Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Nu på vintern när man mest rider i skritt på väg / skog. Hur mkt kan man bygga upp hästens grundkondition. Jag menar ; är det värt att rida , säg 1.5 t istället för 1 för konditionens skull? Har dåligt om backar = ( .
Det är oavsett alltid bra att röra på hästen. Man kan aldrig skritta för mycket och det ger alltid något. Dessutom kan man träna en del på vägen, korta och länga och flytta sidvärts osv.
även i skritt kan man jobba med tempo växlingar växla steglängd och tempo, håll en aktiv skritt och jobba hästen i form hela tiden så att den trampar på med bakbenen och tar för sig i steget.
så bygger man mer kondis och muskler än att skritta och trava på långa tyglar en timme
Jag tycker skritt är en underskattade gångart, men det krävs att hästen arbetar genom kroppen och använder sina bakben och magmuskler hela tiden, därför exempelvis vattenband/aktivt skritta genom snårig skog ger sådant resultat.
Det jag tror kan vara problemet om det inte ger resultat är om hästen är spänd/taggad/inte jobbar korrekt, eller går och lusar i undertempo.
Efter några månader med regelbundet arbete i skrittmaskin har båda mina hästar jättefina muskler och överlinje, en av dem är ny för mig och behövde "byggas om" och den andra går inte så hårt ridmässigt pga pålagringar, så för dem har det arbetet kombinerat med bomarbete o ridning gett bra resultat.
Jag använder mig även av longreining där man kan jobba mer med ställning och böjning och skrittarbete över upphöjda bommar, fungerar jättebra för att få dem att arbeta genom kroppen utan belastning av ryttare om det är det man är ute efter.
Plus att det är roligt att träna på olika sätt
Hästmänniskan
Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
Hästmänniskan
Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av.
Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
Ekonomi & Juridik
Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
Hästnyheter Jag har också cyklat mycket och håller inte med. En häst förstör inte en hårdgjord grusväg, speciellt inte om den är såpass hård och fri...
Hästnyheter Minskade kostnader för att börja tävla och enklare för föreningar att arrangera tävling. Det är några av nyheterna som Tävlingssektionen...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.