Bygga om lagård till stall

evis

Trådstartare
Nu kanske det finns gamla trådar om samma sak, ni får hemskt gärna tipsa mej om de isf.

Det lär väl finnas en del som gjort om gamla ladugårdar till stall här. Vad fick ni ändra på/bygga om? Vad kostade det? Hur löste ni det med takhöjd, golv, hö och ströutrymme, gödselplatta osv? Vad bör man tänka på när man bygger om ladugård till stall?

Ev kommer jag ha tillgång till en gård med en gammal lagård "sedan" (dvs inte än på några år). Lagården är STOR - men själva ladugårdsdelen är väl inte helt rolig. Lågt i tak och har skjutit iväg i golvet så det är krackelerat och ojämnt. Jag antar att det måste både gjutas om golv (dra nya vattenledningar osv?) och höjas tak, något jag gissar kan dra iväg i pengaväg ordentligt.

Då finns det däremot en del i ladugården som just nu och säkert tidigare är mer menat som redskapsbod, där det är högre i tak och visserligen trägolv men ser ändå "enklare" ut att göra stalldel av. Där finns det dock inget vatten indraget. Pumpen är under ladugården och brunnen brunnen är på baksidan. Där finns också ett gammalt vedutrymme, JAG ser "lösdrift" men det är klart - man lär ju behöva vedutrymme sedan också.

Bredvid ladugårdsdelen finns gödsel "rum" i ladugården, som det ju brukar i de flesta gamla ladugårdar iaf häruppe. Är detta något som folk idag brukar låta finnas kvar och använda som gödselutrymme? Isf vilka fördelar/nackdelar finns det med att ha det inomhus? Hur har ni som haft ladugårdar med sådant gödselutrymme gjort? Gjort om och haft gödselplatta/container utomhus och gjort något annat av det här gödsel "rummet" (vet inte vad det brukar kallas)?

Nå, är mest intresserad av hur ni löst det hela! Samt hur mycket det kostat? VAD det är som kostat? Och så vidare :)

Sv: Bygga om lagård till stall

Har ju gjort lösdrift i gödselstan, eftersom hästar och getter går på permanentbädd behövs ingen gödselplatta. När vi gödslar ut lägger vi limpa på något ställe (olika varje år) som får ligga till våren och som sedan gödslas ut på åkrar etc.

Tyvärr har vi inget gjort åt takhöjden i stallet eftersom det är byggt på ett så knasigt sätt. Det går att riva innertaket och därmed få ca 20-30cm extra i höjd på det viset, men vi kan inte ta bort alla bjälkar som isf skulle sitta i luften eftersom de är del av den bärande konstruktionen?
Det har varit uppe i diskussion flera gånger iaf och vi har inte kommit fram till någon bra lösning.
Däremot har vi, för att få mer och bättre utrymme slagit sönder en hel ho och en del golv i betong för att min far ska ha kunnit gjuta(?) ett nytt fint slätt golv.
Vad jag vet var de enda omkostnaderna en fin slägga och materialet för det nya golvet.
Sedan har vi byggt och byggt om boxarna, morfar har svetsat och jag har målat nya galler och vi har installerat en termostatstyrd ventilationsfläkt (istf självdraget som fanns innan).
JO och så har vi dragit elvärmare på vattnet för att det inte ska frysa om vintrarna.

Men det är alltså under 25 år som vi pysslat med allt det!

Sv: Bygga om lagård till stall

Här är en gammal tråd där det står lite om att bygga om ladugård till stall inklusive kostnader etc.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej. Ny här på forumet. Har en fråga som jag tror är väldigt vanlig bland hästägare men ställer den för söker uppdaterade svar. Min...
Svar
9
· Visningar
4 335
Senast: skogaliten
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Jag har fått erbjudande om att bygga om en gammal ladugård till stall. Jag vill få in fyra boxplatser och utrymmesmässigt har jag två...
Svar
6
· Visningar
4 186
Senast: FlipTheFrog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förhöjda njurvärden katt, ultraljud?
  • Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info