Bygga nytt stall!

Sv: Bygga nytt stall!

HannaZ skrev:
Undrar om du (eller nån annan) vet ungefär vad det kostar att hyra nån som gräver och gjuter platta. Tot. 105 m2
(På landsbygden och troligen är det lite av kompispris i det här fallet)

Håller nämligen på att övertala pappa att om han ändå ska låta gjuta 63m2 platta så kan han lika gärna lägga till så att det finns platta att bygga två engelska boxar på.
(Vill ju gärna kunna ta med hästen hem på semester och annan ledighet + att jag en dag kommer att ärva huset och då måste jag hur som helst bygga boxar. och då är det enklast att göra det från början när det är lätt att komma till.)

Takstolar finns redan så det räcker både till garage och stalldel så det blir "bara" extra-kostnad för gräv och gjutning (och det är ju redan grävskopa på plats) samt väggar, plåttak och dörrar.

Glöm inte att ta kontakt med en elektriker INNAN plattan gjuts, så att denna kan potentialutjämnas! Det är lagkrav på det i djurstallar!

Har nyss låtit gjuta platta till mitt blivande stall, 99 kvm stort till den nätta summan av:
grävning, dränering, markisolering ca 40 000:-
gjutning av platta 60 000:-

=100 000:- :crazy: :crazy:

Hjälp vad dyrt!

Jag tror att pappa har räknat med att garaget ska kosta honom ca 50000kr inkl allt (63m2). Då bygger han ju allt själv men ska leja nån att gjuta plattan.

Får försöka kolla upp det där ordentligt.

Fortfarande Grevinnan skrev:
Glöm inte att ta kontakt med en elektriker INNAN plattan gjuts, så att denna kan potentialutjämnas! Det är lagkrav på det i djurstallar!

Hittade lite om det på länsförsäkringars hemsida. Vet inte hur pappa tänkt lösa det elektriska, tror att han dragit elledningarna själv i sitt hus. Ev har han tagit hjälp av nån elektriker bara för att få det godkänt (dom har ju elverkstad på jobbet så det är bara att be nån där). Han kan det mesta om husbyggande vilket ju underlättar och gör det hela billigare. Ska fråga honom om det el-biten.

Jag VILL kunna ta med hästen hem! (Och extra redskapsbod är ju inte fel att ha, speciellt för en skrotsamlare).

Potentialutjämning av plattan innebär att armeringen antingen svetsas ihop och att man bockar upp plattjärn och ansluter till potentialutjämnings-skenan eller att man lägger ut galvad stållina minst 16kvmm tjocklek och att denna ansluts på minst två ställen per armeringsmatta och hela linan ligger i en ring och båda ändar ansluts till potentialutjämningsskenan.

Självklart måste kontinuiteten provas med minst 200mA innan gjutning.

Nåt som är trevligt är stall i trä, för då kan man skruva och spika o sätta upp saker lätt som en plätt. :)

Aladdin skrev:
Har nyss låtit gjuta platta till mitt blivande stall, 99 kvm stort till den nätta summan av:
grävning, dränering, markisolering ca 40 000:-
gjutning av platta 60 000:-

=100 000:- :crazy: :crazy:[/QUOTE

Eller...så gjuter man inte i boxarna...om man har självdränerande underlag och få hästar vill säga...

Spånåtgången blir inte en bråkdel av den vanliga, och man slipper tjocka kakor av "kisskakor" som ska grävas ut några gånger om året i permanentbox.

Gjuten stallgång däremot, är skönt att ha.
Men vissa stora stall har valt bort tom. det av bla. halk-och ljudnivåskäl.

Vi gjöt platta i höstas och det gick på ca 50.000 för 140 km2

Singel, armering, avlopp & dränering ca 20.000
och betong ca 30.000

Måste tillägga att min pojkvän har mycke kontakter och att detta är ett VÄLDIGT bra pris för en så stor platta. Sen gjorde vi allt jobb själva, så som att kratta ut singeln, bygga form, armeringen, allt utom själva leveranserna av singel & betong.

Det är tungt & tråååkigt, men man får tänka på att det är verkligen den jobbigaste delen när man bygger stall från grunden.

Vi har murat upp väggar med leca block 2,6 m
och kommer att ha plåttak. det blir sammanlagt 8 fönster & 3 dörrar.

Vi räknar med en totalkostnad på ca 250.000 kr

Och då är det som sagt en hel del "kompis-priser" på olika grejer...

**KL**
Lånar tråden.
Bygger nytt litet stall och sitter och beslutar om innertak mellan loft och stall. Jag vill ha en lucka som är någerlunda lätt att lyfta som ändå klarar brandkraven på minst 60 minuter som resten av taket. Någon som har en genial idé att dela med sig av?
/U

en annan innertaksfråga..
Vad menas med 13 mm Gipsskiva H13, som rekommenderas i stallbyggarbibeln? Vad kan det där H13-gipset som inte annat gips kan?
/U

H13 är en kod för egenskaper som kan innebära risker. Gips är väl inte ett helt toppenval ur miljösynpunkt gissar jag :)

Just H13 står för: "I stånd på att ngt sätt efter omhändertagandet frambringa ett annat ämne, t.ex lakvatten, som har ngn av de egenskaper som tagits upp ovan"

Med "ovan" syftas det då på de övriga koderna över egenskaper som kan medföra risker :)

Källa: Finlex

Skapligt stall! ;) Nej, nu var jag elak och dum igen men jag kunde inte låta bli.

Det är inte så mkt som du tror! Jag har ca 130 m2 i bara stalldelen, o den rymmer 7 boxar. Sen kommer vattenrum, foderrum, strörum, sadelkammare och uppbindningsplats. Jag tycker mitt stall har lagom propotioner. Vill iaf inte ha det trängre!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 986
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: Edla
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Jeps
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård... 2
Svar
24
· Visningar
3 737
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka