag har tagit en Stor garderob på höjd 200cm* bredd 60cm* djup 60cm. Den delar jag av i tre delar så högst upp sitter min GP råtta, sedan en liten del för guldhamstern och sedan en del för tamråttorna. dock är det inte omöjligt att jag om ett tag tar en likadan garderob och bygger på exakt samma vis och borrar hål igenom så det blir dubbla måttet.

Hur som helst.
Jag har sågat ut ca 10cm höga plankor längst ut så att bottenmaterialet inte ska rinna ut. jag limade bara på dom men trälim och spacklade sedan så att inget skulle rinna emellan.
Det gjorde jag på alla tre plan.
Sedan målar jag med båtfärg ca 4 lager. eftersom båtfärg är vatten tätt men kiss fräter. samt att lägger man bara ett lager så bildas små porer som kisset åker igenom och når träet så det luktar ändå. Jag lackar hela invändigt även väggar, för råttor kommer åt att kissa överallt!
Använder samma färg på små hyllplanen hos vardera djurslag.
Samt så sätter jag upp krokar i tamråttornas och GP råttans avdelning så jag sedan kan hänga upp hängmattor som uppskattas stort här hemma.
Sedan målar jag även luckorna med samma båt färg invändigt. utvändigt kanske jag tar något lager bara.
JAg häftar fast fyrkantsnät på luckorna och spacklar för så djuren inte kommer åt några kanter.
sätter upp alla tre luckorna med gånggärn, och tada! så var buren klar!
/agnes

hejsan

jag håller på att bygga en rättbur som är ca 1.50 hög o 45cm bred, har staplat 2 st ställningar på varandra som ska vara trådbackar i egentligen.... sen galler runt om en plastback från ikea som toalåda.... trälister runt om utifrån så råttorna kan inte gnaga... har 2 söta råtthonor, en gråvit o en mörkgrå o vit... Thea och thilda...:love::banana:

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 416
Senast: Lobelia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
1 003
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 492
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama