Bygga nyckelfärdigt hus

keilir

Trådstartare
Någon som byggt nyckelfärdigt hus? Vad var det för hus och vad kostade det? Skulle ni gjort något annorlunda?
Ni andra som byggt nytt hus får gärna också svara :)
 
Vi har inte gjort det än, men kommer nog att göra det.
Det jag sett är att det skiljer ganska mycket mellan leverantörerna och vad som ingår. Hus som verkar dyra kan bli billigast i slutändan.

Den leverantören jag inte hade valt är Älvsbyhus. Men det kan vara en gammal fördom.
Vi kikar mest på Fiskarhedenvillan, Eksjöhus och Smålandsvillan.
 
Jag och sambon skulle bygga med det slutade med att vi köpte ett hus som redan var klart :) Men vi har hunnit med att träffa minst 4 olika leverantörer och läsa in oss på ämnet. Man kan göra det lättare för sig men då blir det lite dyrare och det är nyckelfärdigt. Sen kan man välja att göra ex övervåning själv, bl.a. Smålandsvillan och hjältevadshus har det alternativet. Jag har fattat det som att husfirmorna är indelade i två till tre grupper. De billigare är bl.a. Smålandsvillan. De byggs i fabrik och kommer sedan på moduler till tomten och sätts ihop. De är lite billigare men man har inte lika många var att göra om ex planlösning. Sedan kommer de villorna som byggs på plats, bl.a. Vårgårda och Fiskardedenvillan. Man kan också köpa ett byggpaket men då måste man ha en firma som sätter ihop allt. Eller om man gör det själv. Tror Vårgårda räknade 2000 timmar för en snickare att få ihop huset.
Sen ska man ha en grund, det finns olika typer ovh det ingår inte alltid i offert från husfirmorna.
Och tomt... Ska tomten jämnas till? Pålas?, sprängas?

Det är spännande att få ett hus precis som man vill ha det!!! Men jag skulle rekommendera att läsa in sig ordentligt om hussbyggeri. Nu framgår det inte om ni har köpt tomt ex på landet och ska bygga eller om det redan är i ett villaområde där en byggare ska bygga typ 20 likadana villor:)
 
Nyckelfärdigt kan betyda väldigt mycket, det skiljer vad som ingår. Det är obligatoriskt att ha produktionskalkyl (har jag för mig det heter) när man söker lån, be att få en sån så är det enklare att jämföra priser. Men det är svårt att jämföra priser, det är så mycket som kan skilja. Det vi hade mest problem med var en grävare som aldrig gjorde trädgården och en rördragare som tyckte att ett avlopp och kranar skulle placeras så att det passade ett bubbelbadkar, som vi inte ville ha. Detta gjöts in i grunden under golvvärmen, också ingjuten, så det gick inte att ändra.
Allmänt verkar hantverkare inte ha någon förståelse för att många beslut behöver man fundera på ordentligt, man väljer inte tapeter på någon dag (eller på t å timmar för att ett av valen var slut på lagret), inte heller var man ska ha alla eluttag och vilka strömbrytare som ska styra vilka lamputtag är gjort i en handvändning, eller var man vill ha lådor eller hyllor i köket på någon timme. Man får granska kvaliteten på arbetet hela tiden, kvalitetsansvarig samlar bara in papper, inget annat, vår var aldrig i huset, inte ens vid besiktningen.
Säljaren vi hade, Eksjöhus, berättade aldrig självmant vad olika val kostade, utan gav bara nytt totalpris. Att det fanns vissa produkter och modeller som hustillverkaren hade mer rabatt på än andra framkom såsmåningom.
I början av processen kan det vara bra att sätta sig in i vad som kostar, t ex burspråk är dyra per kvm.
Något som slagit mig är hur många tvättstugor som har en placering av dörrar och fönster som gör att man har svårt att få plats med mycket förvaring. Fundera ochså på var elcentralen finns, man kan inte sätta upp något i närheten på varken den den väggen eller baksidan av väggen (andra rummet). Ett bra tips är att också att fota mycket, var t ex elledningar går, gärna med tumstock med i bild.
 
Hur går det för er med byggandet?
Jag och sambon är också i byggtankar. Har en reserverad tomt där vi lovat att ge svar om köp inom två veckor och har mängder av huskataloger i hela lägenheten. Vi hittar nya saker att tänka på varje dag men det är ju fantastiskt roligt att planera och drömma!
 

Liknande trådar

Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 218
Senast: ufot
·
Hemmet Efter många år och turer med kommun, länsstyrelse, domstol osv så har vi äntligen fått klartecken att bygga hus. Spännande, och...
Svar
11
· Visningar
1 022
Senast: Luff
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
605
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp