Bygga muskler på skogsmulle!

Kicki_83

Trådstartare
Har ni nå bra tips på hur jag bygger muskler på min fjording? Vi rider bara i skogen. Har ingen ridbana. Gärna lite tips på hur jag får honom att gå i form också. Har gör det i bland men orkar inte hålla upp sej riktigt.
Sen i bland när man rider då öpnnar han munnen helt och hållet (har ingen nosgrimma) och lixom leker lite med bettet i munnen. Inte alls så han blir stark och vill gå fortare utan han går och lullar lite med bettet men lyssnar på mej. vad kan det bero på? bettet? han har inte strama tuglar då utan halv långa.

Många frågor på samma gång. :o

Sv: Bygga muskler på skogsmulle!

Om du har sett, så har vi börjat lägga in "taggar" i trådarna. Du kan söka på olika taggar och hitta tips.

Sök med tagg

Taggar som du kan söka på är till exempel: muskler, form, ridtips, ridövningar. Sen kan du utveckla frågan i någon av de trådarna som du hittar.

Mvh

IngelaH
moderator

Bra tips för musklerna är att du delar upp veckans dagar på olika sorters pass, inte samma typ av rinding varje dag. På så vis tränar di vissa muskelgrupper en dag och vilar dem nästa för att träna lite andra typer av muskler. Det är ju under vila efter ansträngning som de byggs upp.

Till exempel kan du göra så att du en eller två gånger i veckan tränar olika galoppövningar. Det kan handla om att galoppera längre sträckor i långsam, balanserad galopp, du får gärna sitta lite i tvåpunkssits. Det tränar bålen och konditionen. Galoppfattningar är också bra.

En till två gånger i veckan kan du klättra, helst i skritt. Leta helt enkelt upp några bra backar som du skrittar upp och ner för, se till att hästen bromsar sig ordentligt nerför och "sätter sig" lite baktill så bakbenen hamnar en bit in under hästkroppen och halsen sänks. Då tränar du ryggen och hela överlinjen, bakdelen.

Nån gång i veckan kan du gå ut och endast skritta en runda på kanske 45 min. Då vilar musklerna men hålls mjuka och får en chans att bygga upp sig.

Sedan kan du variera med pass då du rider mer dressyrinriktat, försöker lära hästen flytta i sidled, rider lite på volter i skog eller på en äng i olika gångarter. Gör halt och ryggar osv. Koncentrerar dig lite på formen.

Andra bra övningar är att sätta upp små hinder som du hoppar i lagom tempo i båda galopperna, travhoppar osv. Körning är superbra träning om hästen är inkörd. Även tömkörning (börja på inhägnat område) och arbete vid handen.

Okej...tack! Jo tömkör gör jag...men inte inom inhägnat utan ute i naturen.

Men jag tror jag kan mer än jag tror faktiskt. Så som du berättar heidi maria gör jag på ett ungefär... backar, olika galoppövingar, tömkör... det är väl det där dressyr inriktade jag inte gör men ska försöka bli bättre på det...eller rättare sagt ska försöka lära hästen lite han är inte så utbildad.

Tack för tipsen!

Nu har jag lagt in de taggarna jag tipsade om, så att andra som söker på de taggarna också hittar din tråd.

Om du kikar längst ner här i tråden, så hittar du taggarna. Klicka på var och en av dem, så kommer du till andra trådar med samma taggord.

Där kanske du kan hitta andra användbara tips, eller kan ställa en följdfråga.

Det blir gärna för mycket med 24.000 trådar där var och en av alla bukefalos användare frågar hur man tränar upp muskler och rider i form, när man i stället kan skriva i EN eller ett par trådar i stället.

Mvh

IngelaH
moderator

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har tre hästar (valacker) som går tillsammans på lösdrift och står inne tillsammans. Två av dem har vi haft i ca ett år och den...
Svar
2
· Visningar
727
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Träning Hej! Har precis fått hem en blivande 6 årig valack. Väldigt muskelfattig enligt mig. Han har börjat få lite mage nu efter att jag matar...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Azor
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 767
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama