Bygga muskler??

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Liii95

Hej!:laugh:
Jag har blivit medryttare på en ponny som är 12 år gammal och väldigt väldigt pigg:p
Hon har inte så bra kondition och inte så jättemkt muskler utan springer bara mest utan att jobba.:D
Så jag undrar om ni har nå bra tips på hur man kan bygga upp lite mer muskler på henne.:)
Jag har börjat trava på volt i form för att stärka ryggmusklerna men både jag och Sissi vill ha mer variation.:bump:

Tacksam för svar:bow:

Sv: Bygga muskler??

finns tusen trådar om just detta men kan ge dig några tips endå:p
klättring är jättebra och även offroads(gå bredvid stigarna)så hon får lyfta ordentligt på benen.
även bommar gärna upphöjt är jättebra:)

Rid inte bara på volt då det belastar lederna väldigt mycket och inte alls bygger ryggmuskler om inte hästen rids i form.
Rid som den ovanför skrev, off-road på långa tyglar så hästen naturligt söker sig nedåt-framåt och lär sig lyfta på fötterna.
Klättra (i skritt) och ta långa skrittturer, det stärker. Intervaller är bra för konditionen.
Sen att ta det saaakta är också väldigt jobbigt för hästen, men försök inte dig på galopp direkt
då hästen troligen inte har muskler för det.

Sen som sagt finns det flertalet trådar om detta :)

Rid inte bara på volt då det belastar lederna väldigt mycket och inte alls bygger ryggmuskler om inte hästen rids i form.
Rid som den ovanför skrev, off-road på långa tyglar så hästen naturligt söker sig nedåt-framåt och lär sig lyfta på fötterna.
Klättra (i skritt) och ta långa skrittturer, det stärker. Intervaller är bra för konditionen.
Sen att ta det saaakta är också väldigt jobbigt för hästen, men försök inte dig på galopp direkt
då hästen troligen inte har muskler för det.

Sen som sagt finns det flertalet trådar om detta :)

Nej jag tror du missförstod.
Jag rider inte BARA på volt men jag gör det bara ibland.
Jag vet att det finns många trådar om dte här.
Tack!:grin:

Jaha! Ja jag trodde du bara red på volt, men då så :D
Du har ju fått några tips iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 302
Senast: Piek
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark