Bygga muskler!! Tips?! Muskeltipstråd!

L

Lord Owen

Nu har jag börjat sätta igång min pålle och har tänbkt mig att han ska bli ett litet muskleknippe. Eller ja, så mkt muskler man kan få ut av honom i alla fall. :)

(vet inte om detta kanske ska vara på annat forum men.... :angel: )

Har någon för något tips på hur man ska bygga upp rygg, ländrygg, bog, hals, bak, ja alla muskler som finns! Alltså, skriv ner era tips på hur man tränar muskler här! Hur man tränar konditionen är också intrssant. Hur gör ni, hur funkar era metoder osv! Jag är idel öra!! :bow: :)

Sv: Bygga muskler!! Tips?! Muskeltipstråd!

Jag klättrar i backar en gång i veckan med vår fjording! Hon har fått en jättefin, rund bak! :)

när jag ska bygga muskler brukar jag klättra mycket, både uppför och nerför.
brukar även träna på själva galoppfattningen.
att rida mycket i terräng så hästen får lyfta på benen är oxå bra.
och att vada/bada är väldigt bra (kanske inte riktigt väder för det nu)
för att öka på konditionen brukar jag först köra med intervallträning. bra då om man kan rida i blandade gångarter ca 30 min 2 gånger om dagen. för att sedan stärka lungor är det långa trav och galopp pass som gäller.

iom det här brukar jag få en fin häst (enl mig) då träningen är ganska allsidig.
självklart rider man ju även "vanliga" lösgörande övningar som tex skänkelvikning.

Jag håller på att träna upp min häst till ett litet muskelknippe jag med nu ;)! Jag tycker att man främst bör satsa på dressyren, det är där grunden bör ligga. När hästen samlar sig bygger den mycket muskler =)! Men min häst orkar inte samla sig något fruktansvärt nu så vi kör en massa annat för att bygga upp han. 3 dagar i veckan kör vi kombinerat dressyr/klätterpass. En hel del skritt, men mycket galopprucher uppför backarna oxå. Han ska få lite explosivitet där bak =P! Faktist är det så att jag tror han bygger halsmuskler när vi klättrar oxå. Han böjer iaf mkt på den, låg form :). Har inte tillgång till ridhus för tillfället, men snart ska vi allt börja gymnastikhoppa och trava över upphöjda bommar, det är bra för honom. Det är det jag gör för att muskla upp min häst =). Han har dock en ganska mastig hjorthals (anlag för det), är det nån som har nåt bra tips för att få bort den? När jag rider ut går han alltid på tygeln och jag brukar trava av/fram i låg form i ca en kvart.

Senast ändrad:

Förutom andra bra tips, se till att han får tillräckligt med mat!
Höet är på många ställen dåligt i år, innehåller lite energi vilket är viktigt för att de ska kunna bygga muskler. Självklart är det viktigt med mkt protein också, men med bara proteiner blir det inga muskler.
För lite protein= ge ex. lusern
gör lite energi= ge ex krafft grov

Kondtitionsträning tycker jag är effektivast genom intervallträning. dock kan det vara bra att vänta med detta innan hästen har byggt lite muskler, annars kör man bara slut på den.
Galoppera ex i ca 350 m/min tempo i ca 1,5 -2 minuter, skritta sedan 1,5-2 minuter, därefter lika lång galopp, skritt osv tills du känner att hästen börjar bli mör i galoppen, inte dödstrött.

Långa skrittpass i lite jobbigare terräng är även bra, vilket kan vara ngt att starta med och sen bygga vidare på.

För att få mkt hals, rygg och bakmuskler krävs det att hästen arbetar korrekt i dressyren, dvs samlar sig utan spänningar.
Men att sitta och traggla dressyr sex dagar i veckan ger dock inga muskler. Ngt som är bra att tänka på är att inte jobba samma typ av muskler två dagara i rad utan variera arbetet. varannan dag dressyr, varannan uteritt.
Musklerna behöver ca 48 tim på sig att återhämta sig, då de även byggs upp.

hej jag rider mkt dressyr med galoppfattning-skritt-galoppfattning gallopera i två tre steg(eller tills hästen galloperar balancerat sen bryt av till skritt eller trav) sen rider jag ut en till två dagar i veckan till en stor skog på en backe....där är allt backigt och knöligt...hoppar över stockar i uppförsbackar och nerförsbackar..ganska branta uppförsbackar. tycekr detta ger en muskulös rumpa och bog...klättrar mkt...rider i mjukt underlag(lövskog) och på hårt i galopp-ökad trav m.m. (rider en fjording) han e en jäkel på ökad trav...då känns det som att rida lätt på ett halvblod.... :smirk:
lycka till
min hemsida

Vad skulle ni säga omm att rida rätt ut i skogtgen (barrskog) och klättre omkring bland höga mosskullar och gå runt så att hästen får lyfta på benen. Verkar det vettigt? Är rätt knöligt men tycker han får klättre mkt upp och ner fast det kanske inte är högre än 1,5 m ibland.

det är jättenyttigt för alla hästar!

tant agda skrev:
det är jättenyttigt för alla hästar!

jo men jag tänkte om de liksom kunde skada sig av att gå i jätteknöig terräng? men det är alltså övervägande bra. :smirk:

Skritt över kuperad mark på lång tygel bygger muskler och är ett bra alternativ om man som du precis börjat sätta igång sin häst efter vila.
Min 4 åring hade inte en muskel på kroppen när jag köpte honom i juni-04, jag byggde alla hans muskler fram tills september via skogsridning, tömkörning, samt lite bom arbete. Främst breddade han sig i bog, bak samt fick ryggmuskler samt över lag en bättre överlinje. Han ser ut som en helt annan häst idag.

Jag tycker man bygger muskler på skadad/rehabiliterad häst bäst och säkrast via terräng ridning snarare än markarbete i paddock den första tiden.
Du får gärna PM:a mig om du vill ha mer detaljer.

Hallonsoda skrev:
Jag håller på att träna upp min häst till ett litet muskelknippe jag med nu ;)! Jag tycker att man främst bör satsa på dressyren, det är där grunden bör ligga. När hästen samlar sig bygger den mycket muskler =)! Men min häst orkar inte samla sig något fruktansvärt nu så vi kör en massa annat för att bygga upp han. 3 dagar i veckan kör vi kombinerat dressyr/klätterpass. En hel del skritt, men mycket galopprucher uppför backarna oxå. Han ska få lite explosivitet där bak =P! Faktist är det så att jag tror han bygger halsmuskler när vi klättrar oxå. Han böjer iaf mkt på den, låg form :). Har inte tillgång till ridhus för tillfället, men snart ska vi allt börja gymnastikhoppa och trava över upphöjda bommar, det är bra för honom. Det är det jag gör för att muskla upp min häst =). Han har dock en ganska mastig hjorthals (anlag för det), är det nån som har nåt bra tips för att få bort den? När jag rider ut går han alltid på tygeln och jag brukar trava av/fram i låg form i ca en kvart.

Det är JOBBIGARE för hästen att skritta eller trava uppför än galopprusherna. Galopprusherna bygger inte muskler så som du efterlyser.

Skritta uppför, på lång tygel istället är mitt tips.

Det finns en anledning att hästarna ofta självmant ökar en gångart när man klättrar, det är nämligen när det gäller mindre (dvs kortare) backar så att det är lättare för dem att springa än skritta t ex.

På samma sätt är det jobbigare med kort galopp än rusher.

Jag skulle INTE köra några galopprusher uppför på en så nyigångsatt häst btw, galoppera gärna men gör det istället korta sträckor i balans. Och längre lite snabbare för KONDITIONSTRÄNINGS skull.

Valacken jobbade rätt intensivt 2003. Gick två dagar och vilade en. Dag ett uteritt med betoning på ha roligt (men ändock gå i form etc), dag två dressyr. Dag tre vila, dag fyra konditionsträning, dvs lååååånga galopper upp och ner för VÄLDIGT kuperad terräng (branta backar).

Efter 1½ timmes backgaloppjobb var han knappt varm. Han har en mördande grundkondis. Efter ½ timmes dressyrjobb var han svettig. Det var dressyrjobbet som satte musklerna och backjobben som satte konditionen.

Alexandra_W skrev:
Jag skulle INTE köra några galopprusher uppför på en så nyigångsatt häst btw, galoppera gärna men gör det istället korta sträckor i balans. Och längre lite snabbare för KONDITIONSTRÄNINGS skull.

Jag har inte tänkt göra någon form av sådant nu inom de närmaste månaderna hur som helst. Däremot är det roligt med tips i alla fall?

Alexandra_W skrev:

Jag har inte tänkt göra någon form av sådant nu inom de närmaste månaderna hur som helst. Däremot är det roligt med tips i alla fall?

Vad är jobbigast för hästen, korta branta backar eller låååånga backar som är rätt branta?

råkade lägga in detta två gånger, ursäkta klantarslet vid tangentbordet :banana:

Lord Owen skrev:

Vad är jobbigast för hästen, korta branta backar eller låååånga backar som är rätt branta?

råkade lägga in detta två gånger, ursäkta klantarslet vid tangentbordet :banana:

Långa backar är alltid jobbigare. Men en lång mindre brant backe kan vara lika bra som en kortare mer brant.

jag tycker att det låter jätte bra...all klättring är bra ...om det inte är typ 85 graders lutning kan bli svårt med omusklad häst och obalancerad ryttare haha

Långa skritturer på lång tygel i oländig terräng bygger allround-muskler. Glöm inte maten heller :) Och så löshoppning, gymnastik. Inte så många hinder eller längre i början. Kanon för reaktionen i fötterna också.

Alexandra W: Man tränar ju olika muskler beroende på om man ruchar upp eller skrittar. Om man galopperar utveckalar man dom explosiva musklertrådarna, när man skrittar upp blir det en mer allsidig träning. Min ponny har en bra grundkondis, ger man sig ut och galopperar (konditionsträning) orkar han längre än det flesta. Det har blivit mycket av den vara nu i vinter tyvärr, har inte tillgång till ridhus och dressyren blir lätt lidande. Därför är han omusklad och därför klättrar jag, med galopprucher. Självklart skrittar jag oxå. =)

Hallonsoda skrev:
Alexandra W: Man tränar ju olika muskler beroende på om man ruchar upp eller skrittar. Om man galopperar utveckalar man dom explosiva musklertrådarna, när man skrittar upp blir det en mer allsidig träning. Min ponny har en bra grundkondis, ger man sig ut och galopperar (konditionsträning) orkar han längre än det flesta. Det har blivit mycket av den vara nu i vinter tyvärr, har inte tillgång till ridhus och dressyren blir lätt lidande. Därför är han omusklad och därför klättrar jag, med galopprucher. Självklart skrittar jag oxå. =)

Javisst, men på en häst som generellt är dåligt musklad (eller som i Lord_Owens fall varit konvalescent) så är galopprushmusklerna inte vad man vill ha, och det ger dessutom mer muskler att skritta eller trava uppför samma backe.

Alexandra_W skrev:
Javisst, men på en häst som generellt är dåligt musklad (eller som i Lord_Owens fall varit konvalescent) så är galopprushmusklerna inte vad man vill ha, och det ger dessutom mer muskler att skritta eller trava uppför samma backe.

nej precis, i detta fallet söker jag sådant som ger en annan sorst muskler och dels får han ju inte gallopera på.....4 veckor till cirka. men det är ändå kul med andras tips om senare träning.

nu har jag ridit honom i skoge en del, klättrat och så, om man gör detta i måttlig mängd och i skritt (endast) borde ju inte detta vara skadligt?

nästa tisdag så ska han börja travas i korta intervaller, tips?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund? Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Snurrfian
·
Träning Hej. Jag har precis köpt en ponny som är överviktig. Kanske till och med lite fet. Och har inte full kondition då han blivit mycket...
2
Svar
21
· Visningar
5 782
Senast: em-pirre
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama