Bygga muskler, tips behövs

F

fotis

Nu vet jag inte om den här tråden hamnar rätt, men... Mitt Islandsto har tappat muskler när en kompis lånade henne en period, jag tror att det blev så när hon red i bomlös sadel på henne, hennes andra två hästar har heller inga ryggmuskler. Det jag gör är tömkör och gör öppna o slutna, löshoppar, rider, skrittar mycket samt mycket sidvärtes, klättrar och försöker på alla vis, men musklerna vill inte komma, har fallit ur lite bak också. Hon får B-vitaminer, E-vitamin o selen, mineraler samt kallpressad ekologisk rapsolja, utöver det har hon fri tillgång på hösilage. Vad kan det vara???? Sadeln (med bom)??? Jag behöver tips och ideèr.

Sv: Bygga muskler, tips behövs

Jag tror verkligen inte att det beror på att hon red med bomlös sadel. Sålänge sadeln passar så ska det nog inte göra varken från eller till.

Antingen beror det på hur hon ridit eller på fodret. Eller både och. Hur lång tid har det gått sen du fick tillbaka henne? Att bygga muskler kan ju ta lite tid.

det är inte helt omöjligt att det kan vara pga. bomsadeln om hästen förändrats mkt i kroppen, skulle dock knappast tro att det har med den bomlösa sadeln att göra eftersom den i jämförelse bara blir som en mjuuk pad.

Kolla om hästen har mask? Inte helt omöjligt det heller!

Nej, det är nog inte den bomlösa sadeln, kanske mer ridstilen? Jag misstänker att hon töltats väldigt mycket, utan annan träning, men jag vet inte...

det är inte helt omöjligt att det kan vara pga. bomsadeln om hästen förändrats mkt i kroppen, skulle dock knappast tro att det har med den bomlösa sadeln att göra eftersom den i jämförelse bara blir som en mjuuk pad.

Kolla om hästen har mask? Inte helt omöjligt det heller!

Ska skicka in på måndag, köpte nu i veckan, tänkte också på mask.

Jag tror verkligen inte att det beror på att hon red med bomlös sadel. Sålänge sadeln passar så ska det nog inte göra varken från eller till.

Antingen beror det på hur hon ridit eller på fodret. Eller både och. Hur lång tid har det gått sen du fick tillbaka henne? Att bygga muskler kan ju ta lite tid.

Jag har haft henne hemma hela sommaren. Men idag när jag red med en annan tjej så tyckte hon att rumpan börjar komma tillbaka så det kommer väl. Tråkigt bara att det försvinner fort, men tar tid att få tillbaka. Tur att hon har bra grundflås iaf. Men jag kan inte begripa hur hon burit sig åt, hon var jättefin när hon lånade henne.

Har du analys på grovfodret och har hon stått på analyserad foderstat när du lånade ut henne?
jag sätter tvåhundra procent på att det är foderstaten om ditt svar är nej.

Om du haft henne hemma hela sommaren borde hon ju hunnit bygga muskler. Om hon gått på bete så har hon troligtvis fått i sig tillräckligt med proteiner, och har hon tränats på ett bra sätt så borde hon haft möjlighet att bygga nya på den tiden. Hela sommaren, räknar jag sen juni och i så fall är det ju mästan 5 månader.

Ta analys på ditt grovfoder om du inte redan gjort det och se till att hon får så att hon täcker behoven, gärna med lite råge.

jag ser i.o.f dalarna som TS bostads län, men har inte koll på väderleken hur den varit där i sommar, men att tappa hull på bete är ju högst vanligt, särskilt denna sommar som rått i större delen av sverige, med väldigt näringsfattigt bete pga värmen, som rått på de flesta håll.

så att hon gått hemma på bete är ju långtifrån en garanti att den fått i sig det den behöver?

Tänkte inte på lokala skillnader.:o

Här på västkusten har gräset växt bra ända fram till nu i slutet av september.

Själv har jag en lättfödd häst, och han gick på magert bete hela sommaren. Men de andra hästarna (en del av dem svårfödda) klarade sig alldeles utmärkt på betet, trors att en del av dem gick kvar i ena vinterhagen, ända fram till sep.

Senast ändrad:

aha : )

Jag VET ju inte i TS fall som sagt, men här på östkusten vet jag att det varit extrem torka på många ställen, djurskyddet har rapporterats varit ute extra mycket just pga hästar på bete som fallit ur så totalt pga väder förhållandena som orsakat mycket sämre bete än många ägare ens förställt sig osv. Våra sommarhagar har ö.h.t inte haft ngn tillväxt sen vi flyttade hästarna i JULI till andra hagar med bete. Inte varit med om så dålig tillväxt på många många år.

Nu ska jag inte spekulera mer i detta, utan att veta, det vara bara en tanke .

Låter som att man skulle haft häst på östkusten i år då. :p Så kunde han gått på stort fint bete med de andra utan att rulla fram. :angel:

Haha, ja du hade trivst med läget helt fantastiskt! Har också en lättfödding, som hållt sig superfin hela sommaren.

Jag har nog snålat på betet i sommar eftersom hon hade ett rejält fånganfall förra sommaren och fick stå i nio månader, så felet kan vara mitt, tanken har slagit mig, iaf att hon inte byggt upp sig så mycket, men inte att hon tappade. Men nu verkar hon vara på gång, folk som inte sett henne på ett tag ser skillnad, själv tycker jag bara att jag ser lite på rumpan :P

Liknande trådar

Hoppning Jag har ett sto som inte varit igång på ett halvår ca, jag behöver lite tips på hur jag bygger muskler på henne, har haft henne igång...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: fruxolisa
·
Träning Jag har ett sto som inte varit igång på ett halvår ca, jag behöver lite tips på hur jag bygger muskler på henne, har haft henne igång...
Svar
4
· Visningar
883
Senast: bejkonfis
·
Ridning Hej Tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss med våra nya varmlod som nyss blivit ridhäst. Lite pepping, tips och råd, frågor...
Svar
12
· Visningar
1 874
Senast: Ottilia
·
Ridning Som rubriken säger så har min häst spatt och han behöver bygga muskler och stärka sin kondition. Konditionen har jag hyfsad koll på hur...
Svar
0
· Visningar
898
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka