Bygga portspaljé

Pallas

Trådstartare
Jag har tänkt sätta lukärter på en spaljé. Jag skulle vilja bygga spaljén som en port över en trädgårdsgång och undrar om ni har en sån variant jag skulle kunna få se? Jag skulle vilja göra den vit och rundad upptill, kanske drygt 2 m hög. Rak upptill går också bra, men då vill jag ha någon snickarglad utsmyckning också. Några tips?

Edit: Ah, arbor, kanske det heter? Trellis på engelska?

Senast ändrad:
Sv: Bygga portspaljé

rosenbåge eller portal tror jag är de begrepp som brukar användas på svenska. Har du tittat på byggvaruhusen? Det brukar finnas färdiga i trä, bla Hornbach har en som ser helt okej ut. Jabo som finns på många byggvaruhus har också http://www.bygghemma.se/varumärken/jabo/trädgårdsmöbler?gclid=COyb3vmIz6ECFUOF3godATC6Kg
Annars är det ju väldigt vanligt med metall så slipper man underhållet, plus att de ser lite smäckrare ut. Den enklaste hemmafixade varianten brukar vara armeringsnät/armeringsmatta som man kapar och böjer till en portal. Ska du ha bara till luktärter så finns det ju ananrs för under hundringen på tex jula (de håller dock inte särskilt väl till rosor). Här tex kan du hitta lite finare i metall http://www.rosenposten.dk/classicgardenelements.asp

Åh vilka fina! Tack för tipset! Jag tror nästan alla rosor dött i vinter, så jag måste nog sätta nya vad det lider. Vi får se om jag satsar på en klättervariant.

Har nu slagit mitt kloka huvud ihop med grannens och undrar om jag inte ska satsa på att göra en rejäl port av grövre armeringsmatta. Det rostiga kommer göra sig bra mot huset och altanen och underhållet blir ju obefintligt. Nu måste jag bara komma på vad jag ska plantera, jag är ju en komplett trädgårdsanalfabet... Kan man kanske blanda nån fin klätterros med nån annan klängväxt som blommar andra tider? Det blir ju lite tråkigt om rosen blommar tre veckor och sen är det kalt?

det beror lite på hur man vill göra. Mer kraftigväxande klätterrosor kräver ganska kraftiga portaler och kan också bli för stora på sikt. Mer svagväxande kan ge en gråa hår i långsamhet, man vill ju ha den där lummiga porten typ på en gång, inte om 5-6 år. Ett alternativ är att ta en klematis som börjar växa från ena hållet och en ros från andra hållet. Man bör inte sätta dem på samma sida eftersom de då konkurrerar om näringen vilket kan missgynna bägge eller den svagaste. Ev får man sen offra eller flytta klematisen när rosen har växt sig för stor för att båda ska få plats.
Klematis är jag inte så bra på men titta tex här http://butik.odla.nu/kampanjer/vd/
Rosor finns mycket att fundera på, färg, storlek och stil på rosorna gammaldags-modern, stora-små, vilken odlingszon du bor i. Titta tex här http://www.floralinnea.se/rosor.html under klätterrosor/ramblers (ramblers är mer starkväxande klätterrosor som kan klättra upp ett antal meter i träd i södra delarna av sverige, inget för rosbågar alltså). Några vanliga klätterrosor är Alchymist, New Dawn, Flammentanz, Leverkusen samt några ramblers som tex honungsrosen hybrida (rambler). Men det finns många fina sorter att testa. Remonterande kallas de som återkommer med blommor hela säsongen.

Tack så jättemycket för tipsen! Vi har två Flammentantz i nordligt läge på förstukvisten, men de är hemska. Har klippt ned dem hårt nu, få se vad som händer. De kommer inte blomma i år, om man säger så... Rosbuskarna i söderläge har frusit ihjäl i vinter till 90%, så jag har klippt där också.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 898
Senast: sjoberga
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hästmänniskan Ja, nu var det dags igen, en intressant gård har dykt upp till försäljning... Visserligen något dyr med tanke på renoveringsbehoven, men...
Svar
9
· Visningar
9 901
Senast: BeastieBabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka