Sv: Bygga råttbur?
Jag håller på att bygga en bur nu.
Jag har tagit en Stor garderob på höjd 200cm* bredd 60cm* djup 60cm. Den delar jag av i tre delar så högst upp sitter min GP råtta, sedan en liten del för guldhamstern och sedan en del för tamråttorna. dock är det inte omöjligt att jag om ett tag tar en likadan garderob och bygger på exakt samma vis och borrar hål igenom så det blir dubbla måttet.
Hur som helst.
Jag har sågat ut ca 10cm höga plankor längst ut så att bottenmaterialet inte ska rinna ut. jag limade bara på dom men trälim och spacklade sedan så att inget skulle rinna emellan.
Det gjorde jag på alla tre plan.
Sedan målar jag med båtfärg ca 4 lager. eftersom båtfärg är vatten tätt men kiss fräter. samt att lägger man bara ett lager så bildas små porer som kisset åker igenom och når träet så det luktar ändå. Jag lackar hela invändigt även väggar, för råttor kommer åt att kissa överallt!
Använder samma färg på små hyllplanen hos vardera djurslag.
Samt så sätter jag upp krokar i tamråttornas och GP råttans avdelning så jag sedan kan hänga upp hängmattor som uppskattas stort här hemma.
Sedan målar jag även luckorna med samma båt färg invändigt. utvändigt kanske jag tar något lager bara.
JAg häftar fast fyrkantsnät på luckorna och spacklar för så djuren inte kommer åt några kanter.
sätter upp alla tre luckorna med gånggärn, och tada! så var buren klar!
/agnes