Bygga om altan

sthu

Trådstartare
Vi har idag en pytteliten altan utan tak. Vi funderar på att bygga om den, göra den större och på med ett tak.

Problem: borrhålet för bergvärmen ligger i hörnet av altanen. Dumt att bygga över?
Åt andra hållet är det en trappa.
Bygga ut på längden så att säga (ut från huset, istället för längs med)? Nu har vi visserligen precis gjort en gång från altan till växthus..

Jag vet inte riktigt hur man ska göra.

Och vad kostar det att bygga tak mm? Mellan tummen och pekfingret, menar jag. Enda sättet att veta säkert är ju att ta in offerter och bygga den.

Kan det vara tillräckligt för att komma åt bergvärmen om du bygger så ett en del av altangolvet går att lyfta upp vid behov?
Ingen aning.. jag vet inte ens var hålet är idag, det är överväxt av gräsmatta. Har situationsplanen och en skylt på huset att gå efter bara. Jag vet inte hur vanligt det är att man behöver komma åt hålet.
Men ett lyftbart golv vore kanske en lösning.

Vi har idag en pytteliten altan utan tak. Vi funderar på att bygga om den, göra den större och på med ett tak.

Problem: borrhålet för bergvärmen ligger i hörnet av altanen. Dumt att bygga över?
Åt andra hållet är det en trappa.
Bygga ut på längden så att säga (ut från huset, istället för längs med)? Nu har vi visserligen precis gjort en gång från altan till växthus..

Jag vet inte riktigt hur man ska göra.

Och vad kostar det att bygga tak mm? Mellan tummen och pekfingret, menar jag. Enda sättet att veta säkert är ju att ta in offerter och bygga den.
Inglasad, ca 18kvm - byggde allt själv med lösvirke på en person. Ungefär 100.000 i kostnader, dvs exklusive allt arbete. Egen projektering. Halvt längs med huset, men pga fönsterplacering så placerades det hela dels längs med och sen ut en bit.

Inglasad, ca 18kvm - byggde allt själv med lösvirke på en person. Ungefär 100.000 i kostnader, dvs exklusive allt arbete. Egen projektering. Halvt längs med huset, men pga fönsterplacering så placerades det hela dels längs med och sen ut en bit.
Jisses. Var det fönstren som gjorde att priset drog iväg eller är material så dyrt nu för tiden?
Inte byggt något större utomhus sen vi la om taket för fem år sedan.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: MiaMia
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
821
Senast: jemeni
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 383
Senast: nyttnick
·
Hemmet Jag hade ute en snickare igår för att få offert på ett bygge av en trappa på utsidan av (längs med) huset. Höjden där den slutar är ca 2...
Svar
18
· Visningar
1 249
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka