Bygga nytt stall: isolerat eller oisolerat?

J

jezzibell

Hej igen :angel:
Jo. Ska ju bygga nytt stall. :)
Hade bestämt att köra med oisolerat stall efter att ha läst så mkt om att det är bra för hästarna etc.
Nu säger min jobbarkompis, som har haft eget stall, att hon skulle absolut köra med isolerat stall för att undvika att allt fryser till is på vintern.:o
Så, nu blir jag ju alldeles förvirrad :smirk:
Vad är bäst, isolerat eller oisolerat?
Fördelar och nackdelar?
Tusen tack på förhand
mvh Jezz:cool:
 
Sv: Bygga nytt stall: isolerat eller oisolerat?

Jag förespråkar oisolerade stallar för miljöns skull, men för "människornas" skull så är ju isolerat bättre. Vi fryser mycket lättare än hästarna, och många slänger på hästen ett extra täcke när de själva börjar huttra lite. Men jag har hört från många håll att hästarna trivs i ett par minusgrader, i alla fall bättre än att ha +10 i stallet på vintern.

Däremot fryser ju vattnet lättare i oisolerade stallar, men det kan avhjälpas genom att isolera vattenledningarna ordentligt istället. Och i oisolerade stallar finns det en risk att bäddarna i boxarna fryser(torv är mycket känsligt) och det är ju inte så kul. Så halm brukar väl vara att föredra i kallstall.

Igår var jag i stallet på kvällen, efter att det regnat en del och blivit riktigt kyligt i vinden. Men i stallet (isolerat) var det istället väldigt varmt och fuktigt (imma på fönstren) så det blev till att öppna upp utluftventilerna lite mer och låta någon dörr stå öppen o.s.v. Men trots att det var kallt ute, och trots att vi åtgärdade ventilationen, så stod min häst och svettades när jag pysslade med henne... Det är ett minus med isolerade stallar, att luftfuktigheten ibland stiger när det regnar, och att det kan bli olidligt varmt och svettigt inne trots att vädret utanför husknuten är på gränsen till novemberliknande... Upplever att ventilationen är viktigare att jobba med i isolerade stallar än i oisolerade. Antagligen tack vare att oisolerade stallar oftare har naturlig ventilation i form av gelspanel eller liknande.
 
Sv: Bygga nytt stall: isolerat eller oisolerat?

Håller med dig om att det ger en mycket bättre miljö för hästarna med oisolerat stall till hästarna, luften blir bättre, och dom slipper hålla på och ställa om sig mellan ute och inne temperatur, men slipper ändå blåst och regn.

Fast det blir oftast bäst att ha bädd till hästarna och man får isolera vattenledningarna men även då kan det vara svårt att få till exempel vattenkoppar att klara sig, men jag tycker det är värt extra jobbet för det märks tydligt på hästarna att dom trivs bättre och mår allmänt bättre.

Och ska man ändå bygga om eller byga nytt kan man funderar på om man ska ett uppvärmt utrymme där du står och gör i ordning hästen innan och efter ridning, men om det är något man behöver beror lite på hur mycket man håller på med hästarna, har man bara ett litet stall hemma så kan dt vara onödigt men har man planer på att ha lite fler hästar igång och jobba så mår inte våra kroppar bra av att stå i den kylan dagarna i ände.

Mvh
Camilla
 
Sv: Bygga nytt stall: isolerat eller oisolerat?

Gisburne skrev:
Igår var jag i stallet på kvällen, efter att det regnat en del och blivit riktigt kyligt i vinden. Men i stallet (isolerat) var det istället väldigt varmt och fuktigt (imma på fönstren) så det blev till att öppna upp utluftventilerna lite mer och låta någon dörr stå öppen o.s.v.

Det är som du mycket riktigt skriveri inte isoleringen som skapar problemet, utan snarare bristen på GOD ventilation. Ett stall kräver rätt mycket ventilation, med tanke på stora hästkroppar osv. I denna bok finns mycket läsvärt om detta:
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm
Finns säkert att låna på biblioteket också.

Vi har isolerat kallstall och jag tycker det är suveränt. Svalt om sommaren, och inte ISkallt på vintern. Det är ytterst få gånger vi får imma på fönstren, vissa väderlekar på hösten kan dock vara besvärliga. Är det inte skillnad i temp ute och inne så rör sig ju inte luften, men t ex uppvärmd luft vintertid stiger ju lätt och underlättar då cirkulationen när luft avgår / tas in.

Stallet har tre boxar med fönster + ventil i varje box, två dörrar + fönster i varsin ände av stallgången. Dessutom en lufttrumma i taket som är 50*70 cm. Det står två hästar där.

Eftersom vi inte har någon uppvärmning så fryser trots detta vattnet i hinkarna på vintrarna. Skulle man ha vattenkoppar blir det till att isolera ledningarna ordentligt.

PS vi har också isolerat byggnaden ifall nästa ägare (om man vill sälja) vill göra nåt annat än att ha stall där. Att bygga flexibelt så det i framtiden enkelt kan ändras för andra ändamål kan vara bra för värdet osv.
 
Sv: Bygga nytt stall: isolerat eller oisolerat?

Glömde skriva - det finns ju eluppvärmda vattenkoppar. Det jag menade att skriva var att om man isolerar ledningarna och har eluppvärmda koppar så brukar vattnet klara sig även i oisolerade stall.

Och med bädd menar jag ett tjockt lager strö, som innehåller viss del fukt från urin m.m. och såna fryser lättare i osiolerade stallar. Men ser man bara efter bädden och mockar ur allt som är fuktigt och surt så ska det fungera även i -30. Men jag kom fram till att halm är bäst på vintern, när jag hade utebox till mina hästar under 5 år, för deras bädd frös hur man än bar sig åt! Ibland blev det så kallt att till och med halmen hade frostlager, men den frös inte fast i golvet och den klumpade sig inte som torv och spån kan göra när det fryser.
 
Sv: Bygga nytt stall: isolerat eller oisolerat?

Där kan jag se en fördel med isolerad platta under. Hade bara spån och mockade ut allt först, har i vinter haft bädd med torv i botten och spån ovanpå. Båda funkar jättebra.
 
Sv: Bygga nytt stall: isolerat eller oisolerat?

Hade isolerad platta under. Men bädden frös ändå, trots att två hästar stod i samma jätteutebox...
 
Sv: Bygga nytt stall: isolerat eller oisolerat?

Jag skulle absolut isolera.
Det är kallt på vintern o varmt på sommaren. Kylan på vintern kan jag leva med men jag vill inte ha ett varmt stall på sommaren. Håller med "ang", isolerat kallstall e fint. Ventilationen e väldigt viktig.

Vi vattnar i hink hela året. På vintern ger vi nytt vatten när hästarna kommer in, det håller då ett tag innan det fryser. När det är riktigt kallt toppar vi med lite varmvatten. Vi har ett litet rum jämte stallet där vattenpumpen står. Detta är extra isolerat o vi har en frostvakt så det är alltid någon plusgrad där inne. Med slang slipper vi bära vattnet.
 

Liknande trådar

Anläggning In med bilder ni som byggt helt nytt stall. Alltså inte ni som renoverat. Skriv gärna pris om ni vill det! Vill kolla runt lite vad...
Svar
5
· Visningar
2 285
Senast: Centaur
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 441
Senast: moonstruck
·
Ekonomi & Juridik Hej! :) Har frågor gällandes hästhållning i ett eget stall med två boxar och därmed två hästar/ponnys. Tacksam för ALLA svar! Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 806
Senast: Flaekja
·
Hästmänniskan Jag har ett stycke mark som jag såsmåning om ska bygga mig en stuga på att bosätta mig i. Givetvis ska då även ett stall byggas där så...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: Alyssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • A-kelpie, tollare eller collie?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp