Bygga nytt badrum.

Tramptass

Trådstartare
Vad bör man tänka på?
Mått för att det inte ska kännas trångt?
Det ska innehålla duschkabin, handfat och toalett samt något förvaringsskåp.

Jag har laddat ner en badrumsplanerare och trixar lite smått med den bara för kul.

Andras råd och erfarenheter är alltid välkomna, bilder likaså. :)

Allt är just nu i planeringsstadiet, däremot känner jag att jag vill ha en liten hum om hur jag önskar att badrummet ska se ut innan det går vidare.
Bygget ska lejas bort, jag saknar kunskapen då det handlar om en liten utbyggnad som ska tas bort och göras ny för att även ge plats åt en tvättstuga och en groventré.

Sv: Bygga nytt badrum.

Har precis renoverat mitt badrum. Jag tog in offerter från olika företag och valde det med bäst service. I mitt fall innebar det att golvläggningsföretaget skötte all kontakt med andra personer, snickare, elektriker, rörmockare. Detta gjorde det supersmidigt för mig, de hade full koll på vad den andra branschen gjorde hela tiden och så fort den ena for, kom nästa dit och fortsatte. Sen kan det vara värdefullt att ta referenser, jag valde ett litet lokalt företag med god renome och är supernöjd!

Storleken är inte så viktig, men jag skulle satsat på i af 2*2 meter. Mitt är 1,6*1.70 tror jag. Tack vare nya vatten och avloppsledningar kunde jag planera om det till ett välfungerande badrum. Dock ryms inte duschkabin, utan endast duschväggar i glas, sådana som man kan fälla in mot väggen när man inte duschar. Utöver det ryms en kommod på 60 cm, en hög byrå från IKEA och toalett. Gott om förvaring i så väl kommoden som i byrån. Jag tycker att det är litet, men inte trångt - trots allt. Men ska du ha en duschkabin, skulle jag satsat på kanske 2*2,5 som minimum.

Duschkabin har man normalt inte i nya vettiga badrum, utan i utrymmen som inte är gjorda för fukt på rätt sätt. Numera är det vanligare med duschdörrar, i ett hörn. Snyggare och mer praktiskt! De går oftast att fälla in också så kan man spara plats om man behöver det :)

Aha :). Jag har inte tänkt så mycket på det, majoriteten av de badrum jag har varit in i har duschkabin :).
Då ska jag kolla in dörrarna lite bättre.

Dessutom tycker jag det är mycket värre att hålla en duschkarbin ren! Nu är vår silverfärgad, men det ser sunkigt ut efter ett tag, oavsett hur man putsar tycker jag. (Det blir ju i alla skarvar och så). Vi har ett äldre badrum som är säkrast med duschkarbin, precis som Zews skriver. Annars hade den åkt ut :) Men när vi ska renovera så småningom (när pengarna blir sparade... ;) ) då blir det andra bullar! :)

Dessutom. Det är en viss klaustrofobi-känsla tycker jag. Är mer förtjust i duschdrapperi, men det är ju inte så vanligt kanske i nyare badrum.

Gör det lite större än vad du tänkt dig att du behöver så brukar det bli bra :)
Jag hade nog inte velat ha mindre än 2x2,5m iaf.

Vi gjorde också om vårt badrum från ingenting, och man skulle således bestämma ALLT, vilket var jättesvårt, och fort skulle det gå!

På ritningarna och när badrummet påbörjades såg det trångt ut, men idag känns det precis lagom! Vi har det som tvättstuga också, vi ska bygga ett rejälare och snyggare badrum på övervåningen i framtiden.

bad.jpg

Svårt att få med allt på en och samma bild..

5_2_12_6.jpg

8.jpg

När det var som absolut värst... :angel: Fönstret rakt fram i bild finns inte längre men är alltså den väggen mellan dusch och tvättmaskin.

13.jpg

Det var inte jättelätt att stå i det här och peka ut exakt vart man vill ha allt (avlopp och el). Svårt att föreställa sig hur det ska bli då... (Det svarta avloppsröret går alltå i väggen, upp till vårt tilltänkta extra badrum).

Gud vad hemskt att se de här bilderna... :rofl: Har det varit så illa? :rofl:

En stor nackdel med vårt badrum är att jag alltid ser mina hungriga från badrummet. Både sittande på toan och i spegeln över handfatet. Tandborstningen blir inte så lång som den borde när de står där och ser utsvultna ut, stackars krakar... :D

Det saknas alltså ganska mycket väggar i vissa av bilderna, insåg att det inte är lika självklart för alla som för mig :)
Det var också lite jobbigt, stå där med en hantverkare och försöka bestämma sig, "Sätt den väggen här.. Nej förresten, lite mer hitåt, eller... Jo förresten.. Ehhh..."

Jag skulle hellre ta till lite yta. Ett badrum som känns luftigt ger en så mycket skönare atmosfär. Jag hade också satsat på rundade dörrar som även går att fälla in mot väggen.
Är badkar helt uteslutet? För mig är det vår allra bästa badrumsdetalj:love:
Att få belysningen rätt är också avgörande för atmosfären, vi satte småspottar längs gavelväggen och i takfönstret, belysning i badrumsskåpet, i en spegel ovanför toan samt en dimbar takbelysning så att det både kan ge "städljus" och en mysigare variant.

Lägger in några kort, belysningen (irriterande nog när det är det som jag är som mest nöjd med:o) ser konstig ut på vissa bilder, på lversta bilden är ljuset mest rättvisande
Badrum+Badkar.JPG

Badrum+H%C3%B6ger.JPG

Toastol+d%C3%B6rr.JPG

Åh vad läckert! Lite inspiration till vårt badrum på övervåningen... Det blir jättestort, och precis som ert med lite snedtak. Där ska vi ha badkar och mysig bröstpanel, det har jag bestämt :angel:

Jag tycker det är snyggt när man har duschen i en "nisch" med dörr. Typ såhär:
Ifoe-Space-2000-Doerr-Rak-75x190cm-Klart-glas-vita-profil-380220.jpg

Hafa-Igloo-SD-silver-T-duschdoerr-Silver-klart-glas-640-670mm-279667.jpg

(var svårt att hitta bra bilder)

Min svärfar har jättesnyggt. Duschen är i en "nisch" i ena hörnet och på andra sidan den kaklade väggen har han ett rejält dubbelhandfat.

Liknande trådar

Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 700
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Jag har kommit underfund med att mitt badrum är litet och murrigt på ett sätt som jag inte är helt säker på om jag vill ha det i. Det är...
2
Svar
22
· Visningar
4 536
Äldre Ska ju såklart ta ut hantverkare asap och få offert men kul att få input från andra också :) Jag har tänkt fixa lite i mitt badrum i...
2
Svar
28
· Visningar
4 614
Hemmet Har sett ett hus vi är lite nyfikna på,MEN,det finns inget riktigt badrum....:( Finns en liten toalett nere med wc och handfat,sen...
Svar
16
· Visningar
9 070
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka