Sv: Bygga muskler?
Jag skulle arbeta med rakriktning - alltså med att få ponnyn att spåra i båda varven. När det fungerar så skulle jag jobba med öppna och sluta i båda varven men med lite mer fokus på vänsteröppna och högersluta.
När du skriver att hästen är svag i vänster så gissar jag att den är mjukare i vänster sidan och har lätt för att bli lite för böjd i halsen i vänster varv och att den känns lite hårdare i munnen och vill inte riktigt ställa sig i höger varv. I vänster varv sneddar den gärna och om man går på en volt så känns det nästan som att hästen "välter" inåt och i höger varv så tenderar volten att bli lite för stor.
Det man gör då för att rakrikta hästen är att man gärna börjar i höger varv och försöker få hästen att böja sig runt innerskänkeln så att den slutar välta inåt, man ber den även att ställa i nacken men det viktigaste är att den flyttar ut bogen för höger skänkel så att höger bakben och höger framben går på samma spår.
När det fungerar byter man varv och är noga med att inte låta hästen böja halsen i vänster varvet. Genom att ha en mjuk och stadig kontakt på yttertygeln så ramar man in höger bog så att hästen spårar. Här kan man rida några meter innanför spåret så att man inte glömmer bort sina ytterhjälper, om hästen glider ut på spåret så måste man rama in den bättre.
Det här arbetet kan vara svårt om man inte har hjälp av någon duktig som står på backen och hjälper en. Om en häst som vanligtvis går lite snett börjar spåra och går rakt kan det kännas som om den går snett. Samtidigt så får man inte överdriva det man gör så att den faktiskt går snett.